kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Eija-Liisa Ahtila

De in 1959 in Finland geboren Eija Liisa Ahtila groeide op in Hämeenlinna en woont en werkt in Helsinki.

Ahtila studeerde rechten aan de universiteit van Helsinki en film aan de UCLA, Los Angeles en The London College of Printing.

Eija-Liisa Ahtila stelt in haar verhalen kwesties aan de orde die gaan over opgebroken relaties, persoonlijk verlies, over de dingen die mensen uit elkaar en tot wanhoop drijven. Vaak berusten ze op de allerdaagse werkelijkheid. Verhandelingen over gewone mensen zo het schijnt, die zich in ruimte en tijd aan de toeschouwer ontvouwen. In bijna al het werk van Ahtila hebben de hoofdpersonen visioenen, zij bevinden zich tussen werkelijkheid en fantasie en hebben moeilijkheden hun innerlijk verstoorde leven in toom te houden.

In haar video-installaties laat Ahtila zien dat er mogelijkheden zijn een verhaal niet alleen rechtlijnig te vertellen, maar om er ook een fysieke dimensie aan mee te geven. De ruimtelijke opstelling van de verschillende elementen en het alternerend aan en uitspringen van de verschillende beelden veroorzaken een ontwrichting van het lineaire verhaal en dragen bij aan een geschakeerd beeld van de verschillende personages en hun onderlinge verhoudingen.

Eija-Liisa Ahtila maakte tussen 1992 en 1997 een serie foto's waarop een naakte vrouw de poses van een hond imiteert. Toen er gesuggereerd werd dat het Ahtila zelf was die poseerde voor de fotoserie 'Dog Bites', protesteerde ze en schreef een begeleidende tekst bij het werk, getiteld 'The woman is not me':'What happened when I or we took the photos? Did I extend my body - postures and attitudes - the history of my character, upon her body? If the point in the photos is posing and my friend is doing it, isn't she doing it all? Was she making the photos and I taking them? So maybe I'll ask you, am I not the woman?'

Today (1996-1997)
De video-installatie Today van Eija-Liisa Ahtila bestaat uit drie schermen die los van elkaar in de ruimte geplaatst zijn. Een grootvader/vader/man is in een zomernacht om het leven gekomen. Deze tragische gebeurtenis wordt ons getoond vanuit het standpunt van drie verschillende karakters. Een jong meisje, een volwassen man en een oudere dame geven alledrie hun eigen versie van het gebeurde. De drie verhalen zijn onderling zeer subtiel verweven. Het werk toont een aantal verschillende verhaallijnen die niet in chronologische volgorde zijn verwerkt.

Consolation Service (1999) film 35mm
Consolation Service speelt zich af in Helsinki tijdens het vroege voorjaar. Een echtpaar gaat in relatietherapie en uit zijn gevoelens niet door te praten maar door geluiden te maken. Wanneer ze elkaar uiteindelijk willen omhelzen, blijkt de relatie net zo breekbaar als het ontdooiende ijs.

2000 - Winnaar van The Vincent van Gogh Award for Contemporary Art.
De prijs bestaat uit een geldbedrag van 50.000 Euro, een solotentoonstelling en een catalogus die bij de tentoonstelling verschijnt. Dit maakt deze prijs met een totale waarde van 150.000 Euro tot de belangrijkste prijs toegekend aan een hedendaagse kunstenaar.

Love is a Treasure (2002) film 35mm
Voor Love is a Treasure baseerde Ahtila zich op research en interviews. De vijf fictieve verhalen, waarin steeds een jonge vrouw met een psychische stoornis optreedt, worden door de kunstenaar op surrealistische en soms komische wijze verbeeld.

Haar werk was ondermeer te zien in Organising Freedom, Moderna Museet in Stockholm (2000), Cinema Cinema, Van Abbemuseum, Eindhoven (1999), End of Story, Biënnale van Venetië (1999), Real Characters, Invented Worlds, Tate Modern, Londen (2002), en Documenta 11, Kassel (2002).

In 2003 is ze te zien met een overzichtstentoonstelling in De Appel, Amsterdam.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 445.