kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Ernst Wilhelm Nay

Geboren: 1902 Berlijn
Gestorven: 1968 Keulen

Ernst Wilhelm Nay was een van de overgangsfiguren van de vooroorlogse abstracte-kunst naar de naoorlogse abstracte schilders.

Van 1925-1928 studeerde Nay bij Karl Hofer en andere leermeesters aan de Kunstacademie van Berlijn. Zijn eerste inspiratiebronnen waren Ernst Ludwig Kirchner en Henri Matisse zowel als Caspar David Friedrich en Nicolas Poussin. Nay's stillevens, portretten en landschappen werden alom gewaardeerd.

In 1931 ontving hij de Prix de Rome van de Pruisische Kunstacademie. In ditzelfde jaar, tijdens zijn hieraan verbonden verblijf in de Villa Massimo in Rome, begon hij zich ook te richten op het surrealisme.

Sitzende 1947

Zijn eerste solotentoonstelling had Nay in 1933 in Galerie Flechtheim, Berlijn.

In 1936 kreeg Nay een expositie verbod.

Op aanbeveling van de museumdirecteur van Lübeck, C.G. Heise, kreeg Nay een werkbeurs gefinancierd door Edvard Munch. Hiermee kon Nay in 1937 in Noorwegen en op de Lofoten-eilanden verblijven, welk landschap hem inspireerde tot zijn serie Lofoten-Bilder. In datzelfde jaar echter werd zijn werk getoond op de tentoonstelling Entartete Kunst.

In 1940, vertrok Ernst Nay, inmiddels onderdeel van de Duitse troepen, met de infanterie naar Frankrijk, waar een franse beeldhouwer zijn studio aan Nay beschikbaar stelde.

In de Hekatebildern (1945-48), met motieven van mythes, legendes en poëzie, werkt Nay zich door zijn oorlogs- en na-oorlogse ervaringen. Van 1945 tot 1951 woonde hij in Hofheim bij Frankfurt am Main.

De Fugale Bilder (1949-51) kondigden een nieuwe stijl aan met een vlammend palet en ineengestrengelde vormen.

In 1950 organiseerde het Kestner Gesellschaft Hannover een eerste retrospectieve van Nay's werk. Het jaar erop in 1951 verhuisde hij naar Keulen, waar Ernst Nay met zijn Rhythmischen Bildern de laatste stap naar een volkomen niet figuratieve vorm van schilderen zette. Hierin begon hij kleuren te gebruiken puur als figuratieve waarden.

Tag und Nacht, 1964

Nay creëerde in 1955 zijn eerste schijfconstructies in decoratieve en nerveus verspringende kleuren, zijn Scheibenbilder. Deze ontwikkelde hij verder in 1963/64 in zijn Augenbilder.

In 1955 had Nay zijn eerste solotentoonstelling in Amerika in de Kleeman Galleries in New York, in 1956 nam hij deel aan de Biennale van Venetië en in 1955, 1959 en 1964 dnam hij deel aan de Documenta 1, 2 en 3 in Kassel.

Ernst Wilhelm Nay ontving in 1960 een Gugenheimbeurs.

Vanaf 1963 tonen zijn werken beïnvloeding van l'art-informel.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 59.