kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Diederik Kraaijpoel

Nederlandse beeldend kunstenaar, Geboren 28 november 1928 in Amsterdam, Gestorven 8 augustus 2012. Woonde en werkte in Groningen.

Diederik Kraaypoel heeft jarenlang gedoceerd aan de Academie Minerva te Groningen. Hij is tevens de schrijver van geruchtmakende boeken als De Nieuwe Salon en Was Pollock kleurenblind?, benevens artikelen over beeldende kunst in verschillende kranten en tijdschriften. Daarnaast is hij de schilder van wat hij zelf noemt 'romantische' landschappen. Kraaijpoel is een gedegen kenner van de materialen en technieken van de schilderkunst. Hij werkt vaak op paneel, omdat dit beter houdbaar is dan doek.

Diederik Kraaijpoel probeert, zoals de meeste schilders in de romantische traditie, de eeuwigheid te verbeelden. Dat kan natuurlijk niet, dus neemt hij iets dat daar dicht bij komt: de schijnbare onveranderlijkheid van hard gesteente. In veel van zijn werken ziet de aarde er uit alsof zij nooit bewoond is geweest. “Vroeger vond het publiek die opvatting weinig troostrijk, maar tegenwoordig valt dat mee. De meeste toeristen begeven zich nog steeds naar zonnige stranden, maar een groeiend aantal reizigers vertoont juist een voorkeur voor de mensenloze natuur,” aldus Kraaijpoel.

In een interview, gepubliceerd in '97 in de Groene Amsterdammer zei hij: “Bij de eerste blik op mijn schilderijen raakt de toeschouwer altijd wat gedeprimeerd. Maar ik denk dat op den duur, als je een beetje aan ze gewend bent, mijn schilderijen eigenlijk heel troostrijk zijn. Het is net als bij melancholieke muziek, de mineurtoonsoort is uiteindelijk het meest bevrijdend.”

Bergen, bomen en wolken zijn geen eigentijdse onderwerpen. Die rotsen staan al miljoenen jaren te wachten tot Kraaijpoel ze komt tekenen. Daar komt dan nog eens de stijl van Kraaijpoel bij: afgeleid van Hercules Segers en andere oude meesters. Enig verband met moderne kunst ontbreekt. In het begin van zijn loopbaan, in de jaren zestig, hadden mensen daar moeite mee. Intussen is de smaak aan het veranderen. Traditie, daar schrikt het kunstpubliek niet meer van. Figuatieve, ja zelfs realistische voorstellingen zijn weer tamelijk populair.

In de kunst, zegt Kraaijpoel, moet je geen haast hebben: “Als je maar genoeg treuzelt in de achterhoede, kom je bij het volgende bataljon vanzelf voorop te lopen.”

Diederik Kraaijpoel is een landschapschilder die op ouderwetse wijze in de natuur zit te tekenen. Het Nederlandse landschap kan hem weinig bekoren. Te plat. Hij blijft een enkele keer dicht bij huis en bestudeert een boom of struik, maar meestentijds begeeft hij zich naar desolate geaccidenteerde terreinen, door hem genoemd romantische landschappen, omdat er weinig sporen van menselijke activiteit zijn te zien. Zulke streken vond hij in Spanje, Noorwegen, Cappadocië, IJsland, Arizona en Utah. Vroegere meesters moesten, na eindeloze reizen per schip of koets, bepakt en bezakt lopend of met paarden en ezels de rimboe intrekken, en konden daar noodgedwongen slechts kleine potloodschetsjes maken. Thuis bij de kachel werden die dan gebruikt bij het scheppen van een olieverfschilderij of een 'finished watercolour'. Kraaijpoel reist geriefelijk per vliegtuig en ter plaatse gehuurde vierwielig aangedreven motorvoertuigen. Hij maakt naar de natuur dan ook vrij grote, uitgewerkte tekeningen, waar later op het atelier nog het nodige aan gedaan wordt. De vorm is nog steeds de finished watercolor, in Nederland genoemd gewassen tekening. Potlood, rietpen, kroontjespen, Oost-indische inkt uit de bekende potjes, zowel puur als verdund, blokjes Chinese inkt (sumi), verder acrylverf. Soms ontaardt de tekening in een schilderij, zoals dat ook de oude meesters herhaaldelijk overkwam. bron: Museum voor Moderne Kunst Arnhem (MMKA)
Diederik Kraaijpoel: Boven de wolken
In het voorjaar maakt het Museum voor Moderne Kunst Arnhem een bescheiden presentatie van schilderijen en tekeningen van Diederik Kraaijpoel.

Zie ook De Groene Amsterdammer van 23 april 1997 'Goede kunst troost', Conceptuele koeien uit China - Groene Amsterdammer, 2 februari 2002


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 3512.