kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Folkert de Jong

Geboren in 1972 te Alkmaar. Woont en werkt in Amsterdam.

Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam (1992-1996)
Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam (1998-2000)

Folkert de Jong maakt beelden gemaakt van isolatieschuim. Deze beelden zijn herkenbaar als menselijke karakters en roepen allerlei vreemde associaties op, met obscure onderwerpen. Zoals een groep soldaat-achtige figuren die over een, uit het zelfde materiaal gemaakt eiland, door de ruimte lijken te marcheren. Het lijken wel figuren afkomstig uit vervlogen tijden, vastgevroren in een optocht.

Folkert de Jong groeide op in de omgeving van Heiloo. Vanuit zijn lagere school in het naburige dorp Egmond-Binnen kon Folkert de Jong het groene, koperen dak met kruis boven het landschap zien uitsteken. Verhalen over gevaarlijke gekken, samen met de sombere aanblik van dit katholieke gebouw deden bij hem de kriebels over zijn rug lopen. Toch wekte het gebouw ook veel nieuwsgierigheid bij hem op.

Wanneer FBI agente Clarice Starling in de film The Silence of the Lambs het huis van een seriemoordenaar binnen gaat, vangt ze in het licht van haar zaklantaarn een glimp op van de gruwelijke wereld die hij voor zichzelf geschapen heeft. Naarmate ze dieper in zijn domein doordringt kruipt ze ook meer in de huid van de misdadiger. Ze raakt gefascineerd door wat eerst ver van haar af leek te staan, maar gaandeweg steeds dichter bij komt. Langzaam dringt het kwaad bij haar binnen.

Folkert de Jong is op eenzelfde manier gefascineerd door mensen die zijn bezeten door obsessies. Zijn werk bevat elementen uit de denk- en leefwereld van bijvoorbeeld heksenjagers, godsdienst waanzinnigen, politieke fanatici, militaristen en ook seriemoordenaars. Hij onderzoekt en reconstrueert de manier waarop zij hun leefomgeving vormgeven met taal, tekens, symbolen en rituelen. De manier waarop zijn werk tot stand komt speelt hierin een belangrijke rol. Door zich steeds dieper in te leven in de gedachten en motieven van deels bestaande, deels fictieve personages, wordt hij vanzelf onderdeel van de bizarre wereld die hij om zich heen creëert.

2000 - De Vleeshal - The Ilemauzar - Folkert de Jong vindt plaats in de Kabinetten van De Vleeshal. Aan de presentatie ging een werkperiode van twee maanden in Middelburg vooraf. Een foto aan het begin van de tentoonstelling toont de kunstenaar midden in de kamer waarin hij woonde en werkte. Het deel van deze kamer dat hij in De Kabinetten heeft gereconstrueerd, verschaft een doorgang naar het domein van The Ilemauzar.De tocht die de bezoeker maakt naar het binnenste hiervan doet denken aan de reis in Konrad's novelle 'Heart of Darkness', en aan de zaklantaarn van Clarice Starling (FBI agente in The Silence of the Lambs), die langzaam onbestemde flarden van een heimelijke wereld blootlegt.

2001 Expositie Groninger Museum - Stroomversnelling, 10 Nederlandse kunstenaars
Folkert de Jong maakte indruk met z'n installatie the Iceman Cometh, een afschrikwekkende sculpturengroep van styrofoam (kunstschuim). De kunstenaar creëert met zijn beelden verhalen over een wereld vol onheil, verwarring en dualisme. Voor Stroomversnelling maakt De Jong een nieuwe versie van de Iceman Cometh, aangepast aan een nieuwe context.

Charlotte Köhlerprijs 2002

2003 Toekenning 014: EXPOSITIE Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst (BKVB),
Op de tentoonstelling is werk te zien dat De Jong maakte tijdens een verblijf van drie maanden in Bergen (Noorwegen). Daar werkte hij aan een nieuwe sculptuur die net als eerder werk is opgebouwd uit figuren van isolatieschuim. De figuren lijken bevroren midden in een transformatieproces. Verandert hier de mens in een stripfiguur of andersom?
Bovendien vond De Jong in Bergen de rust om nieuwe tekeningen te maken. Sculptuur en tekeningen worden samengebracht in de presentatieruimte van het Fonds BKVB. Folkert de

Basisprijs Prix de Rome Beeldhouwen 2003
De Jong weet hoe via de menselijke figuur een heel scala van gevoelens uitgedrukt kan worden, van angst tot aan dreiging, van weerloos tot agressief. Hij is voortdurend aan het verfijnen. Alle mogelijke onderwerpen die verbonden zijn aan de menselijke figuur (van middeleeuwse sculptuur tot het ruiterstandbeeld tot hedendaagse pop-art) zijn terug te vinden in zijn uitgebreide tableau vivant met tal van gekwetste figuren.
Geweld en macht is een wezenlijk facet van het scala aan gevoelens en indrukken die hij probeert te verbeelden.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 452.