kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Christian Bérard

Frans schilder, decormaker in het theater, ontwerper tekenaar, geboren 20 augustus 1902 in Parijs - overleden 12 februari 1949 aldaar.

Bérard (onder vrienden Bébé genoemd) onderging tijdens zijn studie in Parijs de invloed van Edouard Vuillard.

In 1927 werd zijn belangstelling gewekt voor ballet-, film- en toneeldecors en toog hij met heldere tinten innoverend aan het werk op deze terreinen. In 1930 kwam zijn enscènering tot stand voor 'la Voix Humaine' geregisseerd door Roberto Rosselini naar het toneelstuk van Cocteau.

Met zijn vriend Boris Kochno, leider van de Ballets Russes en mede-oprichter van het Ballet des Champs-Elysées vormde hij één van de bekendste koppels in het Parijs van de jaren '30 en '40 die openlijk voor hun homosexualiteit uitkwamen.

In 1934 ensceneerde hij voor 'La Machine Infernale' en in 1938 voor 'Symphonie Fantastique'.

Veel succes hadden ook zijn enscèneringen voor de film 'La Belle et la Bête' van Jean Cocteau (1945) en voor 'Don Juan' (1947). Verder werkte hij ook voor de balletten van Serge Lifar, Leonide Massine en Roland Petit. Als modetekenaar had hij gewerkt voor o.a. Coco Chanel en Nina Ricci.

Bérard stierf in de nacht van 11 februari 1949 plotseling aan een hartaanval tijdens de presentatie van zijn decor voor de 'Fourberies de Scapin' van Molière in de zaal van het théâtre 'Marigny', waarvan Jouvet de regie had voor het gezelschap van Madeleine Renaud en Jean Louis Barrault. Dit voorval inspireerde Poulenc tot het componeren van zijn Stabat Mater voor de zwarte maagd van Rocamadour. - (erfgoedklassiek.skynetblogs.be)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1288.

Tweets by kunstbus