kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Gustave van de Woestijne

Vlaamse illustrator, schilder, ontwerper van wandtapijten, tekenaar van boeren, dorpsgezichten, figuurvoorstellingen, portretten, religie, allegorische composities, stillevens. Een der centrale figuren van de eerste Latemse groep.

broer van Karel Van De Woestijne, die zijn naam Met 'ij' schreef; de familienaam is echter wel degelijk met 'y'.

Zijn kunst is in de eerste plaats symbolistisch, aanvankelijk in zijn door Vlaamse Primitieven geïnspireerde portretten. Later, tijdens en na zijn verblijf in Engeland (1914-1918), was het vooral de pseudo-naïviteit van de preraffaëlieten die een stempel op zijn werken drukte en schilder hij voornamelijk gestoffeerde landschappen. Zijn laatste werken zijn expressionistisch: de nadruk viel daarbij op het geometrische en het coloristisch levendige.

Geboren: Gent 2-8-1881
Gestorven: Ukkel 21-4-1947

Opleiding Academie voor Beeldende Kunst (Gent)

Sint-Martens-Latem 1899 - 1908
In 1899 vestigt hij zich met zijn broer Karel in Sint-Martens- Latem, waar hij andere kunstenaars die daar verbleven, vervoegt. Zo ontstaat de eerste groep van Latem met Albijn Van den Abeele, Valerius De Saedeleer, Maurits Niekerk, Julius de Praetere, George Minne, Maurice Sys en Albert Servaes. De kunstenaar ontplooide zich geestelijk binnen de kring van de eerste groep artiesten van Latem, geschaard rond de figuur van zijn broer-schrijver Karel. Tevens woonden de belangrijkste opdrachtgevers van van de Woestyne in de regio.

Het symbolisme werd vertegenwoordigd door de Eerste Latemse School, waarvan Joris Minne (vooral beeldhouwer), Valerius de Saedeleer, Gustaaf van de Woestijne en Leon de Smet deel uitmaakten. De Tweede Latemse School wijdde zich vooral aan het expressionisme.

De symbolist en hyperintellectueel Gustave van de Woestyne beeldde de gesloten wereld van symbolen uit en deden beroep op kennis van mythologie en literatuur. Als jong schilder is hij getekend door een diepe religiositeit die we in zijn religieuze taferelen weervinden. Veel schilderen doet hij echter niet tijdens zijn verblijf in Latem.

Leuven 1909 - Eindjaar niet bekend

Na Leuven, verhuist hij achtereenvolgens naar Etterbeek en naar Tiegem, waar hij Valerius De Saedeleer terugvindt. Hij blijft in Tiegem tot 1914 en schildert zeer fijne en bijna calligrafische doeken. Deze doeken zijn veeleer getekend dan geschilderd; ze staan staan halfweg tussen droom en werkelijkheid. Zijn werk uit de periode vóór 1914, vooral godsdienstige en symbolische evocaties, taferelen uit het landleven en prachtige portretten, is dromerig van sfeer en technisch geïnspireerd door de Vlaamse meesters uit de 15de eeuw, met reminiscenties aan de prerafaëlieten.

Wales 1914 - 1918 Vlucht voor W.O.I
Tijdens de Eerste Wereldoorlog vlucht hij naar Wales, waar hij tot een waziger stijl komt met overwegend grijsgroene tinten.

Bij zijn terugkeer in België vestigt hij zich in Waregem en later te Mechelen, waar hij tot directeur van de Stedelijke Academie benoemt wordt. Zijn religieuze werken uit die periode doen denken aan de werken uit het Italiaanse Quattrocento.

In 1939 vindt van de Woestyne een laatste woonplaats in Brussel. Zijn latere werken zijn koel en zeer lineair, in tegen stelling tot zijn vroegere gevoelige en zachte werken.

Van de Woestyne is in de eerste plaats een portretschilder, landschappen zijn zeldzaam of dienen als decor bij een portret, in de latere fase van zijn loopbaan schildert hij veel stillevens. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 108.