kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Christiaen Gillisz. van Couwenbergh

Nederlandse schilder en tekenaar, geboren 08-07 of 08-09 1604 te Delft (Thieme/Becker 1913, geeft als geboortedatum 08-07 1604, Saur 1999 geeft naast deze datum ook nog 08-09-1604) - overleden 04-07-1667 in Keulen.

Onderwerpen: allegorie, genrekunst, historie en portretten
Stroming: Caravaggisten

Naamsvarianten: Chritiaen van / Corstiaen van / Christijan / Christyan / Corstijaen / Korstinen / Christian (van) Couwenberg / Couwenberch / Coubergen / Couberghe / Couwenburch / Couwenburgh / Kouwenberg / Cawenbergh.

Zoon van de zilversmid, graveur en kunsthandelaar Gillis Gillisz. van Couwenbergh (1572-1633); kleinzoon van de zilver- en goudsmid Wouter Vosmaer en neef van de schilder Jacob Vosmaer (W.C. Maier-Preusker 1991, p. 165)

Leerling van Johan Dircksz. van Nes, zie Maier-Preusker 1991, p. 165

Beinvloed door Gerard van Honthorst, Hendrick ter Brugghen, Dirck van Baburen, Jan Gerritsz. van Bronckhorst,
De invloed van Honthorst, ter Brugghen en Van Baburen geld voornamelijk voor zijn Delftse periode, de beinvloeding door Van Bronckhorst voor zijn verblijf in Keulen (Saur 1999)

Christiaen van Couwenbergh was een populaire schildervan wanddecoraties. Tussen 1638 en 1651 kreeg hij opdrachten van het bouwlustige stadhouderlijkpaar Frederik Hendrik en Amalia van Solms voorde verfraaiing van hun huizen in en om Den Haag. Voor Honselaarsdijk en het Huis ter Nieuwburg schilderde hij grote doeken en wanddecoraties, en voor de Oranjezaal in Huis ten Bosch twee deurpanelen. Daarnaast heeft hij genreschilderijen gemaakt die hem laten zien als eentamelijk excentriek schilder. Het zijn scènes metgezellige drinkebroers en vrolijke meisjes, die de beschouwer brutaal en wat provocerend aankijken. In 1643 ontving Van Couwenbergh van de burgemeesters van Delft een som geld voor het ontwerpen van een reeks wandtapijten, waarvan het onderwerp helaas onbekend is. Een aantal andere tapijtweefsels waarin hij ongetwijfeld de hand heeft gehad, is wel overgeleverd. De belangrijkste zijn die van een reeks met de titel ‘Engelse Jachten’. Zij zijn ca. 1650 in het atelier van de Delftse wever Maximiliaen van der Gucht(1603-1689) van het getouw gekomen. De gezichten van de vrolijke jagers en jageressen op die wandtapijten, waarvan een reeks van drie stukken in de verzameling in het Rijksmuseum is, vertonen voor Van Couwenberg typerende gelaatsuitdrukkingen. De populariteit van deze geweven jachtpartijen strekte zich uit tot in Zweden, waar Koningin Christina twee reeksen ‘Engelse Jachten’ van Van der Gucht afnam en admiraal Gustav Wrangel er ook een kocht ter verfraaiing van zijn kasteel Skokloster, ten noorden van Stockholm. Ook heeft Van Couwenbergh vermoedelijk het ontwerp geleverd voor de figuur van de godin Flora in het midden van twee bijna identieke zo geheten bloemtafelkleden; zulke botanische tafelversieringen waren een Nederlandse specialiteit. Het Rijksmuseum heeft die prachtige kleden in bruikleen van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap. Het vreemd afgeplatte, ronde gelaat van Flora doet sterk denken aan Van Couwenberghs ‘tronies’. - (periode van werkzaamheid (van 1619 tot 1657)
Utrecht 1622 - 1624
vermoedelijk oponthoud in Utrecht in de omgeving van Dirck van Baburen en Gerrit van Honthorst (Saur 1999)

Delft 1627 - 1647
Werd op 25.10.1627 meester in het Sint-Lucasgilde in Delft; in 1643 en 1645 leverde hij twee kartons voor tapijten en een schilderij aan het gildehuis van de Delftse lakenhandelaars (Saur 1999)

Honselersdijk (Naaldwijk) 1638
In 1638 werd Van Couwenbergh betaald voor een schilderij en voor een geschilderd fries met jachttuig in Paleis Honselaarsdijk (Saur 1999)

Rijswijk (Zuid-Holland) 1642 - 1643
In 1642 en 1643 ontving Van Couwenbergh betalingen voor schilderijen in Huis ter Nieuburg (Rijswijk) (Saur 1999)

Den Haag 1647 - 1653
In 1646 wordt Van Couwenbergh voor het eerst genoemd in Den Haag, waar hij in 1647 lid werd van het Sint-Lucasgilde en volgens Saur 1999 in 1649-1650 deken. In 1647 schilderde hij voor het Oude Hof (Paleis Noordeinde) (niet vermeldt in Saur 1999) en tussen 1648 en 1651 werkte hij mee aan de decoratie van de Oranjezaal in Huis ten Bosch.

Keulen 1654 - 1667
volgens Saur 1999 op 16.1.1656 nog in Den Haag, op die dag werd namelijk door de burgemeesters en schepenen van Den Haag een bewijs van goed gedrag voor Couwenbergh afgegeven. Thieme/Becker 1913 vermeldt ook het bewuste bewijs van goed gedrag (met als datum 17.1.1656) maar geeft aan dat Couwenbergh als sinds 1654 in Keulen woonde en ziet dit niet als bewijs voor een vertrek naar Keulen na 16 respectievelijk 17 januari 1656.

Websites:
. www.rkd.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1730.