kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Hans van Bentem

Geboren in Den Haag, 1965.

Opleiding: Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag, Afd. Monumentale Vormgeving (1983-1988).

Hans van Bentem maakt behalve keramische sculpturen ook schilderijen en objecten van glas en veelal van grote afmeting. Als student waren dat enorme wandschilderingen in coffeeshops, als beeldhouwer maakt hij vooral oversized sculpturen voor scholen, winkelcentra en pleinen. Zijn voorkeur gaat uit naar kunst op openbare plaatsen, liefst in de buitenlucht. Hij wil mensen heel direct raken. ‘Het gaat er niet om wát ze van mijn beelden vinden, maar dát ze er iets van vinden', aldus Van Bentem.

De keramist is een alleseter en een haast obsessief vermenger van stijlen. Hij put uit de kunsthistorie, uit stripverhalen en uit de wereld van de moderne communicatie. Hij mixt deze ingrediënten op een zodanige manier dat er een volstrekt eigen wereld van behaagzieke illustratieve sensualiteit ontstaat.

Critici putten zich uit in het verzinnen van etiketten voor Van Bentems werk, maar geen enkel label dekt de lading volledig. ‘Jongenskunst' zegt iets over de fascinatie met techniek die uit de beelden spreekt, maar doet tekort aan de poëzie. ‘Hardpop' wijst stilistisch de weg, maar doet geen recht aan Van Bentems ambachtelijke werkwijze. Zelf houdt Van Bentem het op artoonisme, een term ontleend aan de Rotterdamse gelegenheidsformatie de Artoonisten waar hij deel van uitmaakt. Zijn typering: ‘Relativerende humor met de botte bijl, een werkwijze die lijkt op het in elkaar zetten van bouwpakketjes en “over the top” bestaat niet'.

De striptaal van de Artoonisten is soms even nostalgisch maar is ook doorspekt met de hedendaagse realiteit van graffiti en reclame. De Artoonisten bestaan uit Hans van Bentem, Luuk Bode, Dj Chantelle en Pepijn van Nieuwenhoven. Deze jonge Rotterdamse kunstenaars verkondigden in 2001 bij Showroom MAMA een nieuwe stroming. Het 'Artoonisme' combineert strip- en graffitiachtige stijlen met ouderwetse symboliek. Onder het gemakkelijk toegankelijke en ludieke uiterlijk vertellen de vier kunstenaars vaak een tweede verhaal.

Maar achter het laten versmelten van een reuzen hagedis, een robotarm en een Afrikaans masker steekt meer dan alleen blijmoedig eclecticisme. De beelden vertellen stuk voor stuk een verhaal met diepe kunsthistorische wortels.

Zijn nieuwste keramische personages zijn sexy en - fysiek beschouwd - ideaal geschapen. De lichamen zijn uitgewerkt tot een gladde perfectie, in felgekleurde glazuren. De uitstraling is gevaarlijk: de figuren ontspringen een vlammenzee, zijn geketend met zware kettingen of worden door een valse waakhond verdedigd. De felheid van de beelden choqueert, maar relativeert daarentegen door de solide en serieuze uitwerking in klei. Zijn idioom is inmiddels herkenbaar - gewaagd kleurgebruik, onbeschaamd decoratieve elementen en verwijzingen naar de subcultuur.

2000 Expositie in Garth Clark Gallery, New York. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 376.