kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 03-04-2011 voor het laatst bewerkt.

Geraldine Gliubislavich

Twee aspecten keren consequent terug in de schilderijen van de Franse kunstenaar Géraldine Gliubislavich (°1978): figuren die in groepen bij elkaar staan en dikke strepen die het doek in verticale vlakken verdelen. Verder variëren de werken van agressief, kleurrijk en expressief tot ingetogen en realistisch. Gliubislavich schildert naar foto's die ze vindt op het internet van menigten, in veldslagen of processies en optochten. Intense taferelen waarbij grote groepenmensen lijfelijk contact met elkaar hebben.

Die voorstellingen lenen zich volgens de kunstenaar het beste voor het voelbaar maken van de spanning tussen het gefotografeerde beeld en het beeld dat uiteindelijk ontstaat in verf. De verticale lijnen dienen als herkenbaar, formeel element in de compositie en verlenen tegelijkertijd een dieptewerking.
Het onderzoeken van de mogelijkheden van olieverf op doek, dàt is wat Gliubislavich doet, en het verklaart de veelzijdigheid van haar schilderijen. Ze hanteert voor elk werk een schilderwijze die past bij haar gevoel van het moment.

Maar ze maakt de schilderijen voor een tentoonstelling wel in relatie tot elkaar, zodat het geheel volgens haar een zekere samenhang vertoont en misschien zelfs een verhaal vertelt. Dat onderlinge verband ervaar je als toeschouwer niet, juist door het sterk wisselende karakter van haar kunst. Van een eenduidige thematiek is zeker geen sprake, maar dat, vertelt de kunstenaar is een bewuste keuze. Ze probeert zich ver van het onderwerp te houden en geeft haar werk om die reden ook nooit titels. De foto's gebruikt zij als uitgangpunt voor het experiment met de materie, waarmee ze enkel een gevoel op wil roepen. Gek genoeg bieden de meer realistisch geschilderde doeken die vaak ook kalmer zijn in kleur en verfstreek, meer ruimte voor interpretatie dan de expressieve schilderijen in grove toets die door hun agressieve sfeer hermetischer zijn. Het experiment van Gliubislavich is nog niet ten einde. - (Manon Braat in Kunstbeeld n°5 - 2009)

Géraldine Gliubislavich volgde kunstonderwijs in Straatsburg en aan het Central Saint Martins College of Art and Design (Byam Shaw School of Art) in Londen.

In 2009 won Géraldine Gliubislavich de Jerwood Contemporary Painters Prize in London. Recent was werk van haar te zien bij De Nederlandsche Bank, Vegas Gallery, London, I M ART Gallery, Seoul, Korea en Transition Gallery, London.
Haar werk bevindt zich in zowel publieke als private collecties, zoals Eversheds Art Collection, Ernst & Young Art Collection en De Nederlandsche Bank.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 781.

Tweets by kunstbus