kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 21-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Donald Judd

Donald Judd at Tina Kim, New York (April 2008)

Amerikaans beeldhouwer, geboren 3 juni 1928 te Excelsior Springs in Missouri - overleden 12 februari 1994 in New York.

Judd is een Amerikaanse minimalistische beeldhouwer die in de jaren zestig naam maakte met zijn geometrisch gerangschikte constructies, die op dozen of opengeschoven laden lijken, van gekleurd plexiglas, metaal of hout.

Judds handelsmerk is helderheid, soberheid, rechthoekigheid en perfecte maatverhoudingen. Voor zijn sculpturen gebruikt hij vooral industriële materialen als staal, aluminium en plexiglas. Achter zijn werken zit geen betekenis; ze representeren niets. Het geheel is, volgens hem, interessanter dan een onderdeel. Vandaar dat details of een focuspunt, waar de aandacht op gevestigd wordt, ontbreken. Judd laat zijn sculpturen door vakmensen uitvoeren. Daardoor hoeft hij zich alleen te richten op techniek en effecten die met materialen bereikt kunnen worden. Met zijn minimalistische, fabrieksmatige en serieel gerangschikte beeldhouwwerken is Donald Judd een van de voornaamste vertegenwoordigers van de Minimal Art.

Hij behoort tot de meest pure representanten van de minimal art, waarvan hij met A. Morris de principes heeft ontwikkeld. Judd evolueerde van schilder naar driedimensionale objectenmaker. Zijn eerste werken waren houten reliëfs met diepe inkepingen. Vanaf 1963 echter maakte hij vrijstaande sculpturen, meestal reeksen identieke blokken die hingen of stonden. Hij werkt veel met gegalvaniseerd ijzer en aluminium. Zijn werk is meestal modulair samengesteld, dwz. opgebouwd uit een aantal identieke vormen (bijv. de reeksen platte en kubusvormige dozen op vaste afstand van elkaar aan de wand bevestigd). Kleur, materiaal en - mede daardoor - ruimtewerking zijn bepalend voor zijn werk. Vanaf 1964 liet Judd zijn werk industrieel vervaardigen. In 1971 verhuisde hij naar een afgelegen plek in Texas, Marfa, waar hij een soort openluchtmuseum creëerde rond zijn atelier. Hij ontwierp ook meubels en hield zich bezig met architectonische projecten.

Hij wil d.m.v. een objectieve houding kunst maken door mathematische precisie. Hij herhaalt identieke, rechthoekige vormen met identieke tussenruimten. De materialen zijn meestal industrieel, zoals glas, plexi, ijzer of aluminium. Soms schildert hij ze in harde, koele kleuren. (Elviera 60; summa; Encarta 2001)

De objecten van Judd overwonnen de volgens hem ontoereikendheid van de schilderkunst. Hij vond dat de laatste sporen van illusie alleen door de 3de dimensie kunnen uitgebannen worden. Beeld en uitbeelding moesten samenvallen. Met dit doel maakte Judd zijn “specifieke objecten”, dozen van gegalvaniseerd staal of plexiglas die in een verticale en regelmatige rangschikking aan een muur zijn vastgemaakt. Ze toonden niet enkel hun voorzijde, maar ook de boven- en onderkanten. Zo onderging het object alle mogelijk veranderingen: frontaal zicht, boven- en onderaanzicht, gebroken licht en reflecties. Daardoor is Judd ondanks zijn minimalistische strakheid één van de kunstenaars met de rijkste contrasten en formele consistentie. Met zijn uitgebalanceerd gebruik van schaal, ritme en hoek en zijn afwisseling van materiaal, oppervlakken, kleuren, open en gesloten vormen, positief en negatief, convex en concaaf stimuleert hij onze scherpzinnigheid en perceptie. Zijn spaarzame middelen kanaliseren ons esthetische genot, maar ondermijnen het niet. (20ste 525)

Biografie
Na zijn diensttijd besloot Judd kunstenaar te worden. Van 1948 tot 1953 studeerde hij kunstgeschiedenis aan de Art Students League, new York en van 1957 tot 1962 filosofie bij Rudolf Wittkower en Meyer Schapiro aan de Columbia University, New york, om later geld te kunnen verdienen door les te geven.

Van 1959 tot 1965 werkt Donakd Judd als kunstcriticus voor verschillende tijdschriften: Arts Magazine, Art News en Art International.

Omstreeks 1960 begon Judd te experimenteren in het gebied tussen schilderen en beeldhouwen. Hierdoor kon hij driedimensionaal werken en was hij bevrijd van de beperkingen van het platte vlak.

In 1961 gaf Donald Judd de schilderkunst op en maakt reliefs en vrijstaande beelden van hout en metaal.

Van 1962 tot 1964 doceert Judd aan het Brooklyn Institute of Arts and sciences, new York.

In 1967 heeft hij een leerstoel aan de Yale University.

In 1968 vond in het Gemeentemuseum Den Haag de eerste tentoonstelling in Europa plaats van minimal art, een destijds nieuwe Amerikaanse kunststroming, die zich baseerde op zeer eenvoudige, primaire vormen. In de door Enno Develing samengestelde presentatie waren sculpturen te zien van onder meer Carl Andre, Dan Flavin, Donald Judd en Sol LeWitt.

Van 1968 tot 1987 heeft Donald Judd deelgenomen aan de Documenta 4, 6 en 7 in KAssel.

Vanaf 1970 worden zijn beeldhouwwerken steedss meer beinvloed door de architectonische omgeving en beginnen de vorm en functie van meubels aan te nemen.

Vanaf 1973 werkt Donald Judd samen met andere kunstenaars, onder andere met Oldenburg en Kabakov, aan het ontwerp en de constructie van een groot gebouwencomplex in Marfa, texas.

In 1976 is Donald Judd Baldwin professor aan het Oberlin College, Ohio.

1986 - Permanente installaties van variatied op een module van een aluminium doos, ter gelegenheid van de Chinati Foundation in Marfa.

1987 - Wint beeldhouwprijzen aan de Universiteiten van Skowhegan en Brandeis.

1988 Overzichtstentoonstelling in het Whitney Museum, New York.

Donald Judd overleed in 1994.

Websites:
. olieverf op doek, 83x102, Marfa (Texas), Donald Judd Estate

. Zonder titel, 1962, olieverf en was op liquitex, zand op metselwerk en hout, aluminium en olieverf op hout, 122x244x19, Texas (Marfa), Donald Judd Estate

. Zonder titel, 1963, olieverf op hout met gegalvaniseerd ijzer en aluminium, 193x244x30, New York, Paula Cooper Gallery


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 601.