kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Gauthier Hubert


Gauthier Hubert was laureaat van de 'Prijs Jonge Belgische Schiderkunst' in 1999.

Beeldend kunstenaar Gauthier Hubert vertrekt steeds vanuit een (kunsthistorische) vaststelling om zijn werk de broodnodige sociaal-maatschappelijke (en in dit geval ook politieke) voedingsbodem mee te geven. En mals is die niet, allesbehalve zelfs.

U.S.A. U.S.E. U.S.
Voor zijn tentoonstelling U.S.A. U.S.E. U.S. die loopt van 28 september t.e.m. 23 oktober in de Witte Zaal te Gent, gaat Hubert uit van de vraagstelling of ‘De Negerkoppen' van Rubens al dan niet een politiek schilderij is. Aan deze ogenschijnlijk kunsthistorisch ‘banale' bedenking koppelt hij een hele reeks brandend actuele en sociaal-politiek geïnspireerde statements, waarin hij het huidige Amerikaanse regime zwaar op de korrel neemt.
De constante countering van het concept van ‘The American Dream' loopt hierbij als een rode draad doorheen heel de tentoonstelling. In zijn schilderijen, tekeningen en foto- en filmwerk toont Hubert ons zijn soms ironische, soms hilarische visie op het opdringerige Amerikanisme in al zijn sociale, politieke en economische geledingen.
Zo wordt bijvoorbeeld het gezicht van Michael Jackson, hét icoon der Westerse popcultuur bij uitstek, op doek geborsteld in louter grijswaarden, als symbool van de – ongewilde? – identiteitsverschuiving van zwart naar wit (blank), onder invloed van een dolgedraaid excessief kapitalisme.
Het fotowerk Like father, like son, toont dan weer een quasi ontwapenende, maar bijtend ironische interpretatie van de huidige Amerikaanse Bush-dynastie: twee struiken (=bushes) iets te broederlijk naast elkaar op een iets te proper gewied gazonnetje...
Deze vormelijke en inhoudelijke diversiteit in Gauthier Huberts werk betekent echter allerminst dat hij in vrijblijvendheid vervalt. Integendeel, elk beeld op de tentoonstelling staat in functie van het grotere geheel, waar ook de titel U.S.A. U.S.E. U.S. naar verwijst.
De aanwezigheid van zulk overkoepelend concept is het best voelbaar in Huberts film, waarin hij een president opvoert die pleit voor de installatie van de United States of Art (U.S.A.), de United States of Esthetic (U.S.E.) en de Urban services (U.S.). Maar ook dit overkoepelend, schijnbaar utopische idee waarop Gauthier Hubert een deel van zijn recente artistieke productie stoelt, blijft niet verstoken van de nodige ironie: de film eindigt in een kleffe, hollywoodiaanse scène.
Pikant detail: zijn U.S.A. U.S.E. U.S. opent in volle Amerikaanse verkiezingsstrijd...

De idee is bij Hubert dus slechts een ironisch middel dat een doel heiligt, namelijk de ontmanteling van het mechanisme achter ideologieën als patriottisme, unificatie, overdreven kapitalisme en machtsgeilheid.

http://www.koraalberg.be/Artists/gauthierhubert.htm


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 491.