kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Fortuyn.O'Brien

Fortuyn/O'Brien

Fortuyn; geb. 1959) Nederlands beeldend kunstenaar. Zij werkte tot diens dood in 1988 samen met Robert O'Brien en exposeert nog steeds als Fortuyn/O'Brien. Haar ruimtelijke werk is architectonisch van karakter, met daarin veel aandacht voor licht en reflectie.

Robert O'Brien (1951-1988), Brits-Nederlands beeldend kunstenaar; maker van associatieve, mystieke objecten, installaties uit ongewone materialen met verwijzingen naar de historie. Was gehuwd en werkte direct samen met Irene Fortuyn.

Nederlands-Brits beeldhouwersduo bestaande uit:
Irene Droogleever Fortuyn, Geldrop 20 maart 1959
Robert O'Brien, Bromyard 1951, † Leiden 1988
Leeft en werkt in Amsterdam.

1984 Galerie Van Kranendonk, Den Haag
1985-'89-'91 Solo-tentoonstellingen Galerie The Living Room, Amsterdam
1985 Gemeentemuseum, Arnhem
1986 Sonsbeek '86, Arnhem
1987 Luhring, Augustine & Hodges Gallery, New York
1988 Biennale Venetie
1991 'Marble Public', solo-tentoonstelling Stedelijk Museum, Amsterdam
1992 Documenta IX, Kassel (D)
1994 Ontwerp voor Wilhelmina Park, Amsterdam
1997 'Collectionspring 1997', solo-tentoonstelling Bloom Galerie, Amsterdam

Installatie naar aanleiding van de bestudering van het voormalige Slachthuisterrein en presentatie van de daaruit voortvloeiende voorstellen voor herinrichting van dit gebied
Naar aanleiding van de studie van Fortuyn/O'Brien en Arno Vriends van het Slachthuisterrein, een groot binnenterrein met park achter het enorme woningbouwcomplex van Aldo Rossi, ontstond een plan dat zich goed leende voor een op zichzelf staande installatie: ‘Ladies in a Boat'. Twee enorme keramische honden bewaakten als wachters de tentoonstellingsingang, er was een volledig ingericht hondentoilet, er hingen schommels, er stonden maquettes onder andere van het nieuwe plein, er draaide een filmpje (van Wineke van Muiswinkel) over de dagelijkse gang van zaken in de buurt, er waren objecten afkomstig van het oorspronkelijke terrein en tekeningen en literatuur van o.a. Berlage en Rossi betreffende het gebied.
Fortuyn/ O'Briens analyse resulteerde in een pleidooi om vanuit de beeldende kunst een integrale bijdrage te leveren aan de inrichting van stedenbouwkundige gebieden.

Docente Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag

Galerie Diana Stigter Van 20-4 t/m 25-5-2002
Fortuyn/O'Brien: Special guest Mina Lee
Voor het eerst na haar overzichtstentoonstelling in Witte de With (1999), is er bij galerie Diana Stigter nieuw werk van Fortuyn/O'Brien te zien. De tentoonstelling Do......Do opent met als special guest de in 2000 bij Irene Fortuyn afgestudeerde Mina Lee.

De verhouding kunst versus openbare ruimte vormt de kern van het werk van Fortuyn/O'Brien en dan vooral toegespitst op de polariteit natuur versus cultuur. Haar kunstopdrachten voor pleinen en parken beperken zich nooit tot zomaar een mooi beeld dat overal had kunnen staan, maar gaan altijd in dialoog met de plek zelf. Zo ontwierp zij reuzenschommels voor het Wilhelmina park in Amsterdam en maakte ze bronzen afgietsels van verschillende bomen voor de tuin van het Molendael ziekenhuis in Baarn. Fortuyn/ O'Brien smokkelt de natuur de kunst binnen en omgekeerd.

Haar sculpturen die altijd tot in de perfectie uitgevoerd zijn, zou je een ode kunnen noemen aan dat wat er al is. Met klassieke materialen als brons en steen is zij in staat om beelden te creëren die tegelijkertijd naar buiten verwijzen en volledig in zichzelf besloten zijn.

Voor het werk in de galerie liet zij drie doorsnee kiezels in een andere steensoort zo sterk uit vergroten dat de absurde schaal in geen verhouding meer staat tot de nietigheid van de oorspronkelijke steentjes. Een kiezel met het formaat (rond de 200 cm) en het gewicht (rond de 900 kilo) van een klein hunebed. Tegelijkertijd speelt Fortuyn/O'Brien een spel met de maten van de galerie. Door de muren te capitonneren wordt de ruimte getransformeerd tot een juwel box ter bescherming van al dat kostbaars. Iets dat ook weer opgevat kan worden als commentaar op de functie van een museum of galerie. De kunst ligt er slechts te pronk en voor het echte leven moeten we naar buiten kijken.

Mina Lee studeerde in 2000 af aan de Koninklijke Academie in Den Haag met een performance waarin ze haar gezicht steeds opnieuw bedekte met uit tijdschriften gescheurde foto's van gelaatstrekken. Deze zoektocht naar een identiteit zet zij subtiel voort in haar nieuwe video Korean for beginners; een persoonlijk verslag om op late leeftijd alsnog je eigen taal te leren.

Fortuyn/O'Brien neemt vanaf 27 april 2004 deel aan een door Pierlouigi Tazzi samengestelde tentoonstelling in het Museum van Kortrijk met onder andere Matthew Barney en Richard Deacon.



Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 187.