kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Henri Laurens

Frans beelhouwer en illustrator, geboren Parijs 18-2-1885, gestorven Parijs 5-5-1954.

Laurens was autodidact. Hij leerde door Braque het kubisme kennen en ontwikkelde zich tot een van de zuiverste vertolkers van deze richting. Weloverwogen en strak bouwde hij zijn ruimtecomposities op uit primaire plastische elementen als vlak, kubus en kegel. Hij zocht schoonheid in een evenwicht van de verschillende compositiedelen in hun ruimtewerking, beweging en tegenbeweging.

Laurens' constructies in materialen als ijzer en beschilderd hout ontstonden vnl. voor 1919. Na 1930 werd hij minder strak geometrisch, ofschoon hij nooit volledig afstand deed van het kubistische principe. Van zijn hand verschenen een aantal etsen. Hij maakte illustraties voor o.a. R. Radiguets Les Pélicans (1921) en kubistische tekeningen voor Les Idylles de Théocrite (1945). (Summa)

Biografie
Henri Laurens werkte eerst als steenhouwer voordat hij beeldhouwer werd. In 1899 volgde hij tekenlessen. De werken die hij maakte in de eerste jaren van de 20ste eeuw waren beïnvloedt door Auguste Rodin. Vanaf 1911 begon een levenslange vriendschap met Georges Braque, door wie Laurens kennis maakte met het kubisme.

In 1913 nam hij deel aan de Salon des Indépendants in Parijs en ontmoette twee jaar later Juan Gris, Amedeo Modigliani en Pablo Picasso. Laurens had vele talenten en werkte ook met tempera, collage, was een graveur en maakte theater-design en decoratie.

In 1915 raakte hij bevriend met de schrijver Pierre Reverdy in 1915, en illustreerde datzelfde jaar diens gedichten en proza. Vanaf 1916 maakte Laurens kubistische collages en constructies.

In 1917 kreeg Laurens een solo expositie in Léonce Rosenberg's Galerie l'Effort Moderne in Parijs en tekende daar in het volgende jaar een contract. Tijdens de twintiger jaren maakte hij designs voor verschillende architectuur projecten en podium decors.

Van 1932 tot 1933 verdeelde hij zijn tijd tussen Parijs en het nabij gelegen Etang-la-Ville, waar zijn buren Aristide Maillol en Ker-Xavier Roussel waren.

In 1937 leverde Laurens een substantiële bijdrage aan de World's Fair in Parijs. In 1938 had hij een gezamenlijke expositie met Braque en Picasso, die reisde van Oslo naar Stockholm en Kopenhagen. In 1945 werd zijn werk vertoond in de Galerie Louis Carré in Parijs en in 1947 in de Buchholz Gallery in New York. Rond deze tijd maakte Henri Laurens drukken voor boek illustraties.

Laurens exposeerde zijn kunst tijdens de Biennale van Venetië in 1948 en in 1950. In 1949 was er een belangrijke expositie van zijn werk georganiseerd door het Palais des Beaux-Arts in Brussel en in 1951 vond er een groot Laurens retrospectief plaats in het Musée National d'Art Moderne te Parijs.

L'Amphion

In 1952 kreeg Laurens een opdracht voor een monumentaal beelhouwwerk voor de universiteit van Caracas van de architect Carlos Raúl Villanueva, het werk L'Amphion.
In de vroege vijftiger jaren exposeerde hij veel in Europa en de VS en in 1953 kreeg hij de Prijs van de IV Centenary van São Paulo tijdens de São Paulo Bienale.

Henri Laurens stierf op 5 mei 1954 in Parijs en werd begraven op de begraafplaats du Montparnasse. Zijn graf is gedecoreerd met één van zijn eigen grote beeldhouwwerken La Douleur.

Werken:
. Gitaar, 1914, beschilderd plaatmetaal, hoogte 44, Keulen, Museum Ludwig, verzameling Ludwig
. Clown, 1915, beschilderd hout, 52x30x23, Duisburg, Wilhelm Lehmbruck Museum
. Bader, 1931
. Sirene, 1944, hoogte 115, Parijs, Musée National d'Art Moderne
. Sirene, 1945, brons, 177x77, Mannheim, Städtische Kunsthalle
'Ik concentreer mij op het rijpen van de vormen. Ik zou graag willen bereiken dat ik ze zó vol en zó sappig zou kunnen weergeven dat er niets meer aan toegevoegd kan worden'. Laurens is voortgekomen uit het kubisme, dat hem geleerd heeft het kunstwerk te beschouwen als een gebied van de overgangen der vormen. De dingen worden verwisselbaar vanwege de vorm. Dit gebied van de vormen kan gemakkelijk een eigen mythologie doen ontstaan, die bij Laurens de omlijsting vorm van het sirenenmotief. (KIB 20ste 152)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 58.