kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Clemens Rameckers

Clemens RAmeckers en Arnold VAn GEuns (RAVAGE)
Het ontwerpersduo Arnold van Geuns en Clemens Rameckers begon na hun studie aan de Academie voor de Kunsten in Arnhem in de jaren tachtig met het ontwerpen van couture collecties en opvallende kledinglijnen voor bedrijven. Zij versmolten hun familienamen tot de merknaam 'Ravage' (Clemens RAmeckers en Arnold VAn Geuns). Hun werkterrein ligt hoofdzakelijk in de designers-steden Parijs en New York. Zij maken veel gebruik van thema's als patriottisme, wraak en tegengestelde onderwerpen als deugd en zonde, ziekte en genezing.

''Sinds we samen op de kunstacademie zaten kennen wij elkaar al vijfendertig jaar. Een heel leven al. In deze periode heb ik het oeuvre van Ravage zien ontstaan en heb ik een droom tot werkelijkheid zien worden en het luchtkasteel zien materialiseren. De ontmoeting van twee talentvolle blonde langharige mannetjes heeft geleid tot een ongekende saamhorigheid en versmelting en het ontstaan van een heel eigen idioom om steeds opnieuw dezelfde verhalen iets anders te vertellen, verhalen van oorlog en vrede, slachtoffers en dictators, oude juffers en jonge kerels, gekroonde hoofden en opgeblazen burgers, gelauwerde officieren en gezwachtelde soldaten.'' - (Kunstacademie in Arnhem kennen. De twee besluiten in 1976 naar Parijs te gaan om daar hun merk Ravage op de markt te zetten. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw zijn zij met name actief met het ontwerpen van couture en opvallende kledinglijnen voor bedrijven.

Vanuit Frankrijk hebben zij zich onder het signatuur 'Ravage' naast kleding in de afgelopen jaren ook gestort op het ontwerpen van meubelen, vloerkleden, gordijnen, beddengoed, tafellinnen, serviezen en glaswerk. Voor Swatch ontwierpen zij twee horloges met op het ene horloge Napoleon en op het andere Joséphine de Beauharnais. Dit alles in hun eigen symmetrische vormentaal. De mannen van Ravage waren, naast Philippe Starck, de enige Franse ontwerpers die participeerden in Mendini's 100% make-up project van Alessi.

De beeldtaal van Ravage, die wortelt in de geschiedenis, komt tot uiting in speelse en originele ontwerpen. Deze weerspiegelen het evenwicht en de symmetrie van de twee denkende hoofden en de vier scheppende handen van deze ontwerpers.

''Ravage beweegt zich met flamboyante modestie door de kunstgeschiedenis. De contrasten en paradoxen die zich manifesteren in het werk van het kunstenaarstweetal, zijn even ongerijmd als enerverend. Hoewel Arnold van Geuns en Clemens Rameckers schatplichtig zijn aan vorige generaties, is hun werk geen optelsom van citaten maar een adequate vertaalslag van oud naar nieuw. Het overgeleverde gedachtegoed van illustere voorgangers is geïncorporeerd in eigentijdse kunst die nooit voor één gat te vangen blijkt te zijn.'' - (toegepaste kunst maken Rameckers en Van Geuns ook schilderijen. Op deze schilderijen ontvouwt zich, via vele verwijzingen, onze rijke historie aan cultuur. De werken hebben veelal een heldere compositie, die door het gebruik van zwart/wit duidelijk met degene die de kunstwerken bekijkt, trachten te communiceren. Schilderijen van Ravage genieten steeds meer populariteit. Hun meest recente exposities bij Galerie Quintessens in Utrecht waren in korte tijd uitverkocht.

Een andere activiteit van Ravage is het ontwerpen van uniformen. De Nederlandse Spoorwegen, PTT Post en Het Muziektheater zijn enkele van de bedrijven en instellingen die de genius van Ravage hebben ingeschakeld voor de optimalisering van hun uitstraling.

1995 bedrijfskleding PTT Post, in gebruik tot 2006.
Voor de bedrijfskleding uit 1995 voor PTT Post beperkt ontwerper Clemens Rameckers zich tot twee kleuren: rood en bruin. De kleding voor het onderlichaam is geheel in bruin uitgevoerd, de bovenkleding bestaat uit een poloshirt, rood/bruin gestreept, of een wit overhemd met daarover een jack.
Verder ontwerpt Rameckers een zeer uitgebreid aanvullend assortiment aan kledingstukken, zoals blazers, schipperstruien, shirts in korte of lange mouw, pantalons, broekrokken, caps, mutsen, shawls, handschoenen, stropdassen, riemen, regenkleding, sokken en schoenen.
Materialen: polyester, (scheer)wol, acryl, polyamide, katoen, acetaat en dralon.
In 2002 wordt het kledingpakket aangevuld met nieuwe zomershirts en afritsbroeken. Als in dat jaar de naam PTT Post verandert in TPG Post wijzigt alleen het logo op de kleding. Pas met de volgende naamswijziging van het bedrijf van TPG Post naar TNT Post in oktober 2006 wordt er weer een nieuwe kledinglijn ontworpen. - (www.iconenvandepost.nl)

Websites: www.ravage-creations.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 403.