kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 29-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Hendrick de Clerck

Brussels kunstenaar, ca. 1560/1570 - 1630.

Hendrik de Clerck, ook wel Klerck, liet een uitgebreide en veelzijdige productie na van altaarstukken, religieuze taferelen op kabinetsformaat, mythologische voorstellingen en enkele historische taferelen.

Stilistisch wordt Hendrick De Clerck beschouwd als één van de laatste Zuid-Nederlandse maniëristen. Zijn zeer herkenbare stijl wordt gekarakteriseerd door figuren in gezochte poses, vaak met duidelijk geprononceerde spieren en met relatief kleine hoofden in verhouding tot hun lichaam. Vaak is de botstructuur onder het gelaat, in de vingerkootjes en in de tenen nadrukkelijk voelbaar. Typisch is ook een uitgesproken briljant kleurenpalet, waardoor vooral de werken op klein formaat een juweelachtig karakter hebben.

Biografie
In 1594 trad hij als hofkunstenaar in dienst van aartshertog Ernst van Oostenrijk, en na diens dood in 1595 werkte hij voor de aartshertogen Albrecht en Isabella. Daarnaast werkte hij in opdracht van de in Brussel aanwezige adel, voor de hogere burgerij en voor kerken in en rond Brussel.

Hendrick De Clerck werkte vaak samen met andere kunstenaars, zoals Denijs van Alsloot en Jan Brueghel de Oude. In dat geval stonden Van Alsloot of Brueghel in voor het landschap en schilderde De Clerck daarbij de figuren. Bij het begin van de 17de eeuw contracteerde hij met Wenceslas Coebergher over de uitvoering van plafondschilderingen in het oratorium van aartshertog Albrecht. Deze schilderingen gingen echter grotendeels verloren tijdens de brand in het Coudenbergpaleis in 1731.

Werken
De Clercks oudste bekende werk is de Maagschap van de Heilige Anna (nu in Brussel, KMSK), dat dateert uit 1590 en werd gemaakt voor de Brusselse Kapellekerk. De Kapellekerk bewaart van de hand van De Clerck nog steeds een Aanbidding van de koningen, een Triptiek met de kruisiging, de Triptiek met de marteldood van de hh. Chrysanthos en Daria en een tweede versie van de Maagschap van de Heilige Anna.

Het aardse paradijs met de zondeval van Adam en Eva
Jan Brueghel de Oude en Hendrick de Clerck, ca. 1597-98, Staatsgalerie Neuburg an der Donau, Bayerische Staatsgemäldesammlungen.
Twintig jaar voordat Brueghel met Rubens de zondeval van Adam en Eva schilderde, bracht hij hetzelfde onderwerp al eens met Hendrick de Clerck (ca. 1570-1630) in beeld. In dit kleine ronde schilderij is De Clercks stijl herkenbaar aan de sierlijke houdingen en gladde modellering van de figuren.
De dieren – niet zoveel als anders – lijken op die in Brueghels vroegste paradijsstukken. Waarschijnlijk werd dit werkje geschilderd niet lang na Brueghels terugkeer uit Italië. De Brusselse hofschilder De Clerck was ook in Rome geweest maar al omstreeks 1590 vertrokken. De cavia aan Eva’s voeten in dit werkje oogt trouwens nog niet erg natuurgetrouw. Kennelijk had Brueghel toen nog nooit een levend exemplaar van dit diertje kunnen bestuderen.


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrick_de_Clerck
Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1134.