kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Ineke Kaagman

Ineke Kaagman (1968)

Ineke Kaagman (Nijmegen) is bekend van haar excentrieke breisels. Fetish kleding op een volstrekt originele manier, vrouwelijk en verrassend. Maar ook verzamelt ze kauwgoms. Ze wil met haar materialen iets absurds of komisch toevoegen. Verleiding ziet ze als spel én als zoektocht met kleuren, ideëen en materialen. Ineke Kaagman maakt verleidelijke objecten van zachte of gladde materialen in de kleur roze, die met hun sensuele vorm en hun intiem karakter de kijker uitnodigen deze te begeren. Door het gebruik van traditionele vrouwelijke materialen, technieken en clichés (b.v. role-models) geeft ze vorm aan een vrouwelijke soort van verleiding. De heldere directe manier die Kaagman daarbij gebruikt geeft het werk een humoristisch karakter. Deze humor zorgt ervoor dat de verleiding in haar werk niet plat en seksistisch wordt, maar eerder vragen hierover oproept.

1980-1987 V.W.O., diploma Juni 1987
1987-1992 Dagopleiding Kreatieve Therapie beeldend, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, diploma Dec. 1992
1993-1994 Kunstgeschiedenis, Katholieke Universiteit Nijmegen
1996-1997 Vooropleiding, Hogeschool voor de Kunsten Arnhem
1997-2002 Vrije Kunst, Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, diploma Juli 2002

PRIJZEN SUBSIDIES
1999 Winnaar kaartontwerp voor Nederlands leder en schoenen museum Waalwijk
2001 Geselecteerd voor Siemens Kunstkalender
2002 Geselecteerd voor finale Moerser kunstpreis

Met zijn sensitieve uiterlijk en zijn intieme karakter wil mijn werk verleiden. In het gebruik van de kleur roze, traditionele vrouwelijke materialen en technieken en in het gebruik van mijzelf als model geef ik vorm aan een vrouwelijk soort van verleiding.

Gemaakt van zachte, hoog aaibare, heldere materialen nodigen de objecten uit om ze aan te raken of te gebruiken . Daarom is het werk vaak gerelateerd aan mode, maar meer dan een modieus kledingstuk wil het een betekenisvolle en niet eenduidige aanvulling zijn. Mijn roze kledingstukken met gaten en colletjes op onverwachte plaatsen vormen een tweede huid. Deze breisels zijn braaf en verleidelijk, verhullen op sommige plekken en laten op andere een stukje intimiteit zien. De colletjes kunnen meerdere functies vervullen.
De materialen die ik gebruik zijn geselecteerd op hun sensualteit en lichamelijkheid en het is om hun menselijke relatie dat ik deze materialen (zoals bv. kauwgom) vaak vind in mijn directe leefomgeving.

De meeste werkstukken vinden hun uiteindelijke presentatie in de vorm van foto en video.
Hiermee probeer ik de producten meer betekenisvol te laten zijn door ze in relatie tot de mens te zetten.
Ik betrek mezelf vaak in het werk door mezelf als (role-)model te gebruiken. Ik plaats mezelf dan in de rol van bv. Maria of een cyberbabe. In ouder werk stond ik als deze vrouwen geïsoleerd en afstandelijk, in mijn aanbiddelijke rol, als een standbeeld. De laatste werkstukken laten meer intimiteit en kwetsbaarheid zien, omdat het dichter op de huid gefilmd en gefotografeerd is of omdat het een geregistreerde actie laat zien.

In mijn zoektocht om het werk helder, direct en dicht bij de waarheid te laten zijn wordt het vaak humorvol. Verleiding is een verborgen en opwindend spel dat, vastgelegd in een helder beeld humoristisch wordt in zijn kwetsbare alledaagse verschijning. Deze humor maakt het mogelijk om te werken met vergaande sensualiteit zonder plat en seksistisch te zijn. Het is een spel met clichés. Misschien is het een stukje van mijn vrouwelijke vorm voor verleiding.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 11.