kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Franz Ackermann

Duitse schilder en installatiekunstenaar (1963, Neumarkt). Beginpunt voor Ackermanns oeuvre zijn de Mental Maps die ontstonden tijdens zijn verblijf in Hongkong. Deze kleine, felkleurige aquarellen van voornamelijk cartografische structuren en geometrische vormen zijn de neerslag van zijn ervaringen in grote steden in Azië, Zuid-Amerika en Australië. De latere monumentale doeken zijn het vervolg hierop. In een zakelijke stijl van platte vlakken in allerlei vormen schildert Ackerman sterk gefragmenteerde beelden van stadslandschappen en vliegvelden.

De vele reizen die de Duitse kunstenaar maakt, dienen niet alleen als artistieke inspiratiebron, het reizen op zich vormt ook een inhoudelijk thema in zijn werk. Als een heuse socioloog houdt Ackermann zich bezig met globalisme, urbanisme en de tot massatoerisme verworden reizen naar exotische bestemmingen.

Hierin lijkt hij, evenals de nieuwe, linkse No Logo-activisten, beïnvloed te zijn door de denkbeelden van de Situationisten uit de jaren vijftig en hebben zijn ideeën overeenkomsten met de problemen die de Franse auteur Michel Houellebecq in zijn boeken te berde brengt.

Ackermann toont maatschappelijke betrokkenheid en visueel spektakel. Opvallend is dat het hier om een schilder gaat die zich in zijn werk uitlaat over sociale kwesties, waar geruime tijd de schilderkunst monddood werd verklaard. Het is zowaar een doorbraak: de schilderkunst die nog wat kan beweren.

Vanaf circa 1997 presenteert Franz Ackermann zijn werk vooral in de vorm van environments, waar verschillende media deel van uitmaken en die de toeschouwer volledig omgeven. Hij verwerpt de traditioneel modernistische presentatiewijze, waarbij het schilderij in een zo neutraal mogelijke ruimte volledig autonoom bekeken moest worden. Hij beschouwt de museale ruimte, de achtergrond van schilderij, als essentieel onderdeel van zijn werk, en grijpt in door wandschilderingen, architectonische constructies, de manipulatie van licht en donker en de routing van toeschouwer in het museum. Met zijn installaties roept hij totaalervaring op die vergelijkbaar is met de dynamiek van de metropolis.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 690.