kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Fabrizio Plessi

Italiaans videokunstenaar en decorontwerper, geboren Reggio Emilia 1940

Fabrizio Plessi studeert aan de kunstacademie van Venetië, waar hij later meestercursussen in schilderkunst geeft.

Sinds 1968 is Plessi gefascineerd door water, een terugkerend thema, wat het centrum van zijn kunst wordt in de vorm van installaties, films, video's en performances.

In 1970 en 1972 neemt hij deel aan de Biënnale van Venetië.

In 1980 neemt Plessi deel aan het Filmfestival van Venetië met de film Liquid movie. Hij ontvangt de prijs Città di Milano.

Vanaf 1982 creëert Plessi talloze variaties op de verschillende mechanische en electronische mogelijkheden om het element water na te bootsen. 1982 La sua completa opera video viene presentata al Centre Pompidou, Beaubourg di Parigi.

In 1985 exposeert hij op de Rotunda della Besana in Milaan en in 1986 neemt hij deel aan de Biënnale van Venetië.

In 1987 stelt Plessi Roma tentoon, een monumentale installatie op Documenta 8 in Kassel en wordt vanaf dit moment algemeen bekend op internationale schaal met exposities in vele prestigieuze locaties wereldwijd. In hetzelfde jaar ontvangt hij een internationale prijs voor L'immagine elettronica. Eveneens in 1987, op het Festival van Rovereto, creëert Plessi een electronisch decor voor het ballet Sciame van de choreograaf Enzo Cosimi.

In 1989 wordt Pessi uitgenodigd om deel te nemen aan de Video-Skulptur Kunstverein in Keulen met een radicale nieuwe creatie getiteld Materia Prima. Ook in 1989 ontwerpt Plessi de scenografie en de kostuums voor de opera The Fall of Icarus in La Monnaie de Belgische Nationale Opera in Brussel, in samenwerking met Frederic Flamand voor de choreografie en Michael Nyman voor de muziek

Digital Fall

Samen met Frédéric Flamand werkte Fabrizio Plessi aan een trilogie over technologie in drie verschillende tijdperken. La Chute d'Icare (The Fall of Icarus) 1989 gaat over de opleving en kleinschalige productie-technologie. Dit eerste deel van de trilogie gecreëerd op originele muziek van Michael Nyman, was een opdracht van Gérard Mortier, toen directeur van La Monnaie, de Belgische Nationale Opera.
Het werd gevolgd door Titanic (1992), over de revolutie in de zware industrie in het begin van de 20ste eeuw, en Ex Machina (1994), dat het einde van de 20ste eeuw oproept en de snelle groei van beeld- en communicatie-technologie. Dit werk werd uitgenodigd op de Biënnale van Venetië in 1995.

In 1990 krijgt Plessi een leerstoel aan de media-academie van Keulen.

Roma II

In 1991 creëert hij de grote installatie Roma II voor het Museum Moderner Kunst, Stiftung Ludwig, Wenen.

In 1993 ontvangt hij de Médaille Miró van de UNESCO in Parijs.

1998 Monumentale installatie l'Arca dell'Arte in het Kunsthistorisches Museum van Wenen.

In 2002 werkt Fabrizio Plessi intensief samen met Calvin Klein, voor wie hij een serie grote bewegende installaties maakt.

In 2003 creëert Plessi een installatie voor de Peggy Guggenheim collectie, getiteld Digital Fall.

In 2005 creëert hij een ge-update versie van Mare Verticale, te zien bij de ingang van de Biennale Tuinen (Giardini) in Venetië.

websites: www.plessi.it, www.artnet.com, www.artfacts.net


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1497.