kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Gilbert and George

Gilbert (rechts) en George

Gilbert Proersch,
Geboren: 1943 St. Martin Dolomieten Zuid-Tirol

Georghe Passmore,
Geboren: 1942 Totness Devon (Engeland)

Engelse performance-, foto- en objectkunstenaars.

Gilbert & George zijn één van de vreemdste paren die er ooit hebben bestaan, een komisch duo met een dodelijk serieuze ondertoon. Zij zijn net zo onlosmakelijk met elkaar verbonden als met hun karakteristieke maatpakken, hun 'responsibility suits'. Zij kennen hun verantwoordelijkheid om te huilen, maar ook om te lachen. Zij geloven in traditie, tradities van menselijk fatsoen, eerlijkheid, onverschrokkenheid en loyaliteit, niet de dubbele waarheden en hypocriete hogere waarden van de zwijgende meerderheid. Maar wanneer zij alle schijnheilige instituten van burgelijke zelfbevestiging, en het pseudo-intellectuele liberalisme van ballerige en brallerige lulkoek in de zeik zetten, zijn ze niet bang om zich zelf onderhanden te nemen in een orgie van zelfverachting: Wij zijn ongezond, middelbaar, ziek van geest, exentriek, genotzoekend, depressief, cynisch, leeghoofdig, langzaam van begrip, slonzig, bedorven, dromerig, onbehouwen, slecht gemanierd, arrogant, intellectueel, vol zelfbeklag, eerlijk, succesvol, hardwerkend, aandachtig, artistiek, fascistisch, bloeddorstig, plagerig, vernietigend, ambitieus, kleurrijk, verdoemd, trots, ontaard en goed. Wij zijn kunstenaars.

Gilbert & George staan bvb. urenlang onbeweeglijk op een trap of staan al zingend (singing sculptures, vaak music hall-liedjes uit de jaren '30) of dansend op een verhoging. Daarbij zijn hun gezichten en handen bronskleurig geschilderd als bij echte beelden. Zij zijn steeds gestoken in keurige colbertkostuums en hun haar is kortgeknipt in de stijl van de jaren dertig. Tevens registreren zij meestal onopvallende gebeurtenissen die zij beleefden. Dit doen zij d.m.v. foto's, film, video, tekeningen, teksten en zelfs met zeer realistische schilderijen. Foto's en films ademen eveneens de sfeer van de jaren dertig. Ter propaganda van hun sculpturen sturen zij briefkaarten en limericks rond. Ook publiceren zij 'statements', commentaren bij hun sculptuur, die gepresenteerd wordt onder het motto 'Art for all'. Het werk van deze 'human sculptors' is een voortdurende persiflage op de gebruikelijke beeldhouwkunst.

Na verschillende andere kunstscholen te hebben bezocht, ontmoeten Gilbert en George elkaar in 1967 op de St.Martin's School of Arts in Londen waar ze beiden beeldhouwen studeerden. Sindsdien vormen Gilbert and George een onafscheidelijk kunstenaarsduo als Living Sculptures, voor wie leven een vorm van kunst en kunst een vorm van leven is. In hun monumentale fotowerken over passie en verlangen spelen zij - zeer herkenbaar en prominent aanwezig - altijd zelf de hoofdrol.

1968 Eerste gezamenlijke tentoonstelling van Object-Sculptures in Frank's Sandwich Bar. Ze breidden het kunstbegrip radicaal uit door zelf als Levende beeldhouwwerken te poseren en alledaagse activiteiten al;s roken. drinken, praten en wandelen in exacte, geritualiseerde acties te stileren. Tot 1979 creëerden ze onder het motto 'Art for All' (Kunst voor Iedereen) zo'n vijftig van deze Levende Sculpturen, poserend in musea, galeries of op de hoek van de straat. Soms waren gezicht en handen met bronskleurige verf bestreken, maar altijd hielden ze zich aan de door hen in 1968 geformuleerde 'Laws of Sculptors', waarvan een belangrijk voorschrift luidt: 'Wees altijd keurig gekleed, goed verzorgd, ontspannen, vriendelijk, beleefd en volledig beheerst.' Van hun wetten weken ze voor zover bekend nog nooit af. Steevast gekleed in stijf-correcte, door hen zelf ontworpen kostuums, zijn ze altijd even beheerst en voorkomend, naar verluidt zelfs in dronkenschap.

1969 Presenteren zichzelf als Zingende beeldhouwwerken in Underneath the Arches.

1971 Eerste fotografische werken met thema's als alcohol, rouw en degeneratie.

1972-1982 Nemen deel aan Documenta 5-7, Kassel.

Vanaf 1974 creeren ze fotografische werken in een schermvormige compositie met zwarte omlijstingen van foto's.

1977 Gilbert & George stoppen met performances van levende beeldhouwwerken, maar zetten hun op de media gerichte stilering van hun levensstijl voort. Zij maakten een begin met de 'Photo-Pieces'. Met hun beelden van 'geweld, seks en eenzaamheid hebben zij nog steeds Gilbert en George tot thema.

Night Crusade, 1982

Vanaf 1980 creeeren ze grootschalige fotografische zelfportretten die zijn ingelijst. Aangevuld met pictogrammen, graffiti en tekeningen, vormen deze foto's een ironisch en gevarieerd commentaar op seksualiteit, politiek en agressie.

1981 Autobiografische film Gilbert & George.

1986 Overzichtstentoonstelling in Bordeaux.

In de jaren tachtig en negentig maakten zij uit panelen samengestelde, dramatische en sociaal-realistische voorstellingen in felle kleuren. De onderliggende thema's hebben vaak te maken met religie, dood, identiteit en seksualiteit. In hun streven 'Art for all' te creëren verwijzen Gilbert en George steeds impliciet naar de rol van de kunst en kunstenaar in de maatschappij.

1991 De laatste jaren treedt het thema van de seksualiteit expliciet naar voren. Een gotisch kerkinterieur, hun naakte mannenlichamen en een urinoir vormen de beeldmotieven in Urinal. De beladen beelden zijn verenigd in een compositie, die wordt gekenmerkt door frontaliteit, symmetrie en een decoratieve vlakheid. Een provocerende inhoud en een gestileerde presentatievorm strijden om de voorrang. Gilbert and George opereren in een gebied, waar afstandelijke pose en emotionele betrokkenheid naadloos in elkaar overgaan.

In the Piss (1997)

In 1996 exposeerden zij foto's waarop zij naakt staan afgebeeld, te midden van fecaliën (The naked and shit pictures).

Websites:
. www.tate.org.uk


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1101.