kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 23-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Edgard Tytgat

Belgisch kunstschilder en graficus, geboren 28 april 1879 Brussel - overleden 11 januari 1957 Sint-Lambrechts-Woluwe.

Edgard Tytgat combineerde het expressionisme met een dichterlijke, soms dromerige stijl. Onderwerpen die vaak opduiken bij Tytgat zijn: kermisstoeten, parades en de carrousel. Scènes uit een kinderleven, als wil hij de gruwelen van de wereldoorlogen uit zijn herinnering bannen. Naast schilderijen maakte Tytgat ook veel etsen, houtsnedes en boekillustraties, waarbij hij soms zijn eigen teksten schreef.

Edgard Tytgat creëerde in zijn werk een lichtvoetig geheel, soms licht erotisch getint en met ongewone thematische combinaties: paarden, stranden, kermissen, circussen, meisjes, mythische figuren, alles met veel ruimte voor het spontane en het dromerige. Ze betekenden Tytgats ontsnappingsroute uit de werkelijkheid. Die werkelijkheid was bevolkt met stedelijke randfiguren als zigeuners of foorkramers. Maar ook zij zorgden voor een betoverende en botsende toets op zijn doeken, die op raakvlakken van impressionisme, fauvisme en expressionisme te situeren zijn. Zijn gevoeligheid maakte een laat-impressionist van hem, zijn schematiseren plaatste hem in expressionistische rangen. - (Cf. Jean de Bosschère, ‘Twee Belgische houtgraveurs te Linden. ii. Edgard Tytgat’, Onze Kunst 15 (1916), 7 (juli), p.7-9: p.9.)

Biografie
Tytgat brengt zijn jeugd in Brugge door, tot het gezin in 1888 naar Brussel verhuist.

Na een mislukte poging om horlogemaker te worden studeerde hij vanaf 1897 aan de Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Hij werd er beïnvloed door het fauvisme en het postimpressionisme. Deze nieuwe kunststroming kent haar hoogtepunt tussen 1905 en 1907 en bereidt de weg voor, voor het expressionisme.

Tytgat sloot zich aan bij de Brabantse fauvisten die zich onder invloed van impressionisten en humanisten verenigd hadden rondom Rik Wouters. Met een tiental progressieve kunstenaars ontmoeten ze elkaar regelmatig in Oudergem, ten huize van hun collega Auguste Oleffe. In die periode schildert Edgard Tytgat werken waarin de zin voor constructie en het opmerkelijke kleurgebruik primeren. Net zoals zijn tijdgenoten probeert hij het schilderen te herleiden tot de kleur en tot de fundamentele elementen als lijnen en ritme.

Edgard Tytgat schildert voor de Eerste Wereldoorlog vooral portretten, interieurs en kermismolens in een impressionistisch-fauvistische stijl. Tijdens de oorlog wijkt hij uit naar Engeland, waar hij zich toelegt op grafisch werk. Met gekleurde hout- of linosneden illustreert hij het sprookje van Roodkapje en andere verhalen. Daarna vestigde hij zich in de omgeving van Brussel.

Vanaf 1920 hoorde Tytgat tot de groep van Vlaamse expressionisten rond het tijdschrift Sélection. Zijn werk uit die periode toont de invloed van Gustaaf De Smet.

Hij behoudt een voorkeur voor verhalende, vaak humoristische taferelen. De poëzie en zachte melancholie van het eenvoudige, alledaagse leven geeft hij treffend weer in een vaak primitieve en volkse schilderwijze.

Zijn schilderwijze evolueerde naar een meer persoonlijke, door het expressionisme en volksprenten uit de 18e en 19e eeuw geïnspireerde stijl. Zijn werken doen vaak ietwat naïef aan. In de "Uitnodiging tot het paradijs" uit 1922 portretteert hij Sinterklaas als poortwachter bij de hof van Eden, die de kinderen binnenleidt in een veilig ommuurde vlindertuin waarin slechts één volwassene staat: de schilder zelf, omringd door spelende kinderen en dieren. (Edgard Tytgat is tevens de bezielde leider van het Vrij Tekenatelier in Sint-Lambrechts-Woluwe, dat uitgroeit tot een ontmoetingsplaats voor afgestudeerden uit hogere instituten en kunstacademies van Elsene en Brussel. Zij schilderen er samen, discussiëren er over kunst en bespreken er elkaars werken.

Edgard Tytgat sterft op 11 januari 1957 in Sint-Lambrechts-Woluwe.

Websites: www.dbnl.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1959.