kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 09 06 2017 009:48 voor het laatst bewerkt.

Damien Hirst

Engelse beeldhouwer en installatiekunstenaar, geboren in 1965 te Bristol. Woont en werkt in Devon (GB).

Hirst maakt vooral sculpturen en installaties. Hij is de gangmaker onder de jonge Britse kunstenaars, zoals Gary Hume, Sarah Lucas en Georgina Starr die het grauwe alledaagse bestaan van de arbeidersklasse in hun werk laten zien; zij studeerden allen aan het Goldsmith's College in Londen. Hirst viel op in de spraakmakende expositie van jonge Britse kunst Freeze in 1988 in de Surrey Docks in Londen. Dood, vergankelijkheid en het uitzichtloze bestaan vormen de centrale thematiek van zijn werk dat zeer shockerend kan zijn. Zo gebruikt Hirst veel dode dieren. Hij confronteert de kijker onbarmhartig met de dood door een koeienkop te laten wegrotten omzwermd door vliegen (A thousand years, 1990). Ook liet hij levensgrote haaien, koeien of kalveren ‘zweven’ in met formaldehyde gevulde glazen bakken die soms op een ronde rail zijn gezet. Of liet vissen een voor een in kleine horizontaal gerangschikte aquariumpjes zwemmen (Isolated elements swimming in the same direction for the purpose of understanding, 1991). Verveling en uitzichtloosheid worden ook verbeeld in Making beautiful drawings machine (1994), een houten kist met een draaischijf waarop men een vel papier kan bevestigen en zo met inkt of krijt een tekening van concentrische cirkels kan maken. Het is symbolisch voor het dwangmatige in de kunstenaar, die zichzelf nooit mag herhalen. (Encarta 2001)

Biografie
Van 1986 tot 1989 studeert Damien Hirst aan het Goldsmith's College in Londen.

Hij begint het thema van de dood in zijn werken te onderzoeken. 'I am aware of mental contradictions in everything, like: I am going to die and I want to live forever. I can't escape the fact and I can't let go of the desire'.

In 1991 voltooit hij het werk, De fysieke onmogelijkheid van de dood in de geest van iemand die leeft, (The Physical Impossibility Of Death In The Mind Of Someone Living), waarin hij een geconserveerde tijgerhaai van vier meer dan 4 meter in een aquarium met formaldehyde toont. H 213x b 518x l 213 cm. Het staat in de Saatchi Collection te Londen.
Damien Hirst zei zelf over dit werk: 'I wanted the real thing, I wanted people to think 'that could...eat me'
De haai ziet er levensecht uit omdat het gewoon een echte haai is die lijkt te drijven in water. Met zijn opengesperde kaken en messcherpe tanden lijkt het een directe bedreiging voor het leven van de kijker, die hierdoor rechtstreeks met zijn eigen sterfelijkheid wordt geconfronteerd.

In 1993 exposeert hij op de Biënnale van Venetië Mother and Child, Divided, eveneens in formaldehyde, waarbij een koe en haar kalf niet alleen van elkaar gescheiden zijn, maar ook letterlijk van zichzelf, doordat ze door midden zijn gesneden.

In 1995 ontvangt Damiën Hirst voor dit project de Eliette von Karajan-prijs en de Turner-prijs.

In 1997 wordt een door de kunstenaar ontworpen bar, Pharmacy, in Londen geopend.

Waste - een kunstwerk van Damien Hirst dat bestaat uit een glazen kist met ziekenhuisafval. Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft er 4,5 ton voor betaald en deze prijs is niet bepaald door een optelling van de materiaal- en arbeidskosten van een bak afval plus een redelijke winsttoeslag. Nee, die 4,5 ton zijn het gevolg van de grote vraag naar en het beperkte aanbod van kunstwerken van Hirst.

2002 - Hirst exposeert in De Paviljoens met het euforische 'I want to spend the rest of my life everywhere, with everyone, one to one, always, forever, now.' Twee grote glasplaten staan in een kruisvorm opgesteld, terwijl boven het kruispunt een pingpongballetje in de lucht zweeft en door omhoog geblazen lucht lichtvoetig op en neer danst. Het brengt de kwetsbaarheid van liefde en geluk trefzeker in beeld en vertegenwoordigt hiermee de poëtische kant van Hirst, die pas echt doorbrak met minder subtiel werk als de doorkliefde haai in het aquarium en verder bekend raakte met werken als een doorgezaagd varken en een rottende koeienkop.

Een kunstwerk van de Britse kunstenaar Damien Hirst is na een feestje door een schoonmaker per ongeluk weggegooid. Het werk was klaarblijkelijk niet van echt vuilnis te onderscheiden. The New York Times meldt dat Hirst het voorval 'hysterically funny' vindt. Het werk was samengesteld uit wc-rollen, lege flessen en tassen, asbakken, een schildersezel en een ladder. 'Ik heb er geen seconde aan gedacht dat het kunst was. Dus heb ik het maar weggegooid', zei een schoonmaakster. Het werk van Hirst, dat de titel Onopgeruimde Studio droeg, kon een dag later weer uit het vuilnis worden gered.

2003 - Damien Hirst, de megaster van de Saatchi show, heeft laten weten dat hij na alle roem en suces in een mid-life crisis verkeert. Hij zoekt houvast bij godsdienst en gebed. Hij pijnigt zich met de uitvoering van de giga-kruisiging van een koe. Het kruisbeeld zal tien meter hoog worden en kost alleen aan hi-tech materiaal meer dan een miljoen euro. Hirsts zonen, Connor en Cassius, zullen door middel van de kruisiging van de heilige koe iets meer begrijpen van leven, dood en eeuwigheid, zei de bezorgde vader.

Kunstenaar Damien Hirst zal in de toekomst een expositie kunnen houden op mars. Als alles mee zit zal in mei 2003 de sonde Beagle 2 gelanceerd worden met aan boord een kunstobject van de kunstenaar. Hirst is ingehuurd door de European Space Agency Mars Express om een kleurenreferentiekaart te maken voor de ruimtesonde. De lander heeft een originele spot painting van de controversiële Britse kunstenaar Damien Hirst aan boord - het eerste kunstwerk op een andere planeet - die onder andere gebruikt wordt voor het nauwkeurig kalibreren van de camera's.

Damien Hirst's werk is een extreme en buitensporige vorm van kunst in deze eeuw. Decadent naar klassieke schoonheid, van het inwendige naar het conceptuele. Damien Hirst's werk is altijd het vieren van het leven en het grijpt terug naar het dringende in onze tijd: de dood, verval en ziekte. Dit gaat vaak samen met het strakke formele van de glazen vitrine of de witte kubus. Metaforen van geneesmiddelenleer en artsenkennis, media propaganda en het vervreemden van de natuur komen terug in de vorm en inhoud van zijn werk. Met invloeden van Francis Bacon tot engelse punk tot de op-art van de jaren 60. De media associeert zijn werk met de dood maar hij maakt net zo goed werk met betrekking op liefde en zijn benadering is poëtisch.

Damien Hirst zegt over zijn kunst en over kunst in het algemeen dat je het moet maken zodat iedereen het kan geloven:'make art that everybody could believe in'.

Damien Hirst die met zijn doorgezaagde kalf op sterk water, twee originele mortuariumbedden of zijn twee behandelkamers van gynaecologen in enorme aquariums met vissen, geen mens koud laat. Zijn glazen container met daarin rondvliegende vliegen, die de keuze hebben of tegen een blauwe fluoriserende lamp te vliegen of op een bakje met watten of water te gaan zitten. Hirst drukt hiermee de kleine keuze tussen leven en dood uit, het steeds terugkerende thema van zijn werk. Alles aan zijn werk is absurd en confronterend en erg choquerend om te zien. In het werk speelt de theatraliteit van het tafereel dat de beschouwer letterlijk kan raken, een dubbelzinnig spel met de waarheid.

Damien Hirst zijn werk staat veelal in de collectie van Saatchi, dit is de man die de kunststroom Neurotic-Realisme / Brit-art tot leven heeft geroepen.

Amerikaan wil haai van Hirst voor 9 miljoen euro kopen
(Belga) De Britse kunstverzamelaar Charles Saatchi wil het topstuk van zijn verzameling verkopen. De Daily Telegraph berichtte donderdag dat er al een koper is voor de haai van Damien Hirst. Een Amerikaan heeft 9 miljoen euro geboden voor het sculptuur van de reuzenhaai in zijn glastank. Kunstenaar Damien Hirst kocht de haai in Australië en verwerkte het zeeroofdier tot een kunstwerk. De creatie was van bij zijn eerste tentoonstelling, in 1992 in Londen, een echte sensatie. Het werk is nu nog te zien in het Saatchi Museum, naast de Theems in Londen. Naar verluidt was er voor het sculptuur ook interesse van Tate Modern. Als het tot een verkoop komt, zal de eigenaar alvast financieel een uitstekende zaak doen. Saatchi kocht het stuk veertien jaar geleden voor een slordige 72.000 euro. Het werk verzinnebeeldt voor de 51-jarige Brit 'de psychologische onmogelijkheid van het sterven in het denken van een levende'.

2007 Damien Hirst onthult peperdure schedel
De Britse kunstenaar Damien Hirst heeft vrijdag i juni 2007 in een galerie in Londen een schedel onthuld die volledig is bezet met diamanten. Het kunstwerk For the Love of God heeft een waarde van omgerekend zeker 75 miljoen euro, aldus Britse media. De schedel zou van een 35-jarige Europeaan zijn uit de achttiende eeuw.

Werken:
. De fysieke onmogelijkheid van de dood in de geest van een levende, 1991, installatie: glas, staal, silicone, tijgerhaai in 5% oplossing van formaldehyde, 213x640x213, Londen, Saatchi collection
. Adam en Eva (verdrijving uit het Paradijs), 2000, vitrinekast, staal, glas, 221x427x122
. Concentrating on a self-portrait as a pharmacist (concentratie op een zelfportret als apotheker), 2000, vitrinekast, portret, objecten, 244x274x305
. Hymn, 2000, beschilderd brons, 610x274x122
. Lost love (verloren liefde), 2000, vitrinekast met Afrikaanse riviervissen, 366x213x213


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 382.