kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Deborah de Haas

Deborah de Haas (Strijthagen 1958)

Deborah de Haas (Strijthagen 1958) kreeg als dochter van de bekende Limburgse kunstenaar Aad de Haas (1920-1972) het schilderen met de paplepel ingegoten. Toch is zij pas sinds ca 1995 zelf actief als beeldend kunstenaar.

Deborah de Haas studeerde gitaar aan het conservatorium in Maastricht en aan de Musikhochschule van Frankfurt, maar moest vanwege een chronische blessure aan haar handen uiteindelijk afzien van een carrière als profmusicus. Muziek speelt nog steeds een duidelijke rol in de beeldende kunst van Deborah de Haas, zoals in enkele schilderijen met letterlijke verwijzingen naar bijvoorbeeld akkoorden en gitaarsnaren.

De schilderijen van Deborah de Haas, die haar eigen werk nogal eens typeert als 'hypermoderne kuns ... t', onderscheiden zich qua techniek door een eigenzinnig materiaalgebruik en een uitzonderlijke behandeling van het schilderkunstig oppervlak. Opvallend is ook haar voorkeur voor het werken in reeksen rondom een bepaald thema. Voorbeelden daarvan zijn de series 'Navigatiefouten', 'Flatbewoners in hun natuurlijke omgeving', 'Huisvrouwen aan zee' en 'Claiming to be the original'.

'Navigatiefouten' is een serie werken op papier met als terugkerend thema de 'bijna-botsing' als metafoor voor de risicomaatschappij en het gevoel van machteloosheid dat daarvan het gevolg is. In de serie 'Flatbewoners in hun natuurlijke omgeving wordt de moderne mens ten tonele gevoerd als een eenzaam kuddedier, dat het vermogen om de werkelijkheid op een onafhankelijke, persoonlijke manier te duiden lijkt te hebben verloren. Bij de reeks 'Huisvrouwen aan zee' draait het vooral om mededogen en om inlevingsvermogen met betrekking tot de triestheid van de huisvrouw, die onder geen enkele omstandigheid uit haar stereotype rol lijkt te kunnen stappen. 'Claiming to be the original' is een verwijzing naar de talloze versies die er van de Mona Lisa van Leonardo Da Vinci in omloop zijn. Deborah de Haas maakte een eigen serie 'Mona Lisa's', met de mysterieuze glimlach zoals we die kennen van da Vinci's voorbeeld, maar met subtiele verschillen qua gelaatsuitdrukking en achtergrond.

Bindende elementen in de verschillende series zijn behalve een bijzonder gevoel voor humor vooral het verlangen naar en een pleidooi voor autonomie, dat wil zeggen de vrijheid van het individu om de wereld in onafhankelijkheid tegemoet te treden, een vrijheid die, achteraf bekeken, vaak besloten ligt in onze jeugd.

Er zijn behalve Aad de Haas in de familie nog meer kunstenaars; Raph de Haas, en zo is zoon Jesse actief in archaïsche fotografische technieken en schilderkunst.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 117.

Tweets by kunstbus