kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 03-04-2008 voor het laatst bewerkt.

Giulio Paolini

Italiaans kunstenaar, geboren Genua in 1940

Kunst van Giulio Paolini

De schilder en beeldhouwer Giulio Paolini woont en werkt in Turijn.

Paolini werd opgeleid als grafisch ontwerper en werkte aanvankelijk als decorontwerper.

Sinds 1960 werd het werk van Giulio Paolini gekarakteriseerd door een analytische benadering van de gereedschappen en de contexten voor het maken van kunst.
Hij verzette zich tegen het schilderachtige van Art informel, door zich te concentreren op de basis elementen van schilderen: canvas, omlijsting, het schilderen van slechts één kleur of zelfs het afschaffen van verf ten behoeve van een kaal oppervlak. Zijn eerste werken waren gebaseerd op zowel de tentoonstelling van de basismaterialen van schilderen (zoals canvas, spanraam, ezel en omlijsting) en een onderzoek van de expositieruimte, opgevat als een expressief voorschrift.

In 1964 had Paolini zijn eerste solotentoonstelling in Galleria La Salita in Rome.

Paolini richtte zich al gauw op andere media, in het bijzonder fotografie. In 1967 neemt hij deel aan de tentoonstelling Arte Povera in de Galleria La Bretesca met werken die de relatie behandelen tussen de kunstenaar, zijn onderwerp en de beschouwer, zoals Jongeman observeert Lorenzo Lotto (1967) een fotografische replica van een in 1505 geschilderd portret gezeefdrukt op een klein canvas.

Apoteosi di Omero, 1971, 33 Notenstandaards, 30 Mappen met zwart-wit foto's, 2 Mappen met kleurenfoto's en een map met aan twee kanten tekst

In 1971 neemt hij deel aan de tentoonstelling van Arte Povera in de Kunstverein van München.

Vanaf het begin van Arte Povera in de late jaren 60 werd Paolini als een van zijn leidende vertolkers gezien. Hoewel hij de conceptuele nadruk van zijn collega's deelde, richtte hij zich in de jaren '70 steeds meer op een onderzoeken van het hele systeem van kunst, zoals opgenomen in musea.
Hij neemt een aparte plaats in in de beweging van de Arte Povera. Zijn werken zijn visuele essays over de kunst die ontstijgen aan de taal. Hij definieert daarmee de kunst als een plek om na te denken over de kunst.

Van 1972-92 neemt Paolini deel aan Documenta 5, 6, 8 en 9 in Kassel.

Paolini richtte zijn analyse vervolgens op het verleden, op de rol die kunst in vorige eeuwen speelde, daarbij gebruik makend van een dichterlijke wijze van citeren uit de geschiedenis van de Westerse kunst.

In 1975/76 creëert Paolini zijn Mimesi, twee afgietsels van Romeinse kopieën van de Medici-Venus, die tegenover elkaar staan zodat de terugblik op het verleden wordt beantwoord door een blik op de toekomst. Paolini's referenties naar het classisisme en het neo classisisme, naast zijn gebruik van gipsen afgietsels van beeldhouwwerken of Corinthische zuilen in werken als Mimesi (1976) en Caryatid(1980), waren een nieuwe uitdrukking van zijn ideëen over de onderlinge verhouding van verleden en heden en tussen replica en origineel. Deze werken anticipeerden op het post-modernisme dat de kunst eind jaren '70 en begin jaren '80 begon te domineren.

1981 DAAD-beurs voor Berlijn.

selectie tentoonstellingen: In 1984 neemt hij deel aan de Biënnale van Venetië en heeft in 1985 een solotentoonsteling in het Guggenheim Museum in New York. In 1986 een overzichtstentoonstelling in Staatsgalerie Stuttgart; 1991 Solotentoonstelling in het Castello di Rivoli in Turijn; 1999 Lisson Gallery London; 2000, Arte povera in collezione, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Rivoli (catalogus); 2001, Zero to Infinity: Arte Povera 1962-1972, Tate Modern, Londen; 2002, Arte Povera: Art from Italy 1967-2002, Museum of Contemporary Art, Sydney (catalogus); 2003, The Last Picture Show: Artists Using Photography, 1960-1982, Walker Art Center, Minneapolis; 2004, The Last Picture Show: Artists Using Photography, 1960-1982, UCLA Hammer Museum, Los Angeles; 2005 War is over. 1945-2005 La Libertà dell’arte, Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea, Bergamo (catalogus); 2006, Il modo italiano. Italian Design and Avant-Garde in 20th Century, Musée des Beaux-Arts, Montréal; 2007, Collage/Collages. Dal cubismo al New Dada, GAM, Turijn; 2008, Color Chart, The museum of Modern Art, New York.

websites: www.artnet.com, www.tate.org.uk, www.castellodirivoli.it


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1710.