kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Erik van Lieshout

Erik van Lieshout (Deurne, 1968) is een van de meest toonaangevende jonge Nederlandse kunstenaars van rond de 20ste eeuw. Heftigheid en absurde humor zijn kenmerkend voor zijn teken- en schilderstijl, maar ook voor zijn video's en installaties.

Subculturen en problematiek uit het stedelijk leven vormen de bron van het werk van Van Lieshout. In zijn werk thematiseert en persifleert de kunstenaar de problematiek van het stedelijk leven. Zo zijn de subculturen met hun clichés een directe en een belangrijke inspiratiebron voor Van Lieshout. Hij haalt beelden uit strips, tijdschriften, uit zijn nabije omgeving of zomaar van de straat. Daarnaast is MTV een belangrijke bron voor zijn video's. Hij onderwerpt het aan zijn geheel eigen, rauwe idioom. Het werk is vaak expliciet pornografisch en gewelddadig, maar ook onvervalst humoristisch. Seks en geweld worden met veel plezier te lijf gegaan.

Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch (1987-1990)
Ateliers '63, Haarlem (1990-1992)

Na zijn opleiding aan de kunstacademie van Den Bosch begon Erik van Lieshout zijn carrière als schilder. Hij raakte geïnspireerd door de Duitse neo-expressionisten uit het begin van de jaren tachtig.

Vaak wordt Van Lieshout provocerend genoemd. Niet zo raar, als je naar zijn schilderij 'Zonder tieten' (1993) kijkt, waar een paar borsten klem zitten tussen twee houten klapdeuren. Of zijn 'Neger aan het spit', (1993) neergezet in impulsieve, grove verfstreken. Velen zullen de als een speenvarken geroosterde kleurling opvatten als een belediging, maar de kunstenaar wil juist het tegenovergestelde bereiken. Wij hebben in het verleden te veel stripboeken gezien waarin 'arme blanken' door 'donkere domme wilden' met speren worden bedreigd.

In 1995 vertrekt hij naar New York. De schilderijen die tijdens dit verblijf ontstaan bespotten de Amerikaanse obsessie voor lichamelijke gezondheid, jeugdigheid en schoonheid.

Ook Berlijn (1997-1998) inspireert hem. In deze periode verdwijnt het schilderen naar de achtergrond en gaat hij zich meer richten op ruimtelijk werk. Met zijn hedonistische, visionaire low-tech installaties als onder andere Sauna (1998) en Zonnebank (1999), die in 2001 ook te zien waren in de tentoonstelling Museum, zet hij zich af tegen het glossy design van zijn tijd. Hij gebruikt technische onvolkomenheden en sjofele materialen in de strijd tegen die gladde perfectie. Zijn installaties zijn veelal opgetrokken uit sloopmaterialen en lijken met nietjes en plakband aan elkaar te hangen.

Zijn videofilms zijn niet alleen een reactie op de clipcultuur van MTV, maar zijn daar tegelijkertijd ook op geënt. Zo persifleert hij onder andere de hiphop-scene en de bijbehorende clichés. Een sleutelwerk hierin is EMMDM (1999) ofwel 'Erik En Maarten Making Deutsch Mark', een korte clip onder begeleiding van harde hiphop muziek, waarin twee gangsters, eerst met dozen op het hoofd en daarna als fopnegers, compleet met schmink en pruik, rondscheurend in een afgeragde Mercedes, allerlei avonturen beleven..

foto's van Erik van Lieshout zijn hard, brutaal en glossy. In hun overduidelijke enscenering becommentariëren zij de modefotografie en haar beelden van het gevaarlijke leven in de grote stad. In hun vorm staan deze foto's binnen het werk van Van Lieshout op zich zelf; de kleurenkopie van het vrouwenportret sluit op het eerste oog wel meer aan bij zijn schilderkunst.

Als blijk van de eigenzinnige status die Erik van Lieshout in zijn loopbaan wist te bereiken, ontving hij in 1996 de Wim Izaksprijs en kreeg hij in 1999 de Prix de Rome uitgereikt.

Eind 2001 was werk van Van Lieshout te zien tijdens de tentoonstelling Nederlandse kunstenaars in Galerie Krinzinger in Wenen. Ook maakte van Lieshout gelijktijdig met 4 andere kunstenaars voor Urban Tension een billboard (10 x 10 meter) en vulde hij een pagina in Der Standard. Van Lieshouts billboard hing in Wenen op/aan het Burgtheater. De billboards reisden daarna naar Frankfurt, Parijs, Brussel, Mexico City en andere steden.

2002 Groninger Museum: schilderijen, tekeningen, collages, foto's, installaties en videofilms te zien. Deze tentoonstelling in het Groninger Museum was niet alleen een verzameling van nieuw werk, maar vooral ook van nieuwe combinaties van werken die tezamen een compleet nieuw kunstwerk vormden.

Geselecteerd voor Nederlandse inzending Biënnale Venetië 2003.
Erik van Lieshout zijn tekeningen en videoinstallaties op excursies waarbij hij er genoegen in schept de ene sociaal-politieke beerput na de andere te openen. Voor Happiness maakte Van Lieshout een amorf, spiegelend huisje van plexiglas, waarin hij een film vertoont die hij tijdens een verblijf als artist-in-residence opnam in een bos bij een instituut voor verstandelijk gehandicapten. Door het hele gebouw heen hoor je de overslaande stem van Van Lieshout, terwijl hij zijn broer Bart vol vuur probeert duidelijk te maken waarom hij geen vriend heeft. Moet je maar geen bomen omhelzen! Zie ook Witte de With: Erik van Lieshout, Nederland 2005, 18 min.

Van Lieshout brengt in zijn tekeningen en videoinstallaties de werkelijkheid rauw voor het voetlicht. Vooral menselijk gedrag dat 'gevoelig ligt' wordt ongekookt voorgeschoteld. Toch geeft zijn directe, onbevangen en humorvolle benadering, ook blijk van twijfel en kwetsbaarheid. De laatste jaren richt Van Lieshout de camera steeds vaker op zichzelf. Zo ook in de video-installatie Up!. Aanhoudende klachten van depressiviteit brachten de Kunstenaar in een Molen van therapeutische behandelingen. De videocamera is stille getuige van al deze sessies, maar dient ook als 'spiegel', als instrument van reflectie. Van Lieshout: 'Een sterke kant van mijn werk is doorgaans de manier waarop ik me tot anderen richt. Deze Film komt dichter bij mijzelf. Maar uiteindelijk draait het om die ene vraag: hoe kun je gelukkig zijn, en toch ook Kunstenaar?' (tekst: Beyond Utrecht)

Kunstenaar Erik van Lieshout presenteert een Staalkaart van zijn werk: video-installaties, schilderijen en tekeningen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 3516.