kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-02-2009 voor het laatst bewerkt.

Christian Schad

Duits schilder en experimenteel fotograaf, geboren Miesbach, 21 augustus 1894, gestorven Stuttgart 25 februari 1982

De schilder, collagemaker, graficus en fotograaf Christian Schad werd vooral bekend om zijn uitvinding van de schadographie, waarbij afbeeldingen van objecten zonder gebruik van een camera op lichtgevoelige platen worden overgebracht.

biografie
In 1913 gaat Christian Schad studeren aan de kunstacademie van München, eerst in de schilderklas van Heinrich von Zügel maar ruilt deze na een semester in voor de naaktmodel tekenklas van Becker-Gundahl.

In 1913 begint hij expressionistische houtsneden te maken.

In 1915 neemt Schad deel aan een tentoonstelling van de Neue Münchner Sezession. In 1915 tijdens de Eerste Wereldoorlog onttrekt hij zich aan de militaire dienst door naar Zürich te vluchten. Hier vindt hij aansluiting bij de Dada-beweging rondom Hugo Ball (1886-1927), Hans Arp en Tristan Tzara (1896-1963). Hij neemt deel aan Dada acties.
Samen met de schrijver Walter Serner (1889-1942) geeft hij het kunsttijdschrift Sirius uit.

In 1917 verhuist hij naar Genève. Schad blijft houtsneden maken, maar maakt ook reliëfs, schilderijen en collages van krantenknipsels. Hij raakt ook geïnteresseerd in fotografie.

In 1918 terwijl hij in Genève woont, creëert Schad zijn eerste fotogrammen Schadographien, contactafdrukken van collages en objecten op fotogevoelig papier. Deze foto's zonder gebruik van camera reproduceren het negatief van de structuren erop geplaatst, zodoende een nieuwe vorm van representatie creërend. Tzara formuleert voor deze foto's zonder camera het begrip Schadographien.

In 1920 verlaat Schad Zwitserland en gaat naar Italië, waar hij samen met Serner tot 1925 in Rome en Napels verblijft. Zijn schilderijen worden beïnvloedt door de schilderkunst uit de Italiaanse Renaissance.

Hij begint in een sobere realistische stijl te schilderen, die later Neue Sachlichkeit genoemd wordt. Zijn schilderijen tonen zijn interesse in de relatie van het individu tot de maatschappij, daarbij uitdrukking gevend aan een gevoel van isolatie en vervreemding.

In 1923 trouwt hij met Marcella Arcangeli. Hun zoon Niklaus wordt in 1924 geboren.

In 1925 verhuist hij met zijn vrouw naar Wenen. Samen met Otto Dix en George Grosz wordt Schad tot hoofdvertegenwoordiger van de Neue Sachlichkeit gerekend. Zijn in deze stijl geschilderde afbeeldingen hebben als deze thema het nachtleven in de grote stad. In talrijke portetten toont Schad een beeld van de levensstijl van de "Goldenen Zwanziger" (Gouden twintiger jaren). Hij portretteert kunstenaars, intellectuelen en aristocraten, met wie hij in Wenen en Berlijn omgaat.

Schad maakt geen gebruik van karikaturen. In plaats daarvan bekritiseert hij de structuren van de maatschappij door koel en compromisloos ieder detail van zijn onderwerpen en hun omgeving af te beelden en de afstand en de leegte ertussen te tonen.

In 1927 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling in Galerie Würthle. Naast zijn Selbstbildnis ontstaat het portret van graaf St. Genois d'Anneaucourt. Hij gaat scheiden van zijn vrouw.

In 1928 vestigt Schad zich in Berlijn. In de periode 1928-43 worden zijn werken op talrijke grote tentoonstellingen in binnen- en buitenland getoond. In 1929 neemt Schad deel aan tentoonstellingen 'Neue Sachlichkeit' in het Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1930 worden de meeste van zijn werken die hij indient voor de Grote Berlijnse Kunsttentoonstelling geweigerd.

Wanneer in 1933 de Nationaal Socialisten aan de macht komen, trekt hij zich steeds meer in zijn privéleven terug en voert hij alleen nog private portret opdrachten uit.

De voorspelling van een oorlog komt steeds duidelijker naar voren in Schad's werk in de late jaren '30.

Om zich te verzekeren van een financiële basis voor zijn werk, wordt hij in 1935 bedrijfsleider van een Beiers brouwerijdepot.

In 1936 neemt Christian Schad deel aan 'Fantastic Art, Dada, Surrealism' in het Museum of Modern Art in New York, dat zijn vroege houtsneden en Schadographien tentoonstelt.

In 1942/43 wordt zijn Berlijnse studio in de Tweede Wereldoorlog door bommen vernietigd.

In 1943 verhuist hij naar Aschaffenburg. De stad geeft hem de opdracht een kopie van de Stuppacher Madonna uit de 16de eeuw van Matthias Grünewald te maken, een project waaraan hij tot 1947 werkt. In 1947 trouwt hij met Bettina Mittelstädt.

In de periode 1950-54 ontstaan zijn schilderijen in de Magisch realistische stijl en vanaf 1960 houdt hij zich weer bezig met Schadographien.

In 1962 verhuist hij naar Keilberg. Vanaf 1970 wordt Schad door tentoonstellingen in Londen, Parijs en Berlijn bekend bij een groter publiek.

In 1982 sterft Schad op 25 februari in Keilberg.

Websites:
. www.tate.org.uk
. www.dhm.de
. www.artnet.com
. www.trouw.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1792.