kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Harold de Bree

Harold de Bree (1966)

Leeft en werkt in Den Haag

Websites: Harold de Bree schildert, bouwt installaties en doet performances. Hij reconstrueert oude militaire objecten. Vliegtuigen, tanks, een hele winkel met geweren. Gebouwd op ware grootte en gebaseerd op tekeningen gevonden op internet. Zware, nare, kolossale, gevaarlijke objecten. Beelden met een grijs karakter.

De Bree's werk is niet te ‘overzien’. Het is massaal aanwezig, en über-duidelijk. De Bree dweept met het militarisme. Je zou het werk dan ook als letterlijke herhaling en reconstructie van de geschiedenis kunnen opvatten. Als anti-nieuw en anti-kunst. Je neemt ze aan voor wat ze zijn; tenminste op het eerste gezicht.
Op het tweede gezicht zal het concrete verdwijnen en door een aangrijpende sfeer gevolgd worden. Helderheid vervangen door onzekerheid; antwoorden door vragen. De beelden zijn moderne iconen. Zij maken een mengeling van gevoelens, herinneringen en verlangen in ons wakker. (Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag.

Zijn ruige, onheilspellende objecten, met hun soberheid en purisme, leidden bijvoorbeeld tot een sauna in een openbare ruimte, die je aan een legerbarak deed denken en die je als bezoeker deed twijfelen of je het oord ongeschonden kon verlaten, of brute en overweldigende beelden zoals een tank 'TIGER VI' (Pulchri Studio, 2002), uitgevoerd in fragiele materialen, die een beklemmende fysieke ervaring boden. In 2006 bouwde hij een bemande raket 'Fi103/FZG-76' met lanceerinrichting (Theater Zeebelt, 2006).

Voor de vijver bij het GEM (Haags Gemeentemuseum), maakte hij in 2005 een heuse U-boot getiteld TYP XVII, die hij bouwde op ware grootte en baseerde op technische tekeningen, gevonden op internet.

2006 Stroom Premium subsidie (€ 10.000)

Entrance B4, 2007 (Hout, verf, cement)
Voor Den Haag Sculptuur 2007 heeft De Bree een ontwerp van een mysterieuze betonnen ingang op het Lange Voorhout gemaakt.
Entrance B4 suggereert ingang naar het ondergrondse gangenstelsel tussen de oude en nieuwe machtscentra (ambassades, Binnenhof in het centrum van Den Haag. Dit werk heeft, samen met het werk Zilverkamer-installation van Natasha Johns-Messenger in Escher in het Paleis, de Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007 voor nieuw werk op de tentoonstelling gekregen.

Het jury-rapport:
De jury beoordeelde twaalf kanshebbers voor de Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007 op hun artistieke kwaliteiten in samenhang met de gestelde opdracht MAPPING THE SYSTEM:
Zoals er in een tentoonstelling altijd onvermoede associaties ontstaan, bleek de jury unaniem zeer gecharmeerd van twee werken die op verschillende wijze refereren aan een onderwereld of een parallel universum en zo een onverwacht verbond aangaan. Je zou ze met wat romantische fantasie kunnen beschouwen als twee satellieten die de wereld doorklieven.
Beide werken zijn er in geslaagd om heel precies het thema, de locaties en de merites van een parcours (zowel fysiek als mentaal) uit te lichten en heel gericht te gebruiken. In beide gevallen wordt een sterk concept precies en in de juiste verhouding met de omgeving uitgevoerd. Het zijn kunstenaars die weten hoe je met een vanzelfsprekende precisie en scherpte een perfect samengaan van kunstwerk met omgeving kunt realiseren.
Het is een Nederland-Australië, man-vrouw, grof-fijnzinnig, binnen-buiten krachtmeting geworden tussen twee kunstwerken die een interessant niet voorzien samenspel van tegenstellingen vormen. Waar de ene kunstenaar - wars van ‘klassieke’ esthetiek - doet aan non-architectuur en refereert aan bekende voorgangers als Kippenberg, ontvouwt de andere kunstenaar juist de barokke helderheid van een klassieke traditie, waarin een perfect vakmanschap een belangrijk werktuig is, en pareert moeiteloos escheriaanse vergezichten. Als het ene kunstwerk staat voor een mogelijke toegangspoort tot de tentoonstelling over Australië en tot een onderaards gangenstelsel hier in Den Haag, dan is het andere kunstwerk een fysiek te ondergane verwijzing naar Escher en ook een soort van spiegelend in zichzelf besloten‘eindpunt’ van de tentoonstelling.
Beide werken eisten onze aandacht op door een fascinerende verwijzing naar het idee van het labyrinth en misschien is dat labyrinth ook wel een mooie metafoor voor de tentoonstelling zelf, waarin het eigenlijk draait om de vraag hoe je je verhoudt tot je omgeving die sowieso altijd complex en gelaagd is, en hoe je je die als kunstenaar weet toe te eigenen.
De jury was in een even opstelling van vier bijeen en wilde de ontstane patstelling van de 2/2 stemming niet doorbreken, maar besloot juist vanwege de mooie tegenstellingen die zo’n verrassende samenhang opriepen, de kunstenaars van Enttrance B4 en van de Zilverkamer-installatie beiden tot - gedeeld - winnaar uit te verkiezen voor de Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007: Harold de Bree en Natasha Johns-Messenger.
Juryleden:
Jaap Guldemond, conservator Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
Jean-Bernard Koeman, kunstenaar & curator
Wim van Krimpen, directeur Gemeentemuseum Den Haag
Roos van Put, kunstcriticus
Arno van Roosmalen, directeur STROOM Den Haag


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 439.