kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Carolein Smit

Woont en werkt in Breda.

Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost, Breda (1979-1984).

Prix de Rome Tekenen, eervolle vermelding (1993)

Werkperiode Europees Keramisch Werkcentrum, Den Bosch (1995)
Na een werkperiode van drie maanden aan het Europees Keramisch Werk Centrum ontdekte Carolein Smit (van oorsprong lithografe) in 1996 de Ongekende mogelijkheden van "de klei". Ze begon beelden te maken van o.a. honden, ratten, skeletten, katten, en babies. Omdat Carolein zich voelt aangetrokken tot het ongewone, zijn het geen volmaakte wezens die ze laat zien. Tegenstellingen zoals humor en ontroering, leven en dood intrigeren haar. De beelden van Carolein Smit zijn met zoveel liefde en mededogen gemaakt dat ze, dwars door hun afstotelijke misvormingen, direct een vertedering kunnen opwekken. Ze begint altijd direct te boetseren, zonder schetsen vooraf. Aan het eind 'aquarelleert' ze op fijnzinnige wijze een onder en bovenglazuur en toont zo haar technische 'know how' ten volle.

Na begonnen te zijn als tekenaar is Carolein, mede dankzij een werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch, internationaal doorgebroken als keramiste.

Keranova-prijs voor autonome keramiek (1999).

Hedendaagse Johannes de Doper nieuwe aanwinst Museum Catharijneconvent
Tijdens Art Amsterdam 2007 heeft Museum Catharijneconvent het werk Johannes de Doper van de kunstenaar Carolein Smit aangekocht bij galerie Brutto Gusto uit Berlijn. Deze hedendaagse variant van het eeuwenoude religieuze thema ‘Johannes-in-disco’ - waarbij het afgehakte hoofd van de profeet Johannes op een schaal ligt - is geheel in geglazuurd keramiek uitgevoerd. Vanaf zaterdag 12 mei aanstaande wordt deze nieuwste aanwinst in Museum Catharijneconvent tentoongesteld.

Johannes de Doper anno nu
De Johannes de Doper (2007) van Carolein Smit is zeer confronterend. Het fascineert, trekt aan en stoot af. De detaillering, het realisme en ook de uitstraling maken dit kunstwerk tot iets bijzonders. Dagelijks wordt men geconfronteerd met terrorisme, dood en verderf. Onthoofdingen zijn aan de orde van de dag. Ongevraagd wordt men deelgenoot gemaakt van deze gewelddadigheden, die hoewel ver weg, toch dichtbij zijn en ons persoonlijk raken. Het kunstwerk toont de kwetsbaarheid van de mens en de gruwelijkheden waartoe men in staat blijkt.

Een eeuwenoud thema
Het thema van de uitbeelding van het hoofd van Johannes de Doper op een schaal is eeuwenoud. De oudste voorbeelden in West-Europa, teruggaand op een Byzantijns voorbeeld, stammen al uit de 13de eeuw. Vanaf de Middeleeuwen kent men aan Johannes de Doper genezende krachten toe bij hoofd- en keelpijn. Speciaal de Johannesschotels en de losse hoofden zijn vereerd ter bestrijding van dergelijke aandoeningen. Een fraai 15e-eeuws albasten beeldje van het afgeslagen hoofd van Johannes bevindt zich in de collectie van het museum en wordt samen met het werk van Carolein Smit getoond.

Het verhaal van Johannes de Doper
De joodse profeet Johannes de Doper leefde van circa 7 voor Christus tot circa 29 na Christus. Hij verkondigde de boodschap van bekering en verlossing van alle zonden door de doop. Omdat Johannes de Doper openlijk de buitenechtelijke praktijken van koning Herodes bekritiseerde, werd hij gevangen genomen. Tijdens een feestmaal was de koning zo onder de indruk van zijn dansende stiefdochter Salomé, dat ze alles aan hem mocht vragen. Ze vroeg - ingefluisterd door haar moeder - om het hoofd van Johannes op een schaal en zo geschiedde.

Hedendaagse kunst in Museum Catharijneconvent
Museum Catharijneconvent is het nationale museum voor christelijke kunst en cultuur. Het museum koopt regelmatig kunst aan van hedendaagse kunstenaars, waarbij het van belang is dat dit werk past in de christelijke tradities.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1728.