kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 01-04-2008 voor het laatst bewerkt.

Gerhard Richter


geboren: Dresden, Duitsland 1932

Duitse schilder die in monochrome grijstonen vervreemde en sterk uitvergrote parodieën van beroemde schilderijen en historische portretfoto's vervaardigde.

Van 1949 tot 1952 was Gerhard Richter in Zittau als reclame- en decorschilder werkzaam.

Gerhard Richter: Paintings from Private Collections

Daarna studeerde Richter van 1952-55 aan de Hochschule für Bildende Künste in zijn geboorteplaats Dresden.

Gerhard Richter verhuisde in 1961, vanuit het toenmalige Oost-Duitse Dresden, naar Düsseldorf waar hij ging studeren aan de Staatliche Kunstakademie.

In reactie op het socialistisch-realisme van de officiële Oost-Duitse schilderkunst propageerde Gerhard Richter hier het ‘kapitalistisch-realisme'. Op ironische wijze becommentarieerde Richter de westerse, kapitalistische massa-cultuur op een manier die verwantschap toont met de Amerikaanse pop-art.

In 1963 Presenteert Gerhard Richter samen met K. Fischer-Lueg en Sigmar Polke de satirische introductie van het kapitalistisch-realisme in de kunst.

Vanaf 1964 dienden foto's van alledaagse onderwerpen als uitgangspunt voor zijn schilderijen en tekeningen.

Richter verzamelde duizenden van dergelijke kiekjes en bracht ze thematisch bijeen in een zogenaamde Atlas van beelden. In zijn schilderijen liet Richter deze fotografische voorbeelden vervagen door ze als het ware onscherp te reproduceren. Deze 'onscherpte' relativeert het (fotografisch) realisme van de afbeelding en benadrukt de formele en materiële kwaliteiten van het beschilderde oppervlak. De effecten van kwaststreek en kleurstelling worden door Richter voortdurend onderzocht en leiden tot de Farbtafeln, die naast hun formele abstractie ook het realisme hebben van een kleurkaart uit de verfwinkel. Richter relativeert zo niet alleen de betekenis van abstractie en realisme, maar getuigt ook van zijn scepsis over persoonlijke expressie in de schilderkunst.

In 1967 won Gerhard Richter de Kunstpreis Junger Westen van Recklinghausen. In ditzelfde jaar was hij ook gastdocent aan de Kunstschool van Hamburg. Hij begint aan zijn Kleurkaarten, Grijze Schilderijen en 48 portretten.

In 1968 begint Gerhard Richter aan een serie grootschalige abstracte schilderijen met intense kleuren.

Aan het einde van de zestiger jaren was hij ook als gastdocent, leraar en hoogleraar aan diverse instituten verbonden.

In 1971 kreeg hij een leerstoel aan de Kunstacademie van Düsseldorf.

In 1972 nam Richter met 48 portretten deel aan de Biënnale van Venetië.

Van 1972 tot 1997 heeft Gerhard Richter deelgenomen aan de Documenta 5 t/m 10 van Kassel.

In 1974 heeft hij een tentoonstelling van de 'Graue Bilder' in het Städtisches Museum van Monchen-Gladbach.

In 1978 is hij gastdocent aan het Nova Scotia College of Art and Design in Halifax.

In 1981 ontvangt Richter de Arnold Bode prijs.

Dicht bij de schilderijen van Gerhard Richter staan zijn aquarellen. Toch heeft hij deze lang voor zichzelf gehouden en pas in 1984 voor het eerst geëxposeerd.
Richter vergelijkt de aquarellen met de schilderijen ‘als een gedicht en een roman van dezelfde auteur.' De waterverf mengt zich in heldere kleuren over het papier en trekt een grillig spoor van vlekkerige vormen. In sommige werken zijn de lijnen van een potloodtekening te zien. Voor veel van zijn aquarellen heeft Richter zijn schilderijen, of delen daarvan, als uitgangspunt genomen. Hierbij is echter niet zozeer de reproductie het doel, maar veeleer het onderzoek naar de compositie en de materialiteit van het werk. De onvoorspelbaarheid van het resultaat is voor hem een belangrijk gegeven in de techniek van het aquarelleren.

In 1985 krijgt Gerhard Richter de Oskar Kokoschka prijs.

In 1986 werd in de Kunsthalle in Düsseldorf een overzichtstentoonstelling georganiseerd, die later ook in Berlijn, Bern en Wenen te zien was.

In 1987 maakt Gerhard Richter een aantal figuratieve werken, waaronder een serie met appels die opvalt door de virtuose beheersing van de techniek en het geraffineerde gebruik van de effecten van het vervloeien van de kleuren. Maar waarschijnlijk omdat hij op z'n hoede is voor een al te smaakvol raffinement, laat Richter in de meeste werken de verf zo min mogelijk gestuurd een weg (en daarmee een vorm) over het papier vinden. Juist voor dit ontstaansproces met de onvoorziene resultaten en verrassingen heeft Richter grote belangstelling.

Vanaf 1988 gebruikt Richter dikwijls de frottage-techniek, waarbij de structuur van de doordruk verwant is aan de huid van de schilderijen waarover hij meerdere lagen verf met een spatel in banen heeft uitgestreken en weggeveegd.

In 1991 heeft hij een belangrijke overzichtstentoonstelling in de Tate Gallery van Londen. en in 1993 in het Musee d'Art Moderne de la Ville de Paris.

Gerhard Richter vormt samen met academiegenoot sigmar polke de top van de Europese schilderkunst anno 2000. Beide heren zijn zelfs letterlijk nr. 1 en 2 in de top 100 van duurste hedendaagse schilders.

het Britse ArtReview maakte in 2003 een top honderd van invloedrijken in de kunstwereld, waarin Gerhard Richter op de vierde plaats kwam als enige kunstenaar in de top 10.

website: www.gerhard-richter.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 816.