kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Groenewoud/Buij

Kunstenaarsduo bestaande uit Gerard Groenewoud en Tilly Buij.

Gerard Groenewoud en Tilly Buij (Rozenburg 1958, Wijdenes 1957) werkten aanvankelijk binnen het samenwerkingsverband ‘De Vier Evangelisten' dat naam maakte met tijdelijke installaties, vaak met gebruik van nutteloos afvalmateriaal zoals kartonnen dozen. Dit collectief maakte grote, vaak vergankelijke installaties, waarbij de ruimte bepalend was voor het werk. Het zoeken naar de betekenis van kunst stond daarbij voorop.

Als duo Groenewoud/Buij realiseerden zij sinds 1988 inter- en nationaal een uiteenlopende reeks autonome werken en opdrachten. Hun werk kan in principe elke vorm aannemen - hoewel het steeds een liefde toont voor de vorm van de kegel, zoals in het hoofd van ‘Beu': de 10 meter hoge opblaasbare boeman die zij in 1999 maakten voor ‘In Verbelinge' in Ooststellingwerf.

Het werk dat Groenewoud en Buij als duo maken, wordt gekenmerkt door een diversiteit aan stijlen en materialen. Door middel van het spelen met tegenstellingen en interpretaties proberen zij de beschouwer aan het denken te zetten, ruimte scheppend voor verbeelding. Vaak gebruiken zij herkenbare vormen als dieren, gebruiksvoorwerpen of speelgoed op zo'n manier, dat de betekenis ervan verandert. Een belangrijke en steeds terugkerende vorm is de diabolo: twee met de punten aan elkaar verbonden kegels. Als een schematische weergave, een brandpunt tussen twee tegengestelde richtingen, staat de diabolo in hun werk symbool voor de twijfel.

2000 Tentoonstelling 'Surface to air' in Bergkerk Deventer
Vanaf 11 november exposeert in de Bergkerk Deventer het kunstenaarsduo Groenewoud/Buij onder de titel Surface to air. Hun speciaal voor deze locatie vervaardigde werken zijn daar te zien tot en met 7 januari 2001.
De tentoonstellingen in de Bergkerk Deventer worden georganiseerd onder auspiciën van de Hannema-de Stuers Fundatie, het museum gevestigd in het landelijk gelegen kasteel Het Nijenhuis bij Heino. Ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling zal op 11 november - indien het weer het toelaat - een dag lang hun 10 meter hoge opblaasbeeld Beu op de Brink in Deventer te zien zijn. Deze knalrode teddybeer lieten zij eerder rondzwerven in de Friese gemeente Ooststellingwerf (1999), als verwijzing naar de boeman of 'malle Beu' uit oude streekverhalen.
De objekten van Groenewoud/Buij zijn soms herkenbaar als ontwikkelingen van eerdere werken, waarbij onderdelen van installaties tot zelfstandige beelden evolueren. Voor de Bergkerk worden beelden letterlijk opgeblazen tot indrukwekkende proporties. Zo wordt teruggegrepen op een cd-rom die zij eerder maakten: Virtual Pylger, een spel waarin de speler als pelgrim op zoek gaat naar een virtueel en onbereikbaar Utopia. Het beeld Utopia in de Bergkerk is een schijnbaar massieve bergachtige vorm, opgebouwd uit geometrische vormen. Het Utopia blijft echter ongrijpbaar; een opblaasberg gevuld met lucht.

Leeuwarden 2001 Het project Sint Jacobstraat
In de Sint Jacobsstraat in Leeuwarden liggen sinds enkele dagen putdeksels met bijzondere afbeeldingen. De meeste wandelaars en fietsers zullen de deksels over het hoofd zien. Maar bedevaartgangers die het Jabikspaad volgen, zullen de kunstwerken van Gerard Groenewoud en Tilly Buij zeker opmerken, denkt Syb Zeinstra van stichting Jabikspaad Fryslân.
De gietijzeren putdeksels wijzen de weg langs een deel van de oude pelgrimsroute van Sint Jacobiparochie tot Santiago de Compostela in Spanje. De cultureel-historische tegenhanger van het Pieterpad (Pieterburen - Maastricht), zoals Zeinstra het omschrijft. Het Leeuwarder kunstenaarsduo Groenewoud en Buij maakte de putdeksels in opdracht van de stichting. commando's voor complexe handelingen
Het monumentaal werkende samenwerkingsverband van Tilly Buij en Gerard Groenewoud zal deze weken een project ontwikkelen in Kunsthuis Syb.
Het kunstenaarsduo Groenewoud/Buij werkt de komende weken in Kunsthuis Syb aan een actueel vraagstuk: hoe ga je om met een versplinterd en ambigu vijandsbeeld. De titel van hun project: Rules of Engagement verwijst naar de instructies die de politie en het leger hanteren in potentieel gevaarlijke situaties. Dit soort instructies bepaalt in welke gevallen en op welke manier gereageerd moet worden. Oefensituaties, zoals je ook in video-spelletjes aantreft, ensceneren plotseling opduikende tegenstanders waarvan razendsnel beslist moet worden of zij vriend of vijand zijn. Gaat het om een bewapende terrorist of een kind met onschuldig speelgoed? Het zijn beslissingen die er in een tijd van zelfmoordaanslagen, poederbrieven en kindsoldaten niet eenvoudiger op worden. Groenewoud/Buij heeft de ruimte van Kunsthuis Syb opgevat als slagveld waar dit soort ontmoetingen en beslissingen hebben plaatsgevonden. Met ruimtelijk werk in keramiek, karton, rubber en kunststof en met fotografische voorstellingen zullen zij het resultaat tonen van een "misschien wel bij voorbaat mislukte poging om de wereld weer onder controle te krijgen".
Groenewoud en Buij hebben de laatste tijd talloze beelden gemaakt in opdracht van gemeenten, instellingen en bedrijven. In Rules of Engagement is de duurzaamheid van het werk - zoals vandaal – en weerbestendigheid - geen criterium. De kunstenaars kunnen ‘als vanouds' ruimte geven aan het tijdelijke en het ongewisse.
http://www.kunsthuissyb.nl/2004rulesofengagement.html


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4545.

Tweets by kunstbus