kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 12-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Édouard Vuillard

Édouard Vuillard (1868-1940)

Frans decorschilder, gouache-schilder, graficus, illustrator, schilder, tekenaar.
Onderwerpen: genrekunst, interieurs, landschappen, portretten, stillevens, toneeldecors en wanddecoraties.
Invloed op Mario Cavaglieri, Adolf Erbslöh,

Hij is vooral bekend als schilder van decoratieve, huiselijke interieuren maar produceerde ook verrassende theaterontwerpen en kleurrijke landschappen. Ook staat hij bekend als portrettist van de Parijse society. Zijn werk kenmerkt zich door verfijnd kleurgevoel en harmonie waarmee hij in verfijnde patronen en kleurvlakken een mystieke en religieuze betekenis probeert over te brengen.

Jean-Édouard Vuillard werd geboren te Cuiseaux (Saône-et-Loire) 11 november 1868, gestorven in La Baule (Loire-Inférieure) 21 juni 1940.

1877 verhuisde de familie Vuillard naar Parijs.
Edouard Vuillard bezocht het lyceum.

Besloot kunstschilder te worden en studeert van 1886 tot 1889 bij Gérôme aan de Ecole des Beaux-Arts, de kunstacademie in Parijs.

Édouard Vuillard had moeite met het strenge leerplan en ging in 1888 naar het vrije atelier van de Académie Julian.

In deze periode ontmoette hij o.a. Sérusier, Bonnard, Denis, Roussel en Ibels kennen die grote invloed op hem uitoefenden.

'Wij nemen aard door onze betekenissen waar, die ons beelden van vormen geven en kleuren, correcte enz. Een vorm, een kleur bestaat slechts met betrekking tot een andere. De vorm bestaat niet alleen. Wij zijn ons slechts bewust van de verhoudingen.' (Van het dagboek van Vuillard, November 1888.)

Salon
1889 Eerste en enige tentoonstelling van zijn werken op de salon. Hij toonde bij deze gelegenheid een portret van zijn grootmoeder.
Edouard Vuillard zocht zijn onderwerpen graag in de directe omgeving. Zijn moeder, met wie hij samenwoonde tot haar dood, was zijn belangrijkste muze. In de huiselijke taferelen die Vuillard zo graag vereeuwigde, is zij dan ook regelmatig te zien. Geïnspireerd door de stoffen in haar confectieatelier vervaardigde Vuillard zijn sfeervolle interieurs met contrasterende patronen van kleding, behang en tapijten.

Les Nabis
Vuillard sloot zich in 1890 als medeoprichter aan bij de symbolistische kunststroming Les Nabis (Nabis is het Hebreeuwse woord voor profeet), die na het Impressionisme ontstond. Samen met Pierre Bonnard, Maurice Denis, Paul Ranson en Paul Sérusier was hij wel een van de voormannen van de Nabis.

Vuillard deelde niet onverdeeld het enthousiasme van deze groep voor het symbolisme maar zijn werk had een decoratieve kwaliteit die goed aansloot bij de kunstenaarsgroep. Ondanks grote verschillen in aanpak deelden zij een gezamenlijke interesse voor het decoratieve vermogen van de grafiek. Onder invloed van de Japanse prentkunst ontwikkelden deze jonge Franse avant-gardisten in de periode 1888-1905 een stijl die zich kenmerkte door de nadruk op kleurvlakken, contouren en silhouetten. Deze artistieke beweging werd beïnvloed door kunstenaars als Paul Gauguin, de Pont Aven-School, en door het Symbolisme en de Prerafaëlieten. De kunstenaars verwierpen zowel het Academisme als het Impressionisme: hun doel was de emotie en de verbeelding terug te brengen in de kunst.

Deelt een atelier met Bonnard en denis.

1891 contact met Toulouse-Lautrec. Wordt geïnspireerd door de gekleurde Japanse houtsneden en begint interieurs te schilderen.

1892 Eerste van een reeks decoratieve scènes als muurschilderingen.

intimisme
Als intieme vriend van Bonnard was Vuillard een schilder die met raffinement burgerlijke scènes kon uitbeelden in een niet-naturalistische stijl. Hij stond onder de Nabis bekend als de intimist, omdat zijn belangstelling vooral uit ging naar het gezinsleven. Evenals Bonnard trachtte hij in zijn schilderijen de intieme poëzie van het dagelijks leven in kleurimpressies uit te beelden. De schilder hechtte meer waarde aan de rijke kleurnuancering dan aan de compositie.

Voor het theater Libre ontwierp Edouard Vuillard programmaboekjes. Later ontwierp hij ook decors, die hij schilderde met tempera. In schril contrast stonden hiermee zijn kleine en intieme schilderijen uit de jaren negentig, de meest vernieuwende periode van Edouard Vuillard.

Théâtre de l'Oeuvre
1893 Decorontwerpen voor het Théâtre de l'Oeuvre van Lugné-Poe.
Net als de andere Nabis-kunstenaars onderhield Vuillard een nauwe relatie met het avant-gardistische theater. Zo maakte hij diverse ontwerpen voor programma's van het Théâtre de l'Oeuvre, waarbij hij de inhoud van het betreffende stuk weergaf met een karakteristieke scène.

Paysages et Intérieurs
Kleurrijke landschappen. Deze lithografieën werden in 1899 uitgegeven door de kunsthandelaar Ambroise Vollard.

Na 1900 werd Edouard Vuillard ook in het buitenland bekend door zijn etsen en litho's. De grafiek van Vuillard werd ook gepubliceerd in binnen- en buitenlandse tijdschriften, waardoor vele liefhebbers zijn werk leerden kennen.

1900 Bezoekt samen met Vallotton Zwitserland.
Exposeert voor het eerst met de BErliner Sezession en in 1901 met de Unabhängigen ( onafhankelijken )

1903 Medeoprichter van de Duitse Herfstsalon.
1909 doceert korte tijd aan de Academie Ranson.

1914-1916 Militaire dienst als legerschilder.

In de jaren '20 en '30 vervaardigt hij talrijke portretten, interieurs en stadsgezichten in een traditionele stijl.

In 1938 werd een grote overzichtstentoonstelling georganiseerd door het Musée des Arts Décoratifs in Parijs, waaraan Edouard Vuillard zijn medewerking verleende.

1940 ??? wordt op de vlucht voor Duitse troepen gedood. ???


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2041.