kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 14-04-2008 voor het laatst bewerkt.

Fons Heijnsbroek

Fons Heijnsbroek (1951)

Nederlands beeldend kunstenaar,

Fons Heijnsbroek maakt schilderijen, objecten en installaties en werkt ook in opdracht. Daarnaast publiceert hij artikelen over beeldende kunst in diverse media.

Maria Heijnsbroek,
Geboorteplaats/datum Schiedam 1951-12-22

Opleiding: Hogeschool voor de Kunsten (HKU), (Kunstacademie 'Artibus') te Utrecht (1984-1986), richting Autonoom schilderen, niet afgemaakt.

Schildert vanaf begin jaren negentig abstract. Zijn werk tot 1996 is te typeren als abstract-expressionistisch. Streeft ernaar om schilderijen te maken die zo concreet mogelijk aanwezig zijn. Schildert zowel olie- als acrylschilderijen, en de laatste jaren (vanaf 2002) overwegend gouaches op papier.

Initiatiefnemer tot oprichting van een nieuw Platform Abstracte Kunst. Zie Amsterdam; Project Management Bureau, Amsterdam; Mercedes Benz BV, Antwerpen; Sociaal Agogisch Centrum, Amsterdam; Amsterdam Thuiszorg, Amsterdam; SBK, Amsterdam; Kunst in Bedrijf, Amsterdam; Kunstuitleen het Gooi, Hilversum; Galerie Jos Art, Amsterdam; galerie Artwellness, Belgie

'Resonantie'
-over het werk van Fons Heijnsbroek-

Een schilderij is eigenlijk niet meer dan een verzameling kleuren, vormen en lijnen die met verf in een bepaalde ordening op een plat vlak zijn aangebracht. Eén blik op het werk van Fons Heijnsbroek is echter voldoende om te zien dat formele definities helemaal niet raken aan de aard en essentie van het schilderen. Resonantie, wisselwerking, beweging en energie: dat is wat we ervaren als we kijken naar het werk van Heijnsbroek. We zien hoe met een zekere rust en eenvoud, door kleurbanen, vlakken en hun onderlinge relaties een levende complexiteit wordt opgeroepen. Helder, in een witte omgeving geplaatst, gaan de beeldelementen allerlei verbindingen aan. We ervaren afgrenzing en contact, contrast, en de onderlinge versterking of tempering van intuïtief bijeengeplaatste kleuren en vormen. We zien beweging en rust. We voelen warmte, spanning en evenwicht. Het werk toont, kortom, een rijkdom die niet met objectieve afstandelijkheid te beschrijven valt. En dat is precies waar Heijnsbroek op uit is: door intuïtief het zuivere schilderen te verkennen, zoekt hij steeds naar dat beeld, wat resoneert, wat vitaal is en wat leven geeft, -beeldende krachten die wij als toeschouwer misschien niet volledig kunnen begrijpen, maar die we intuïtief des te beter ervaren en voelen.
Marco Kunst,
februari 2002 Amsterdam was in het weekend van 24-26 september, terplekke gemaakt en opgebouwd, werk tezien van 32 beeldend kunstenaars die in dit gedeelte van Amsterdam wonen en werken.
Fons Heijnsbroek had voor dit project drie installaties van zeer diverse aard gemaakt. Aan een wand hingen tien grote gouaches op een hagelwitte ondergrond die een soort 'iconostase' vormden tegen een van de groene wanden van het gebouw, waarvan de balkenstructuur als een soort omlijsting werkt. De gouaches met de lichte, zoekende, experimentele toets die Heijnsbroek hanteert, kregen door de veel grotere maatvoering en de plek waar ze waren opgehangen een monumentaal karakter. Met zijn ruimtelijke werk wilde Heijnsbroek ronde vormen aanbieden aan de oude Werkspoorhallen die zijn opgebouwd uit een structuur van vierkanten en rechthoeken. "Ik wil de balansherstellen en iets toevoegen", zegt de kunstenaar hier zelf over.
Het project 'Loflied op de cirkel' bestaat uit twintig monitoren waar in een voortdurend wisselende samenstelling vele ronde tekens op debeeldschermen verschijnen. Het gaat om signalen die dagelijks in de stad zijn waar tenemen, zoals verkeersborden, die net als het gebouw heel functioneel zijn. In de installatie 'Loflied op de boog' kan de bezoeker zelf binnentreden in een koepelstructuur bestaande uit elektriciteitsbuizen van buigbaar pvc die in een boogvorm zijn gemonteerd op een verhoging in de oude fabrieksvloer.

De oude Werkspoorhallen zijn geconstrueerd in de onwrikbare logica van rechthoeken en vierkanten. Fons Heijnsbroek wil de balans herstellen. Nu, na honderd jaar zal in zijn twee projecten de kracht en de inbreng van de ronde vormen worden aangeboden aan de oude constructies van de Van Gendthallen. In het project 'Loflied op de cirkel' wordt op twintig beeldschermen digitaal eer betoond aan de duizenden ronde tekens die ons stadsmensen in het stadse leven sturen en begeleiden zonder dat het opvalt. In zijn installatie 'Loflied op de boog' kunt u flaneren of verpozen in een betreedbare sculptuur die zich nauwelijks laat bekijken maar vooral laat ervaren. U kunt onder de bogen het speelse licht zien wisselen dat beweegt met de overdrijvende wolken boven de lange daken van de Werkspoorhallen.

bronnen: www.bbknet.nl en www.buurt-online.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 45.