kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 23-11-2008 voor het laatst bewerkt.

Edward Ruscha

Amerikaans schilder
Geboren: 1937 Omaha Nebraska

biografie

Ed Ruscha at Crown Point Press

In 1942 verhuisde de familie Ruscha naar Oklahoma City.

In zijn jeugd op 10-jarige leeftijd tekende Edward Ruscha al stripverhalen en in 1948 nam hij schilderles bij een portretschilder.

Op de middelbare school ging zijn belangstelling vooral uit naar de creatieve vakken. Hij had een grote interesse in druktechnieken en typografie.

Edward Ruscha kwam in 1956 in Los Angeles terecht, waar hij van 1956 tot 1960 studeerde aan het Chouinard Art Institute en de animatie school van Walt Disney in Los Angeles.

Eind jaren vijftig maakte het werk van de popart-kunstenaars Jasper Johns en Robert Rauschenberg een grote indruk op Ruscha. Hij werkte bij een reclamefirma en maakte in zijn vrije tijd reliëfs in hout, collages, foto's en boekobjecten.

In 1963 heeft hij een solo-expositie in de Ferus Gallery, Los Angeles.

Tussen 1963 en 1966 worden zijn boeken 'Twenty-Six Gasoline Stations' en 'Every Building on the Sunset Strip' gepubliceerd.

In 1964 neemt Ruscha deel aan de tentoonstelling 'American Drawings' in het Guggenheim Museum New york.

In 1967 neemt hij deel aan de Biënnales van Sao Paolo en Parijs.

Op de Biënnale van Venetië in 1970 was zijn werk 'Chocolate Room' te zien. Op de muren van de ruimte waren 360 vellen geplakt met de repeterende afdruk in zeefdruk.

In de jaren '70 maakte Ruscha veelvuldig gebruik van organische middelen, zoals voedsel, in plaats van verf.

Tussen 1972 en 1992 heeft Ruscha deelgenomen aan Documenta 5,7 en 9 in Kassel.

Een belangrijke expositie 'I don't want no Retrospective - The Works of Edward Ruscha' vond in 1982 plaats in het San Francisco Museum of Modern Art.

In 1985 maakt hij een muurschildering voor de Miami Dade Public Library.

In 1989 heeft Ruscha een Overzichtstentoonstelling in Centre Georges de Pompidou, Parijs.

Van begin af aan schilderde hij woorden, eerst nog op een egale achtergrond, later kwamen ook figuratieve beelden voor. In zijn artistieke streven steunt hij sterk op de filmcultuur van Hollywood, hetgeen typerend is voor kunstenaars van de West Coast van de V.S.

Ruscha beeldt woorden of zinnen af tegen een achtergrond van bepaalde beelden. De voorstelling op de achtergrond heeft vaak niets te maken met het geschilderde woord. Juist deze niet vaststaande betekenisverschuiving maken zijn schilderijen zo intrigrerend. De uit de Amerikaanse stadscultuur afkomstige woorden zijn vaak geplaatst tegen de achtergrond van schemering, ochtendgloren, sterrenhemels of Los Angeles by night.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 40.