kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Ingo Günther

Geboren: 1957 Bad Eilsen (Hannover)

Duitse video- en multimedia kunstenaar,

Gunther behoort tot de derde generatie videokunstenaars en onderzoekt in zijn sculpturale videowerken de technische mogelijkheden van het manipuleren van gegevens.

Voor Ingo Günther overstapte naar de kunstacademie van Düsseldorf, studeerde hij Etnologie en Culturele Antropologie aan de universiteit van Frankfurt.

1978-83 Studeert bij Uecker en Nam June Paik aan de kunstacademie van Dusseldorf.

1979 Eerste videosculpturen en installaties.

Na zijn afstuderen ontving hij een beurs waarmee hij in New York een residency-programma volgde. Zijn werk is vooral gericht op meer journalistieke projecten, waarbij hij naast de kunsten ook tv en printmedia betrekt.

Midden jaren 80 Werkt hij samen met de Amerikaan Peter Fend aan het project Ocean Earth Corp., waarbij ze het vermogen van de mens om enorme hoeveelheden computerdata van satellietfoto's te verwerken ter discussie stellen. Zijn voornaamste doel was het openbaar maken van tot dan toe ontoegankelijke ecologische en militaire informatie, zodat het publiek zich kon mengen in het politiek debat.

1984 Deelname aan de Biennale van Venetie.

1987 deelname aan de Documenta 8 van Kassel.

In 1987 werkte hij als correspondent voor de Verenigde Naties en stichtte de ‘World Space Corporation!

Sinds 1989 gebruikt Günther globes als medium voor zijn kunstzinnige en journalistieke projecten. Er zijn zoveel actuele gegevens over deze wereld die eigenlijk nooit gevisualiseerd zijn dat Ingo Gunther het idee kreeg ze via wereldbollen in beeld te brengen in zijn kleuren geven bergen of bossen aan. De globes van Ingo Gunther verbeelden statistische gegevens van zeer uiteenlopende aard. Politieke conflicten, sociaal-economische factoren, technologische ontwikkelingen, milieuvraagstukken en ziektebeelden, alle factoren die de internationale samenleving kenmerken worden door hem in kaart gebracht. Opmerkelijk is dat harde feiten daarbij vaak een esthetisch beeld opleveren. Soms worden door Gunther specifieke gegevens toegevoegd aan bestaande beelden, zoals het woord ‘ozon', aangebracht rond Antarctica, of pijlen die vluchtelingenstromen naar verschillende landen weergeven. In andere gevallen wordt het traditionele wereldbeeld ‘vertekend' of helemaal opnieuw opgebouwd, waarbij de grootte van landen bijvoorbeeld afhankelijk is van hun economische draagkracht, politieke macht of consumptiepatroon. Gunther maakt bij het vervaardigen van iedere globe keuzes, die vaak zelf weer nieuwe vragen oproepen. Wordt bevolkingsdichtheid bijvoorbeeld weergegeven in zwarte stippen op een witte achtergrond, of in witte stippen op een zwarte achtergrond? Globes lenen zich bij uitstek voor manipulatie van informatie.

In 1989/90 richtte hij in Leipzig samen met Norbert Meisner de onafhankelijke TV-zender ‘Kanal X' op.

Ars Electronica (1991)

Sinds 1991 is hij media-docent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Keulen.

Guggenheim Museum in New York (1996).

ZKM/Siemens Mediaprijs (1997).

World Processor maakt deel uit van drie projecten die in Gunthers werk centraal staan en zich steeds verder ontwikkelen, zoals vorm heeft gekregen en een poging is om een supranationale en territoriale modelstaat te ontwikkelen, daarmee aandacht vragend voor de problematiek van staatlozen en vluchtelingen. Na een aantal reizen naar vluchtelingenkampen heeft Günther het project Refugee Republic opgestart, waaraan hij nog steeds werkt.

Naast kunstenaar is Günther onder meer werkzaam geweest als correspondent voor de Verenigde Naties en als docent bij verschillende academies in Duitsland en de Verenigde Staten. Hij heeft samengewerkt met NHK, een Japans televisiestation, en negen maanden voor de hereniging van Duitsland heeft hij de eerste onafhankelijke omroep van Oost-Europa opgericht.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1108.