kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Coosje van Bruggen

Nederlands-Amerikaanse kunsthistorica, recensent en beeldhouwer, geboren 6 juni 1942 Groningen - overleden 10 januari 2009 in Los Angeles.

De werken van Coosje van Bruggen behoren evenals die van haar man Claes Oldenburg (1923) tot de Pop-art. Zij maakte samen met haar echtgenoot meer dan veertig werken voor de openbare ruimte. Van Bruggen publiceerde over het vroege werk van Claes Oldenburg, het Guggenheim Museum (Bilbao) en het werk van Bruce Nauman.

Biografie
Coosje van Bruggen studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en werkte vervolgens bij het Stedelijk Museum Amsterdam.

Van 1971 tot 1976 doceerde ze aan de Academie voor Kunst en Industrie (AKI) in Enschede.

Ze trok naar de Verenigde Staten waar ze vanaf 1976 samenwerkte met de beeldhouwer Claes Oldenburg, waarmee ze in 1977 in het huwelijk trad.

Vanaf het begin der tachtiger jaren was Van Bruggen ook werkzaam als onafhankelijk curator en kunstcriticus. Zo was ze lid van de selectiecommissie voor documenta 7 in 1982 in Kassel.

In 1993 nam Van Bruggen de Amerikaanse nationaliteit aan.

Coosje van Bruggen overleed op 10 januari 2009 in Los Angeles aan de gevolgen van borstkanker.

NS station. In opdracht van Gemeente Eindhoven i.s.m. Van Abbemuseum.
Met ‘Flying Pins’, een bowlingbal die een ‘strike’ gooit, realiseerden Claes Oldenburg (1929) en zijn echtgenote Coosje van Bruggen (1942) de eye-catcher die de gemeente van Eindhoven zich vlak voor het millennium wenste. Het werk is fel gekleurd en oogt dynamisch door de kegels die door de lucht lijken te suizen. De kop van de Kennedylaan vormde de perfecte plek voor Oldenburg en Van Bruggen om het al eerder ontworpen beeld te realiseren, omdat de wegen en spoorbaan hen aan een bowlingbaan herinnerden.
De bowlingbaan is het eerste kunstwerk in de Nederlandse openbare ruimte van het Amerikaans/Nederlandse kunstenaarsduo, dat wereldwijd bekend is door hun ontwerpen van reusachtige gebruiksvoorwerpen. ‘Flying Pins’ is een van hun spannendste beelden. Hier is niet alleen een dagelijks object vergroot of vervormd, maar tevens een compositie ontworpen waarmee op een monumentale schaal het bevroren moment van een actie is gevangen. De passerende toeschouwer kan het euforische gevoel, dat het gooien van een ‘strike’ teweeg brengt, niet ontgaan. (Guggenheim Museum (New York) en het Metropolitan Museum of Art in New York City
. National Gallery of Art in Washington
. Castello di Rivoli Museum of Contemporary Art in Turijn
. Frederik Meijer Gardens and Sculpture Park, Grand Rapids, in Michigan
. Walker Art Center in Minnesota

Museale beelden van het duo zijn ook te vinden in de tuinen van het Kroller-Müller Museum ('Troffel') in Otterlo en Museum Boijmans Van Beuningen ('Screwarch’) in Rotterdam.

Werken in Europa
. Pool Balls (1977), Münster
. Spitzhacke (1982), Kassel
. Gartenschlauch (1983), Freiburg im Breisgau
. Screwarch (1983), Rotterdam
. Cross section of a Toothbrush with Paste, in a Cup, on a Sink: Portrait of Coosje's Thinking (1983), Krefeld
. Balancing Tools (1984), Weil am Rhein
. Knife Ship I (1985), Bilbao
. Bicyclette Ensevelie (1990) Parc de la Villette, Parijs
. Mistos (1992), Barcelona
. Bottle of Notes (1993), Middlesbrough
. Inverted Collar and Tie (1994), Frankfurt am Main
. Houseball (1996), Berlijn
. Lion's Tail (1999), Venetië
. Ago, Filo e Nodo (2000), Milaan
. Flying Pins (2000), Eindhoven
. Dropped Cone (2001), Keulen

Websites:
. GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Coosje_van_Bruggen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 369.