kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Gustave Doré



Paul Gustave Doré, gefotografeerd door Nadar (1855-1859)

Frans kunstenaar, graveur en illustrator (Straatsburg, 6 januari 1832 – Parijs, 23 januari 1883).

Doré was een fantasievolle, romantische illustrator van boeken. Zijn tekeningen, die hij direct op het houtblok maakte, werden door enige tientallen houtgraveurs in prent gebracht. Zijn illustraties getuigen van een humoristische, maar vaak ook bijtend-satirische en inventieve geest. Zij hadden grote invloed op de ontwikkeling van de boekillustratie. Meer dan 120 boeken heeft hij verlucht, o.m. de bijbel, Dante, Milton, Cervantes, en Balzac (Contes drôlatiques, 1855). (Summa; 25 eeuwen 263)

Kunstkenners zien Doré als een romantische exponent van de 19e eeuw, wiens werk geen artistieke waarde zou hebben. Zijn belang ligt in zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de boekillustratie. Doré maakte lang niet alle gravures zelf. In zijn atelier werden zijn schetsen overgezet naar platen. Op zeker moment had hij veertig mensen in dienst om aan de vraag te kunnen voldoen.

Biografie
Paul Gustave Doré werd geboren in Straatsburg en publiceerde zijn eerste geïllustreerde verhaal op zijn vijftiende. Hij werd een boekenillustrator in Parijs, waar hij onder andere de werken van Rabelais, Balzac en Dante van tekeningen voorzag.


ets uit Dante's inferno

In 1853 werd hij gevraagd om de werken van Lord Byron te illustreren. Dit werd gevolgd door ander werk voor Britse uitgevers, waaronder een nieuwe geïllustreerde Engelse bijbel. Hij illustreerde ook een grote uitgave van The Raven van Edgar Allan Poe.

Zijn geïllustreerde Engelse bijbel op folio-formaat vond na de publicatie in 1865 meteen gretig aftrek. In de bijbelillustraties maakte Doré optimaal gebruik van contrasten en clair-obscur, waarmee hij vaak een mystiek effect bereikte.

In 1867 hield hij een belangrijke tentoonstelling van zijn werk in Londen. Dit leidde tot de stichting van de Doré Gallery in New Bond Street.

In 1869 stelde Blanchard Jerrold, de zoon van Douglas William Jerrold, voor om samen te werken bij het maken van een uitvoerig portret van Londen. Jerrold kwam op dit idee aan de hand van The Microcosm of London die door Rudolph Ackermann, William Pyne en Thomas Rowlandson was gemaakt in 1808. Doré tekende voor een project van vijf jaar met uitgever Grant & Co, hetgeen betekende dat hij drie maanden per jaar in Londen zou verblijven. Hij kreeg een enorme som geld (£ 10,000 per jaar) voor zijn werk. Het boek London: A Pilgrimage (Londen: Een bedevaart), met 180 gravures, werd gepubliceerd in 1872. Hoewel dit boek een commercieel succes was, hielden niet veel critici van het werk. Verscheidene critici schenen het vervelend te vinden dat Doré de armoede in Londen blootlegde in zijn werk. Hij werd beschuldigd dat hij scènes verzon in plaats van de werkelijkheid af te beelden.
Londen: A Pilgrimage was een financieel succes en Doré ontving opdrachten van andere Britse uitgevers.

Zijn latere werk omvatte Paradise Lost van Milton, Idylls of the King van Tennyson, The Works of Thomas Hood, The Divine Comedy en de Nederlandse De goddelijke komedie. Zijn werk verscheen ook in Illustrated London News.

Doré bleef boeken illustreren tot zijn dood in Parijs in 1883. Hij werd begraven op de begraafplaats Père-Lachaise.

Werken:
. Schip tussen ijsbergen, gouache, 59x46, Straatsburg, Musée de la ville, cabinet des estampes
Een aparte plaats in de kunst van de 19de eeuw wordt ingenomen door Gustave Doré, die vooral als boekillustrator bekend is geworden. Illustraties bij Dante, Cervantes en Balzac behoren tot zijn hoofdwerken. Hij laat ook in dit werk de details van de voorstelling dikwijls vervagen en wekt vooral door de abstracte werking van zijn schildertechniek een eigen romantische, vaak bijna griezelige sfeer. Zijn romantische opvattingen heeft men vaak vergeleken met die van Meryon. Zijn werk is nauw verwant aan dit van Victor Hugo, die in zijn romantische tekeningen en aquarellen vaak uitgaat van de toevalligheden van een aanwezige klad of vlek. (KIB 19de 95)

. Een engel toont Jeruzalem aan Johannes (illustratie voor de Bijbel), 1866
De visionaire kracht van de houtgravures van Gustave Doré ligt in de doordachte contrasten van licht en schaduw en de oneindige gradaties van dit clair-obscur die een fantastische en mysterieuze sfeer oproept. In deze gravure voor de bijbel (1866), toont de engel van de Apocalyps 'van de top van een grote en hoge berg', aan Johannes 'de heilige stad Jeruzalem, schitterend van de glorie Gods' (Openbaring van Johannes 21:10). (Encarta 2001)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 213.

Tweets by kunstbus