kunstbus

Ben jij onwetend, leerling, gezel, meester of uomo universale? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 11-01-2016 voor het laatst bewerkt.

David Černý

David Cerný

Tsjechische beeldhouwer. Geboren in 1967 in Praag. Woont en werkt in Praag.

David Cerny is een creatieve rebel, niet alleen door zijn ongewone rockstarimago in Tsjechië, maar in het bijzonder door zijn kunst. Cerny's kunst provoceert. De satirische en confronterende beelden bekritiseren de kunstwereld en de samenleving. Cerny laat met andere ogen kijken naar de absurditeit van het dagelijkse bestaan.

Hoewel de Tsjechische beeldhouwer David Černý ook al vóór 1989 kunst maakte, wordt zijn werk meestal in verband gebracht met het spontane volksfeest dat uitbrak na de val van het IJzeren Gordijn. Vooral in Praag voltrok zich een radicale metamorfose. Wat eens verboden was, was opeens legaal, de openbare ruimte was echt weer openbaar en de kunst was zich zeer bewust van haar vermogen om met mensen te communiceren. De schrijver Jachym Topol typeerde de snelle veranderingen in zijn postcommunistische vaderland als een periode waarin de tijd explodeerde. We kunnen ons Černý voorstellen als een van de ontwerpers van deze explosie, als iemand die overal om zich heen feestelijk vuurwerk afstak.

Met zijn sculpturen en installaties schudt David Cerny het publiek wakker en deze ludieke aanpak legt hem geen windeieren. Humor met een knipoog naar de politiek is een constante in zijn werk. Hij heeft over de hele wereld geëxposeerd en blijft dol op het uithalen van grappen en mystificaties. Het meeste werk van David Cerny is in publieke ruimten te bewonderen. Naast traditionele kunst houdt hij zich de laatste jaren ook bezig met cultureel activisme, filmen en technomuziek.

In 1991 werd David Cerný, destijds nog student aan de kunstacademie in Praag, in één klap wereldberoemd toen hij een Russische tank roze schilderde. Juist deze sovjet tank was een oorlogsmonument ter nagedachtenis van de Russiche bevrijding van Tsjechoslowakije uit de greep van Nazi Duitsland. Het oorlogsmonument stond op een hoog voetstuk in het centrum van Praag en eerde de Sovjet-troepen die de stad op 9 mei 1945 van de nazi's hadden bevrijd. Cerný eigende zich het pantservoertuig toe door de sokkel met roze letters te signeren en op het dak een middelvinger in papier maché te plaatsen — een handeling die het gedachtegoed van kunstenaar Marcel Duchamp in herinnering bracht. De 'interventie' zoals Cerný zijn roze tank noemt, werd alom uitgelegd als een politiek statement (...).
Černý's daad slaat in als een bom. De natie raakt verstrikt in talloze verhitte discussies op straat en zelfs in het parlement, terwijl de internationale pers rond het roze fenomeen neerstreek. Het Engelse dagblad The Guardian noemde het een 'ingenieus kunstwerk en een welkome humoristische bijdrage aan een gespannen en serieuze maatschappij'. President Vaclav Havel sprak van een 'begrijpelijke uiting van jeugdige gevoelens'. Alleen de Tsjechoslowaakse autoriteiten en de Russische regering waren minder van het kunstwerk gecharmeerd. Cerný werd veroordeeld wegens vandalisme en de tank werd zo snel mogelijk weer in zijn originele, olijfgroene kleur overgeschilderd." (uit: NRC Handelsblad)

2002 Circus Černý
MAMA, Showroom for media and moving art organiseert van 13 september tot en met 3 november een overzichtstentoonstelling rond deze Tsjechische kunstenaar. In samenwerking met diverse kunstinstellingen (waaronder TENT., NAI en Museum Boijmans Van Beuningen) wordt Circus Cerny gepresenteerd: negen van zijn sculpturen staan op onverwachte plekken in de stad. Het Circus is tevens onderdeel van het festival De Wereld van Witte de With.
Circus Černý is een overzichtstentoonstelling van de beeldende kunst van de Tsjechische beeldhouwer. De vaak monumentale kunstwerken zijn verspreid over 9 verschillende locaties in en rond de Witte de Withstraat en is onderdeel van kunst-en cultuurfestival "DE WERELD VAN WITTE DE WITH". Het Circus manifesteert zich in expositie- en openbare ruimtes. Enkele voorbeelden: Gigantische zwarte baby's inspecteren als insekten het gebouw van de Rotterdamse Gehandicapten Organisatie, een man van middelbare leeftijd hangt aan de vlaggemast van museum Boijmans Van Beuningen, een Trabant loopt als een heilige (koe) over het water van de Eendrachtssingel. Circus Černý is een indrukwekkend ouvre van een Rebel with a Cause.
In TENT. maken twee meter hoge pistolen de vreemdste geluiden. Cerny laat zijn installatie Guns uit 1994 zien. Het prachtige design van het pistool ligt hieraan ten grondslag. Het feit dat dit handwapen is ontworpen om mensen mee te doden, maakt zijn schoonheid wrang. De schaalvergroting die Cerny gebruikt, benadrukt dit: de installatie is manshoog, de toeschouwer kijkt recht in de loop. Als hij zich omdraait, blijken er nog een drietal pistolen op hem gericht te staan.

De burgemeester van de belgische stad Middelkerke heeft het werk "Shark" een portret van Saddam Hussein afgebeeld in een watertank door David Cerny (een pastiche van de kunst van Damien Hirst) niet toegelaten voor de grote kusttentoonstelling 2006 Beaufort. Hij vond het werk te provocerend. De locoburgemeester van de Poolse stad Bielsko Biala deed eerdel al hetzelfde. Shark zou geplaatst worden in de Dronkenput. De burgemeester van Middelkerke, Michel Landuyt (VLD), vreest dat sommige bevolkingsgroepen het werk aanstootgevend zullen vinden. Middelkerke zal nu een ander werk van David Cerny tonen. Shark krijgt een plaats op de Beaufort-tentoonstelling in het Museum voor Moderne Kunst in Oostende.

De drie baby's van David Cerny die op "Beaufort 2006" in Middelkerke stonden zijn door de stad Blankenberge aangekocht voor 180000 euro.
De drie baby’s van de Tsjechische kunstenaar David Cerny die het Blankenbergse Casino sieren, maken deel uit van een groep van 14 baby's die hij in 1994 maakte. De kunstwerken waren de afgelopen jaren te zien over de hele wereld, van New York tot Moskou.
De kruipende babypoppen met hun grote waterhoofden en zwarte lijven lijken op het eerste gezicht schattige mollige baby's, maar een blik werpend op hun gezicht doet in een oogwenk dit gevoelen verdwijnen. Geen ogen, neus of mond zijn te bespeuren, alleen maar een vreemd aandoende verticale gleuf, waarmee Cerny refereert aan het huidige tijdperk van computers en klonen. Hij hekelt onze maatschappij die niet meer zonder hoogstaande technologie kan functioneren. De subtiele spanning tussen mens (het mollige babylichaam) en techniek (het gecomputeriseerde gelaat) wordt evenwel op geen enkel moment agressief: de Baby's lijken prettige stoorzenders te zijn van de openbare rust en orde. Trouw aan zijn stijl levert de kunstenaar de nodige kritiek, maar... met een fluwelen handschoen.
Ter gelegenheid van Praag, culturele hoofdstad 2000 selecteerde Cerny 10 grote babypoppen uit deze groep en plaatste ze in het stadsdeel Zizkov op de televisiemast van de Tsjechische openbare omroep. In tussentijd is het kunstwerk permanent geworden en blijft het een heuse publiekstrekker. Een elfde Baby vond zijn thuishaven bij een Nederlandse privé-verzamelaar. De overige drie Baby's zijn vanaf nu definitief te bewonderen in Blankenberge: hiermee schrijft de badplaats geschiedenis en komt ze op de internationale culturele lijst te staan met de plaatsen waar werk te zien is van Cerny, het enfant terrible van Tsjechië, steeds op zoek naar confrontatie en controverse!
De aankoop van de Baby's past in het imago van Blankenberge als een populaire en kindvriendelijke badplaats die ook oog heeft voor kwaliteit in het stadsbeeld. De laatste jaren werd aanzienlijk geïnvesteerd in kunst in het straatbeeld en wordt ook jaarlijks een Beeldige Wandeling georganiseerd om de wandelaar op een vrijblijvende manier met kunst in contact te brengen.

Websites:
. Tsjechisch kunstwerk in Brussel
Brussel, 14 jan. EU-voorzitter Tsjechië is in verlegenheid gebracht door zijn eigen kunstenaar David Cerný. Cerný, de bedenker van een opvallend kunstwerk dat sinds enkele dagen te zien is in Brussel, heeft gelogen over de ontstaansgeschiedenis daarvan. Het blijkt niet het werk te zijn van 27 kunstenaars uit alle lidstaten van de Europese Unie, maar alleen van hemzelf.
Entropa heet het werk, dat zestien bij zestien meter groot is. Het hangt in de hal van het Justus Lipsius-gebouw in Brussel, waar Europese regeringsleiders en ministers altijd vergaderen. Het is een enorm raamwerk waarbinnen alle lidstaten zijn verbeeld, niet allemaal even vriendelijk. Nederland is onder water gelopen, op wat uitstekende minaretten na. Bulgarije is gereduceerd tot een Turks toilet. Op de Poolse bijdrage zijn priesters te zien die een homovlag hijsen. En Italië wordt verbeeld door voetballers die zichzelf lijken te bevredigen met een bal.
Tsjechië maakte zich vooraf al wat zorgen over het kunstwerk, maar wilde het niet censureren. De Tsjechische regering dacht zich te kunnen verweren door te zeggen dat het niet een Tsjech is die andere landen belachelijk maakt, maar bijvoorbeeld een Nederlander die Nederland bespot. In een contract met kunstenaar Cerný was vastgelegd dat hij moest samenwerken met kunstenaars uit alle andere lidstaten om de betreffende lidstaten te verbeelden. - (zie verder op Brussel (www.nrc.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Je kunt ook zelf een opinie of encyclopedisch artikel op Kunstbus of Muziekbus plaatsen!

lexicon opinie

Test je algemene kennis op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 547.