kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Gabriel Orozco

Gabriel Orozco (1962)

Geboren in Jalapa, Veracruz, Mexico. Woont en werkt in Mexico en New York.

Gabriel Orozco is een Mexicaanse beeldend kunstenaar, wiens humorvol werk vooral wereldwijd succes heeft maar in eigen land relatief onbekend is gebleven. Toch vertegenwoordigt Orozco Mexico, vindt hijzelf. Maar dan wel een ‘nieuw Mexico', dat niets te maken heeft met folklore of de heersende klasse.

Gabriel Orozco is een precieze en poëtische verslaggever van het vluchtige en het alledaagse. Zijn installaties, objecten en foto's benadrukken pretentieloos maar beslist het moment waarop tijd en ruimte verschuiven en verdwijnen? Daardoor ‘delokaliseert' hij zijn sculpturen, terwijl hij ze gelijktijdig betovert.

Zijn fotowerken bezitten zijn geliefde thema statica en dynamica in dialoog, bijvoorbeeld zijn Leaves On Car, uit 1992: herfstbladeren op het raam van de alledaagse lyriek van natuur en techniek, van beweeglijkheid en vergankelijkheid.

La D.S., 1993

Orozco's bekendste werk is waarschijnlijk de in lengte doorgesneden Citroën La D.S., uit 1993, die hij, nadat hij het middelste deel van de auto verwijderd had, weer in elkaar zette. Door deze ‘afslankingskuur' werd de Citroën onverwacht gestroomlijnd. De auto is er weliswaar eleganter uit gaan zien, maar in de plaats van sneller te worden, kan hij nu niet meer rijden -een ironisch commentaar op de kunst en het geloof in de technologische vooruitgang.

De verkleining van de binnenruimte verhindert ook bij Orozco's Elevator, uit 1995, de voortbeweging met deze, voor de rest onveranderd gebleven readymade.

Beweging en ruimte zijn ook de twee belangrijkste aspecten in zijn project Until You Find Another Yellow Schwalbe, uit 1995. Tijdens een langer verblijf in Berlijn toerde de kunstenaar op een gele scooter van het merk Schwalbe door de stad. Als hij langs een stoeprand een andere gele Schwalbe zag staan, zette hij zijn eigen scooter daarnaast en fotografeerde het tweelingpaar, statica en dynamica op een specifieke plaats met elkaar in dialoog.

In het project Reuzenrad, tot de helft in de bodem gezakt, uit 1997, zou men de ‘schaduwrijke onderwereld' en de ‘hemelse hoogten' in maar één omwenteling van dit reuzenrad kunnen ervaren -een eeuwige Goddelijke Komedie (Dante).

Gabriel Orozco, altijd zoekend naar materiaal, scharrelt door New Yorkse afvalcontainers en puzzelt met de gevonden restjes. Orozco verwart en amuseert door eenvoudige bouwstenen in een andere, vaak onzinnige context te plaatsen. Gabriel Orozco groepeert halve tafeltennistafels rond een vijver met waterlelies en verandert zo de tweekamp van het pingpongspel in een bloemrijke groepsactiviteit.

Terwijl Curatoren, critici en collega's zijn werk benaderen met grote woorden, benadrukt Orozco zelf vooral het plezier in het scheppingsproces: ‘Als iets leuk is om te maken, is het resultaat bijna altijd interessant.', ‘Luiheid en genialiteit liggen vlakbij elkaar.'


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1293.