kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Ferdinand Georg Waldmüller

Oostenrijks schilder en kunstcriticus, 15.01.1793 Wenen - 23.08.1865 Helmstreitmühle in Hinterbrühl (bij Baden).

Zijn landschappen, genretaferelen, portretten en beelden uit het leven van de Weense burgerij en adel munten uit door nauwkeurige waarneming, getrouwe weergave en meesterlijke stofuitdrukking. Als schilder van het oude Oostenrijk is hij een van de meest vooraanstaande vertegenwoordigers van de Weense Biedermeierstijl. Zijn penseel voegt aan de nuchtere zakelijkheid zwier en sierlijkheid toe. De objectiviteit van zijn blik en de schoonheid van zijn kleuren maakten hem tot de meest gegeerde portretschilder van de Weense maatschappij. Zijn weergaven van het Prater - gezichten met oude mooie boomgroepen - en zijn landschappen uit de Alpen en het Wienerwald vertonen meestal een zonovergoten natuur. Met de behandeling van het licht is Walmüller een voorloper van de impressionisten. (25 eeuwen 280)

Biografie
Hij studeerde aan de Academie te Wenen (1807-1811), waarna hij zich als theaterschilder vestigde in Brünn en Praag.

In 1818 keert hij terug naar Wenen waar hij spoedig een gevierd schilder werd.

In 1822 exposeerde hij voor de eerste keer in de Wiener akademie.

Waldmüller maakte in 1823 een beroemd, maar weinig flatteus portret van Beethoven. Hij kreeg nauwelijks de tijd de componist goed te bekijken en mogelijk is dat de achtergrond van het feit dat de maten van Beethovens schedel absoluut niet passen bij het schilderij.
De afbeelding links is een detail van een kopie van het inmiddels verloren gegane portret.

Na reizen door Duitsland en Italië werd hij van 1829 tot 1857 als professor en custos verbonden aan de Weense Academie.

Waldmüller hield zich intensief bezig met het schilderonderricht, dat naar zijn mening te academisch was en ingrijpende verandering behoefde; een aantal polemiserende artikelen over dit onderwerp bezorgde hem veel vijanden. Hierdoor verloor hij uiteindelijk ook zijn professoraat aan de academie.

Wolfgangssee, 1835, olieverf op paneel, 32x26, Wenen, Österreichische Galerie
Waldmüller laat duidelijk op de voorgrond treden hoe de Biedermeiertijd naturalistische neigingen weergeeft. De studie van de natuur was voor hem het enige doel van de kunst; alle idealisme en romantiek wees hij af. Daarom worden zijn schilderijen gekenmerkt door een koele, bijna bovennatuurlijk getrouwe weergave, waarvan het zuivere en stralende doet denken aan Kobell en te vergelijken is met de vroege kunst van Corot. (KIB 19de 72)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 33.