kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Gijs Assmann

Geboren in Roosendaal. Woont en werkt in Amsterdam.

sculpturen, meestal keramiek, tekeningen en beelden voor in de openbare ruimte.

Opleidingen
AKI, Akademie voor Beeldende Kunsten, Enschede (1985-1990)
Rijksacademie van beelden kunsten, Amsterdam (1991-1993)
Europees Keramisch Werkcentrum, ´s-Hertogenbosch (1995 en 1997)

Jeanne Oostingsprijs voor aquaraleerkunst (1999)

Docentschappen
Gastdocentschap AKI, Akademie voor kunst en Vormgeving, Enschede
Gastdocentschap Akademie voor Kunst en Vormgeving, ´s Hertogenbosch
Gastdocentschap Hogeschool voor de Kunsten, Kampen
1999 - Coördinator van de keramiek afdeling van de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam

2000 ´Comic Relief´, Princessehof , Leeuwarden

2004 - LUMC - Gijs Assmann en Erik Mattijssen: Tussen de Sterren
In 2003 realiseerden Gijs Assmann en Erik Mattijssen samen het werk 'Het Verlangen' voor het restaurant in het Leids Universitair Medisch Centrum. Een vitrine in het restaurant gevuld met historisch materiaal uit het ziekenhuis, vormt het uitgangspunt voor ‘Het Verlangen'. De kunstenaars hebben de ruimte gemarkeerd met een serie werken van verschillend formaat en zeer divers materiaal. Het werk bestaat uit tien vitrines, waarin zes aspecten van verlangen worden verbeeld. Het verlangen naar Tijdloosheid, Wijsheid, Gezondheid, Samenzijn, Geluk en Schoonheid. Met de invulling van deze begrippen proberen de kunstenaars wat meer zicht te bieden op het goede, het mooie en hoopvolle. Naar aanleiding hiervan is er in de expositieruimte van LUMC de duotentoonstelling ‘Tussen de Sterren'. Daarvoor werkten Gijs Assmann en Erik Mattijssen samen aan een viertal werken.

2004 J.C. Pleysierschool De Zefier & Pedologisch Instituut (2004)
De J.C. Pleysierschool De Zefier is een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Zij verzorgt het onderwijs voor stichting De Jutter, het centrum voor kinderen en jeugdpsychiatrie te Den Haag. Kern van de opdracht aan kunstenaar Gijs Assmann was het creëren van een herkenbare eigen plek van de school binnen het complex. Een aap die uit een smeltende sneeuwpop stapt, een verklede wolf, een pauw die aan een trapeze hangt, een slapende vogel. Het zijn sprookjesfiguren die de kunstenaar heeft bedacht en in keramiek heeft uitgevoerd. Tegen de achtergrond van mysterieuze geschilderde landschappen op de muur, zijn ze verspreid door de school opgesteld. Assmann heeft zich tijdens de voorbereidingen ingezet op de school door er les te geven en zo meer contact te leggen met de leerlingen en leraren. Er werd een extra vijfde muurschildering voor het Pedologisch Instituut gerealiseerd. Zie www.stroom.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1399.