kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Franz Kline

Franz Kline (1910-1962)

Amerikaans schilder; 23.05.1910 Wilkes-Barre (Pennsylvania) - 13.05.1962 New York;

Van 1931 tot 1935 studeerde Kline aan de School of Fine and Applied Arts van de universiteit van Boston. Na een jaar in Londen te hebben doorgebracht vervolgde Franz Kline zijn studie aan de National Academy of Design in New York waar hij zich in 1939 vestigde.

Kline werkte tot 1950 vooral figuratief en op klein formaat. Hij maakte conventionele portretten en stadsscènes.

Op een dag in 1949 projecteert hij een van zijn schetsen en ziet een uitvergroot detail helemaal anders of abstract. Met goedkope verf en gewone verfborstels valt hij zijn eigen muren in zijn studio aan en experimenteert met dit nieuw inzicht. Hij gaat groot en zwart-wit werken in de stijl van het abstract expressionisme (o.a. Chief, 1950).

De eerste solo-expositie van Kline vond plaats in 1950.

Onder invloed van de kunstschilders Hartley, Tomlin, Avery en De Kooning groeide Franz Kline uit tot één van de belangrijkste abstracte kunstschilders in de Verenigde Staten van Amerika.

Klines beperkte zijn kleurenpalet tot zwart, wit en grijs. Zijn nieuwe werken zijn groot en tonen zware, zwarte balken op een lege, witte ruimte. De vroege abstracte werken vallen op door de brede kwastvoering. Hij werd beïnvloed door oosterse kalligrafie. Het Oost-Aziatische penseelschrift (cfr. Tobey) wordt opgeblazen tot dramatische krachtlijnen waaruit pathos en heroïek spreekt. Deze architecturale constructies zijn ultra-individuele expressies.

Kleins onbeteugelde, eruptieve handschrift doet aan Pollocks action painting denken. Kline schildert echter niet het hele vlak vol, maar plaatst op zijn reusachtige doeken zwarte, zware balken in de lege, witte ruimte. Het Oost-Aziatische penseelschrift wordt hier tot monumentale tekens opgeblazen Dramatische lijnen verdichten zich, met zwaar pathos beladen, tot een heroïsche geste. Tegenover de grenzenloze, lichte ruimte staan de balken als manifestaties van de zeggingskracht van de vorm. Het spontaan overkomende handschrift berust, net als bij Soulages, op voorbereidende schetsen die effectief in een schilderij worden omgezet.

Kline werd geïnspireerd door de grafische illustratietechnieken en de grote vormen van in gedeeltes afgebroken bakens, spoorbanen, steigers en bruggen van New York. De kracht van de schilderijen zit hem in de heftige spanning tussen de massieve ruimte van zwarte verf en de wijdse, open ruimte van de witte delen. Het verband met de Amerikaans abstract expressionistische beweging werd gelegd door de spontane, energieke, maar toch simpele penseelvoering.

Kline drukte zijn houding tgo. De schilderkunst, tgo. creativiteit, met ongeveer dezelfde bewoordingen uit als Jackson Pollock en legde de nadruk op een directe, niet vooraf opgezette benadering. Hij zegt van zijn grote zwart-witte gestural schilderstukken die een krachtige met energie geladen indruk maken: “dit zijn schilderemoties. Ik beslis niet van tevoren of ik een bepaalde ervaring of indruk ga schilderen, maar tijdens het schilderen wordt het een werkelijke ervaring voor me. Het is evenmin symbolisme als kalligrafie”. Kline had grote belangstelling voor opbouw en eerbied voor het oppervlak van het schilderij. Hij wilde niets weten van illusionistische ruimte of diepte en was hij verre van eenvoudig in zijn behandeling van de verhouding figuur-achtergrond. Hij heeft eens opgemerkt: “de mensen denken wel eens dat ik een wit doek neem en daar een zwart teken op schilder. Maar dat is niet waar. Ik schilder het wit net zo goed als het zwart, en het wit is even belangrijk.”

In zijn laatste werken zoals Provincetown II (1959) en Caboose (1961) gebruikt hij weer kleuren.

Op de biënnale van Venetië in 1960 ontving Franz Kline een aansprekende prijs.

De belangrijkste overzichten van zijn werk vonden plaats in Washington (1962), Londen (1964) en New York (1968).

http://www.abstracte-kunst.nl/tekstrob-7-c.htm


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2275.

Tweets by kunstbus