kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 05-11-2008 voor het laatst bewerkt.

Herbert Bayer

Oostenrijks-Amerikaans typograaf, grafisch ontwerper, schilder, fotograaf en architect, geboren 5 april 1900 Haag am Hausruck, Opper-Oostenrijk - overleden 30 september 1985 Montecito, Californië.

Tijdens zijn lange leven heeft Herbert Bayer meubels, tapijten en muurschilderingen gemaakt, en was hij fotograaf en architect.

Biografie
Na lessen van 1919 tot 1920 op het ontwerpbureau van Georg Schmidthamer in Linz waar hij zijn eerste typografische werk produceerde studeerde hij in 1920 bij het bureau van Emanuel Margold (1889-1962) en aan de Darmstädter Künstlerkolonie in Darmstadt, waar hij geïnteresseerd raakte in het Bauhaus Manifest van Walter Gropius.

Tussen 1921 en 1923 studeerde Herbert Bayer eerst typografie en later muurschilderingen bij Oskar Schlemmer (1888-1943) en Wassily Kandinsky op het Bauhaus. In 1923 maakte hij in het kader van een Bauhaus-tentoonstelling een muurschildering in de ingangshal van de Weimarse school.

Van de Thüringer Staatsbank kreeg hij de opdracht bankbiljetten van 1 en 2 miljoen en 1 miljard Mark te ontwerpen, die op 1 september 1923 te Weimar werden uitgegeven.

In 1923/1924 bracht hij enige tijd door met schilderen en reisde hij naar Berchtesgaden en Italië.

Bayers ontwerp voor een krantenkiosk uit 1924 is een goed voorbeeld van de invloed van De Stijl op het Bauhaus. Net als De Stijl introduceerde het Bauhaus rond deze tijd basisvormen en -kleuren op haar ateliers.

Van 1925 tot 1928 gaf Herbert Bayer les in grafische vormgeving en typografie op Bauhaus als hoofd op de afdeling Typographie und Werbegestaltung (typografie en reclamevormgeving). Bayer was nu verantwoordelijk voor al het publicatiemateriaal van het Bauhaus, evenals voor de lay-out van de Bauhaus-boekenreeks.

Bayer bestreed het gebruik van hoofdletters aan het begin van zin, eigennaam en zelfstandig naamwoord. Het gebruik van uitsluitend kleine letters is volgens hem veel economischer. In 1926/27 ontwerpt hij dan ook een het ‘Universal alphabet’, een schreefloos lettertype, dat alleen uit kleine letters bestaat en dat voor altijd aan het Bauhaus verbonden zal zijn. - ( foto's in het reclameontwerp.

In 1928 verliet hij het Bauhaus en vestigde zich in Berlijn waar hij de leiding had over het reclamebureau Dorland.

In 1930 was hij verantwoordelijk voor het design van de Duitse afdeling van de 'Exposition de la Société des Artistes Décorateurs' in Parijs.

In 1938 vlucht hij voor de Nazi's naar de V.S. waar hij tentoonstellingen organiseerde in het Museum of Modern Art, waaronder een over de historie van het Bauhaus van 1919 tot 1928 waar hij ook de catalogus voor ontwierp.

Na de tweede wereldoorlog was hij adviseur voor de Container Corporation of America waar hij later hoofd van de afdeling Design werd.

Tot 1945 was hij directeur van Dorland International en van 1946 tot 1956 was hij adviseur bij de Container Corporation of America, d.i. een jaarlijks kunstfestival in Aspen (Colorado).

Vanaf 1946 was hij betrokken bij het ontwerp van het Aspen Cultural Center in Colorado. Bayer werkte tevens als ontwerpadviseur bij veel andere Amerikaanse bedrijven, waaronder de Atlantic Richfield Company en de General Electric Company. In 1975 verhuisde hij naar Montecito in Californië.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1297.