kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 28-11-2008 voor het laatst bewerkt.

David Salle

Amerikaans schilder, geboren 1952, Norman, Oklahoma. Woont en werkt in New York.

biografie
David Salle studeert tot 1975 aan het California Institute of the Arts in Valencia en in datzelfde jaar heeft hij zijn eerste solotentoonstelling als onderdeel van 'Project' in Cambridge (Massachusetts) en in de Claire Copley Gallery, Los Angeles.

In 1976 heeft Salle een solotentoonsteling in de Stichting Corps de Garde, Groningen en in 1981 neemt hij deel aan de tentoonstelling 'Westkunst'in Keulen.

In 1982 neemt hij deel aan Documenta 7 te Kassel en de tentoonstelling 'Zeitgeist' in Berlijn.

In 1985 neemt Salle deel aan de Nouvelle Biënnale van Parijs en in 1986 heeft hij een solotentoonstelling in het Whitney Museum of American Art, New York.

David Salle neemt deel aan de tentoonstelling 'Europa/Amerika' in het Museum Ludwig, Keulen. Hij heeft in 1988 een Overzichtstentoonstelling in de Staatsgalerie Moderner Kunst, in München, en in het Museum van Moderne Kunst in Tel Aviv.
In 1994 heeft hij een solotentoonstelling in de Mary Boone Gallery, New York.

De figuratieve voorstelling in de schilderkunst is terug.
Het 'samplen' van beelden betekent een explosieve groei van de beeldende mogelijkheden. Stijlen en perioden worden vrijelijk door elkaar heen gebruikt en geheel volgens de regels van het eclecticisme van die tijd wordt de kunstgeschiedenis ruim geciteerd en zelfs ronduit geëxploiteerd. De geschiedenis gaat een vrolijk verbond aan met de actualiteit. De vruchten van dat verbond tonen zich behalve in een belangstelling voor oude meesters en klassieke technieken ook in de aandacht voor allerlei vormen van populaire cultuur zoals popmuziek, strips, de wereld van de reclame en volkskunst. Het putten uit de geschiedenis leidt tot een merkwaardige gelijkschakeling van de verschillende beeldfragmenten. Deze gelijkschakeling geldt ook de verschillende stijlelementen of compositorische principes. Abstractie en figuratie gaan daarbij hand in hand.

David Salle ontpopt zich, begin jaren tachtig, samen met Julian Schnabel en Eric Fischl tot een van de voormannen van de nieuwe figuratieve richting in de Amerikaanse schilderkunst.

Zijn schilderijen zijn compilaties van cinematografische en fotografische beelden die hij zorgvuldig samenbrengt met citaten uit de literatuur of de beeldende kunst. Zijn composities, vaak een optelsom van samengestelde beelden, worden gedragen door een groot gevoel voor het decoratieve, zichtbaar in het veelvuldig voorkomen van bijvoorbeeld repeterende grafische patronen.

Voor zijn schilderijen heeft Salle in de loop der tijd een heel arsenaal aan plaatjes verzameld. Ooit werkte hij op de productie-afdeling van een uitgever in New York die gespecialiseerd was in stuiversromannetjes en pornobladen. Daar 'raapte' de jonge kunstenaar heel wat foto's bij elkaar die hij later in zijn schilderijen verwerkte. Samen met fragmenten uit schilderijen van oude meesters als Courbet, Géricault of Picasso, worden deze beelden ondergebracht in de veelluiken die Salle maakt.

De beelden die Salle gebruikt ontleent hij aan de typisch Amerikaanse mix van 'low' en 'high' culture. Zonder dat Salle inhoudelijk expliciet aan die beelden refereert ontstaat hierdoor toch een duidelijke gelaagdheid in de betekenis van de werken, een suggestieve sfeer die het vrije associëren van het publiek aanmoedigt.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2022.