kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 24-01-2011 voor het laatst bewerkt.

Georges Valmier

Geometrisch stilleven - 1919, Kröller-Müller Museum

Frans schilder geboren april 1885 in Angoulême, gestorven 25 maart 1937 in Montmartre te Parijs.

Georges Valmier schildert in een stijl die nauw verwant is aan het kubisme. In de loop van zijn carrière worden zijn gefragmenteerde afbeeldingen steeds abstracter.

Biografie
In april 1885 wordt Georges Valmier geboren in Angoulême en verhuist met zijn familie in 1890 naar Montmartre, waar hij met de liefde voor de kunsten wordt opgevoed, in het bijzonder muziek en schilderkunst.

Van 1904-1905 zit hij in de militaire dienst.

In 1905 studeert Valmier aan de Académie Humbert en twee jaar later in 1907 begint hij zijn studie aan de École des Beaux-Arts van Parijs, waar hij schilderen studeert in de masterclass van Luc-Olivier Merson tot 1909.

In 1907 ontdekt hij het oeuvre van Cézanne op een tentoonstelling in de Salon d'Automne. In de jaren die hierop volgen maakt hij vooral portretten, alsook enkele landschappen en stillevens.

Vanaf 1909 onderzoekt Valmier het kubistische idioom, onafhankelijk van Braque and Picasso, die hij in die tijd niet kent. In 1913 exposeert hij voor het eerst in de Salon des Indépendants en neemt regelmatig deel aan tentoonstellingen hier tot aan het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.

In 1914 moet hij in militaire dienst en wordt hij gestationeerd in Toul, waar hij Albert Gleizes leert kennen. Hij begint direct schetsen van zijn indrukken van de oorlog te maken in Carnets de guerre.

In 1918 keert hij terug naar Montmartre. Valmier leert in Parijs de verzamelaar en kunsthandelaar Léonce Rosenberg kennen met wie hij een contract afsluit en vanaf 1919 wordt hij vertegenwoordigd door de galerie van Rosenberg die ook Gleizes Herbin en Laurens onder zijn hoede heeft.

Tussen 1919 en 1925 verandert zijn manier van schilderen en begint Valmier voorstudies voor zijn schilderijen te maken in de vorm van gouaches en collages. In de jaren 1921 en 1922 schildert hij abstract.

In 1920 exposeert hij met de Section d'Or.

In 1921 organiseert Rosenberg de eerste solotentoonstelling voor Valmier in zijn Galerie L'Effort Moderne en in 1922 In 1922 exposeert Valmier samen met Louis Marcoussis en Amédée Ozenfant bij Galerie L'Effort Moderne. In 1921 maakt Valmier het omslagontwerp voor het tijdschrift Bulletin de l'Effort Moderne. In de periode 1923-1927 worden zijn werken regelmatig in dit tijdschrift gepubliceerd.

In de jaren 1920 maakt Valmier ook decorontwerpen en kostuumontwerpen voor het theater, voor onder meer Max Jacob, Marinetti en anderen, waaronder ontwerpen voor Isabelle et Pantallon van Max Jacob in 1923.

In 1925 neemt Valmier deel aan de tentoonstelling L'Art d'Aujourd'hui in Parijs en in 1926 neemt hij deel aan de tentoonstelling van de Société Anonyme in het Brooklyn Museum in New York.

In 1928 vertrouwt Rosenberg hem de decoratie van zijn eetkamer in zijn appartement aan de rue de Longchamp toe, die zijn verzameling herbergt.

Net als Albert Gleizes houdt Georges Valmier zich steeds meer bezig met religie en metafysica welke weerspiegeld wordt in de delicate nuances in kleur en vorm. In zijn zoektocht om het onzichtbare te suggereren creëert Valmier geabstraheerde beeldende harmonieën, welke corresponderen met de harmonieën van zijn ziel. In 1930 publiceert Lévy Valmier's album met decoratieve projecten genaamd Décors et Couleurs, welke een erkende bron wordt voor vele abstracte schilders.

Vanaf begin 1930 begint hij abstract te schilderen. In 1929/1930 neemt hij deel aan de Salon des Surindépendants. In 1932 is Valmier medeoprichter van de groep Abstraction-création, samen met Auguste Herbin, Georges Vantongerloo, Hans Arp, Albert Gleizes, Jean Helion en Frantisek Kupka. In deze tijd ontwerpt hij ook decors en kostuums voor stukken van Paul Claudel, Georges Pillement en Max Jacob.

In 1935 neemt hij deel aan de tentoonstelling van de groep Abstraction-Création in Parijs. In 1936 begint Valmier te werken aan drie monumentale werken voor de decoratie van de bioscoopzaal van het Palais des Chemins de Fer voor de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937.

Op 25 maart 1937 sterft Georges Valmier aan een hartaanval.

websites:
. artnet
. kubisme.info


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2065.