kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Hendrik Leys

Belgisch schilder en etser, 18.02.1815 Antwerpen - 26.08.1869 aldaar

Hendrik Leys is een Belgisch graficus maar vooral schilder van historieschilderijen, genrestukken en portretten.

Hij was leerling van Ferd. de Braekeleer, van de Antwerpse Academie en van E. Delacroix. Aanvankelijk was hij een romantisch eclecticus. Hij zocht de componenten van zijn stijl echter niet in Italië, maar in de Duitse 16de, de Hollandse 17de en de Vlaamse 15de en 16de eeuw. Ook Dürer en Fransen als Millet en Courbet nam hij tot voorbeeld. Hij schilderde vnl. historische taferelen in een bijna tweedimensionale neigende vlakheid en als een toneelmatig geheel. Tot zijn bekendste werken behoren de op doek uitgevoerde wandschilderingen waarmee hij zijn woning, de trapzaal en de huwelijkszaal van het stadhuis te Antwerpen versierde. In zijn tijd werd het werk van Leys zwaar overschat. (Summa; 25 eeuwen 274)

Werken:
. Het bezoek van Dürer aan Antwerpen in 1520,
. Portret van Filips de Goede en Maria van Bourgondië,
. Margaretha van Parma geeft sleutel...,


Leven en werk
Hij werd opgeleid door Mathieu (Mathijs) van Bree (1773-1839) en Ferdinand De Braekeleer (1792 - 1883).

Aanvankelijk schilderde hij historische taferelen in een vrij losse romantische schildertrant. Vanaf 1839 werd hij een 'pelgrim van het verleden'. Zijn schilderstijl werd vanaf dan beïnvloed door de schilderkunst van de Vlaamse Primitieven en van de Duitse renaissance. Vooral de invloed van Albrecht Dürer, Hans Holbein de Jonge en Quinten Matsys zijn aanwijsbaar, in het bijzonder in de werken die hij vanaf 1850 creëerde; met name in de typische, lineaire stijl ten nadele van het atmosferische sfumato waar de lossere tendens in de romantiek naar teruggreep. Historisch goed gedocumenteerd, schilderde hij vanaf dan niet alleen historische gebeurtenissen maar ook voorstellingen van het alledaagse leven in het Antwerpen van de 16de eeuw. Behalve historische geloofwaardigheid streefde hij daarbij ook psychologische waarachtigheid na, in de zin van een meer sentimentele romantiek. Typische werken in die late stijl zijn de historische taferelen die hij creëerde voor het Antwerpse stadhuis.


"De dertigdagenmis voor Berthal de Haze" (1854)
K.M.S.K., BrusselZijn historisch schilderij "De Dertigdagenmis voor Berthal de Haze" (1854) werd bekroond met de gouden medaille op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1855. Hij kreeg eveneens internationale erkenning op de Wereldtentoonstelling van Londen in 1862.

In 1862 kreeg hij de titel van baron.

Bibliografie
Gustave Vanzype, Henri Leys, Brussel, 1934
Gustave Vanzype, Atelier de Henri Leys, Brussel, 1938
Schilderkunst in België ten tijde van Henri Leys (1815-1869) (tentoonstellingscatalogus), Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 28 september - 16 november 1969
Jo Caluyn : Een schilder en de geschiedenis: Henri Leys (1815-1869), zijn historische schilderkunst en zijn faam (thesis)


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_Leys.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1856.