kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Charles Sheeler

Amerikaans schilder en fotograaf geboren 16 juli 1883, gestorven 7 mei 1965

Charles Sheeler's schilder- en fotowerken beïnvloeden en versterken elkaar.
Sheeler kreeg erkenning voor zowel zijn schilderijen als zijn fotowerken, welke in de clear-focus, zeer gedetailleerde precisionistische stijl gemaakt waren.

biografie
Charles Sheeler studeert van 1900-1903 aan de Pensylvania Museum School of Industrial Art en van 1903 tot 1906 studeert hij kunst aan de Pensylvania Academy of Fine Arts in Philadelphia bij William Merritt Chase.

In 1904/1905 maakt hij een reis naar Europa.

In 1907 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling.

In 1908/1909 verblijft Sheeler langdurig in Italië en Parijs en maakt kennis met de kubisten en de fauves.

Omdat Sheeler niet kan leven van zijn schilderijen begint hij in 1912 professioneel te fotograferen. In eerste instantie werkt hij aan opdrachten van architecten uit Philadelphia om hun gebouwen te fotograferen. Daarnaast begint hij zijn schilderijen en foto's te exposeren.

In 1913 neemt hij deel aan Armory Show in New York en in 1919 verhuist hij naar deze stad.

In 1920 werkt Sheeler samen met de fotograaf Paul Strand aan de film Mannahatta.

Vanaf 1923 fotografeert hij voor Vogue.

Tijdens de jaren twintig wordt hij geassocieerd met een groep schilders die de precisionisten worden genoemd, bekend om hun realistische stijl van schilderen. Sheeler focused zich sterk op industriële onderwerpen en is een vooraanstaand fotograaf van machines, wat verassend was was uitgaande van het feit dat dat onderwerp tussen de twee oorlogen vrij impopulair was.
In zijn schilderij Upper Deck (een portet van de USS Majestic) in het jaar 1928 perfectioneerde Sheeler een methode om een fotografische kwaliteit in het schilderen te bereiken. Nauwkeurigheid in zijn schilderwerk zou kenmerkend voor Sheeler blijven zoals bijvoorbeeld in Steam Turbine.

"My interest in photography, paralleling that in painting, has been based on admiration for its possibility of accounting for the visual world with an exactitude not equaled by any other medium. The difference in the manner of arrival at their destination--the painting being the result of a composite image and the photograph being the result of a single image--prevents these media from being competitive."Charles Sheeler.

In 1927 maakt Sheeler een fotoreportage over de Ford-fabrieken in Michigan. Ook huren zij hem in om schilderijen van hun fabrieken te maken.

In 1929 maakt hij een fotoserie over de kathedraal van Chartres.

In 1933 verhuist hij naar Connecticut. Ook neemt hij deel aan de Biennale of American Art in het Whitney Museum in New York.

In 1939 heeft hij een solotentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York.

In 1959 krijgt Charles Sheeler een beroerte die een einde aan zijn artistieke loopbaan maakt.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 36.