kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22 02 2017 13:52 voor het laatst bewerkt.

Der Sturm

Der Sturm (1910-1932)

Vanaf 3 maart 1910 gaf Herwarth Walden samen met Alfred Döblin en Lothar Schreyer en met financiële steun van Karl Kraus (1874-1936) het kunsttijdschrift Der Sturm uit. De ondertitel was Wochenschrift für Kultur und die Künste. Het blad 'Der Sturm' dat vanaf 3 maart 1910 tot 1932 regelmatig verscheen, zou tot in de jaren twintig zijn invloed op de moderne kunst in Europa doen gelden en de kunststromingen van het begin van de twintigste eeuw laten zien.

Herwarth Walden, pseudoniem van Georg Levin (Berlijn, 16 september 1878 – Saratov (Rusland), 31 oktober 1941) was een Duitse kunst- en literatuurcriticus, toneelschrijver, dichter en uitgever van het tijdschrift Der Sturm. Ook was hij een uitstekend pianist en schreef hij muziek.
In 1901 trouwde de Duitse Dichteres Else Lasker Schüler met Georg Levin en, geheel in de geest van die tijd verzon zij voor hem de aansprekende naam (Herwarth) Walden.
Walden (Levin dus) was in 1878 als zoon van een joodse arts geboren. Van huis uit pianist en componist wierp hij zich in het eerste decennium van de vorige eeuw op de journalistiek en schreef hij in tal van kunsttijdschriften. In die periode werd zijn inzet als criticus een grote steun voor de 'nieuwe' schrijvers als Thomas en Heinrich Mann, Alfred Döblin en Gottfried Benn. Waldens aanstellingen als redacteur waren echter nooit van lange duur. Als gevolg van zijn te 'moderne' en zeker te polemische opstelling werd hij regelmatig ontslagen. Er restte tenslotte niets anders dan een eigen blad uit te geven.
In 1910 richtte hij samen met zijn toenmalige vriendin Nell het tijdschrift Der Sturm op, dat uit zou groeien tot hét Europese middelpunt van het expressionisme. In 1911 scheidde hij van Lasker-Schüler en hertrouwde met Nell. Eind jaren '20 werd hij tot grote verbazing van zijn omgeving communist.
Walden emigreerde in 1932 uit het Nazi-Duitsland naar de Sovjet-Unie waar hij zich als leraar in Moskou. Van 1937 tot 1939 zijn zijn teksten, naast die van Brecht en Feuchtwanger, nog in het emigranten-tijdschrift 'Das Wort' te lezen. In het zogenaamde 'expressionisme-debat' stelde hij zich nog in één tekst teweer tegen de beschuldiging 'wegbereider van het fascisme' te zijn geweest. Nadat de Sovjet-Unie en Nazi-Duitsland elkaar in 1940 de oorlog verklaarden, werd Walden in 1941 door de Russen gearresteerd. Hij deelde het lot van tweederde van de Duitse emigranten: op 31 oktober 1941 stierf hij in gevangenschap.
- (1912, opende Walden de eerste 'Sturmausstellung'. Daarmee werd Walden definitief een van de belangrijkste wegbereiders van de moderne beeldende kunst uit het begin van de 20e eeuw. De expositie werd doel van legendevorming en vooral ook van aantijgingen zoals: jodenkliek, communistenbende of oplichters-b.v... Deze eerste expositie, waaronder werk van Chagall, Max Ernst, Jacoba van Heemskerk, Campendonck, Zadkine, Jawlensky en vele andere klassieken uit de moderne kunst, reisde door Europa en was o.a. ook te zien in Amsterdam en nog zes (!) andere plaatsen in Nederland.
In september tot november 1913 werd de Eerste Duitse Herfstsalon georganiseerd waar ook de leden van de ‘blauen Reiter’ tentoonstelden.

Ook richtte Walden een Sturm-uitgeverij en in 1912 boekhandel annex galerie Der Sturm op in de Tiergartenstrasse 34a, beide in Berlijn. Een Sturm-Schule volgde in 1916. Deze werd in Duitsland geleid door Georg Muche en in Nederland door de schilderes Jacoba van Heemskerck.

Tot de Eerste Wereldoorlog bracht Der Sturm het futurisme, het kubisme en het expressionisme. Ook was er veel aandacht voor de nieuwe Russische kunstrichtingen en de ontwikkelingen van de avant-garde in Polen, Tsjechoslowakije, Hongarije, Bulgarije en Slovenië. Vanaf nummer 8 waren afbeeldingen in Der Sturm opgenomen. Vanaf 1918/1919 zorgde Kurt Schwitters voor bijdragen over het dadaïsme en Moholy-Nagy voor het konstruktivisme. Op de voorkant van nummer 172/173 stond een tekening van Fernand Léger. In dit nummer stond o.a. een bijdrage van Léger in het Frans. Het nummer van maart 1922 verscheen geheel in het Frans en was gewijd aan de Dada-beweging. De voorkant was afkomstig van Man Ray. In het blad was o.a. de tekst opgenomen van het toneelstuk Le Coeur à Gaz van Tristan Tzara. Verder waren er bijdragen van Aragon, Breton, Eluard en Soupault. Van Robert Delaunay was een afbeelding van een werk in kleur aanwezig. - (www.kubisme.info


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 818.