kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Irene Kopelman

Argentijnse kunstenares, geboren in 1974 in Argentinië, oud-resident van de Rijksakademie (RA 02-03).

Exposities:
2003 Rijksacademie: Open Ateliers 2003, 2003 Rijksakademie van Beeldende Kunsten - Amsterdam
2004 Irene Kopelman, Stani Michiels, Praneet Soi, Pablo Ziccarello: Rendering, Mirta Demare, ruimte voor actuele kunst - Rotterdam

2004 Beeckestijn Revisited n.a.v. Kunstlijn 2004, Museum Beeckestijn - Velsen-Zuid
Van 4 t/m 21 november geven acht kunstenaars een grensverleggende draai aan de natuur, uitgaande van het thema van de Kunstlijn Haarlem
Irene Kopelman tekent met nauwkeurige precisie steentjes, rubriceert ze in bakken en giet ze af. Haar nieuwste serie schelpen, waarnaar ze momenteel onderzoek doet in het Teylers Museum in Haarlem, is haar nieuwste werk. De natuur onder haar controle.
De afgelopen 2 jaar onderzocht ze diverse methodes, waarbij de kijker aansluiting vond met de realiteit via maatschappelijke dialogen. Dit kan door bijvoorbeeld informatie op volgorde te leggen, het visuele hulpmiddel van het kunstvoorwerp te gebruiken en de constructie van het archief en de catalogus te onderzoeken.
Haar onderzoek vindt zijn oorsprong in haar interesse in de wijze waarop natuurwetenschappelijke musea hun voorwerpen tentoonstellen. Haar voorkeur gaat uit naar reeksen en herhalingen die voor de hand liggen in een presentatie en een vergelijking mogelijk maken tussen de voorwerpen zelf.
Een van de hoofdlijnen in haar werk is de relatie van haar werk met de geschiedenis van het voorwerp of de afbeelding. Dit gaat terug naar de klassieke manier van een object begrijpen door middel van observatie en de uitdaging om het te herscheppen, zoals een tekening of een beeldhouwwerk.
Ze gelooft dat wij de mogelijkheid hebben om een object opnieuw `te leren kennen` via het proces van het ‘opnieuw maken’. Zo`n toepassing is natuurlijk gebaseerd op de geschiedenis van de westerse kunst.
Ze vindt het zeer interessant om zo`n proces te herstellen en het in het paradigma van de hedendaagse kunst te plaatsen: ‘Door dit proces creëer je niet alleen stromingen in de gebieden waar kunst en wetenschap elkaar raken, maar lokaliseert je ook het brandpunt waar fictie de grens overschrijdt.’

2006 Irene Kopelman: Hydra, Public Space With A Roof (PSWAR) - Amsterdam
2007 Fumus Fugiens, SMART Project Space - Amsterdam
2007 Time Out, W139 - Amsterdam

2 juni 2007 – 1 september 2007 - ‘Shelter 07’: Manifestatie Actuele Beeldende Kunst in de binnenstad van Harderwijk. Acht kunstenaars onderzoeken de historische en genealogische betekenis van Harderwijk. De kunstmanifestatie vindt plaats op diverse locaties in de binnenstad van Harderwijk. Deelnemende kunstenaars: Lara Almarcegui, Tiong Ang, Ginette Blom, Gijs Frieling, Jeanne van Heeswijk, Job Koelewijn, Irene Kopelman, Mieke van de Voort. Curator: Henk Slager.
Irene Kopelman exposeert in het Stadsmuseum Harderwijk haar inspiratie door Linnaeus. Irene Kopelman bereflecteert middels een interventie in de Linnaeus collectie de positie die de universiteit van Harderwijk genoot als vrijplaats voor het denken in de achttiende eeuw. In het Stadsmuseum onderzoekt Irene Kopelman middels een artistieke interpretatie van Linnaeus’ botanische classificatiesysteem de positie die de Universiteit van Harderwijk in de achttiende eeuw genoot als vrijplaats voor het denken. Juist omdat deze universiteit niet voor een dogmatische denkstroom koos, maar open stond voor een veelvoud aan kennistheoretische perspectieven, bood zij meer dan een eeuw een veilig onderdak aan onorthodoxe intellectuelen uit geheel Europa.

2007 A for Alibi, De Appel - Amsterdam (Diorama, hout, papier-maché, gips, modellen van geglazuurd aardewerk
Tekening, potlood op papier
Serie beelden, geglazuurd aardewerk
Irene Kopelman is geïnteresseerd in de manieren waarop de wetenschap een dialoog aangaat met de kijker en hoe die zich verbindt aan de werkelijkheid door orde aan te brengen in informatie; door gebruiksvoorwerpen tentoon te stellen, door een archief op te zetten of door de bijbehorende catalogus samen te stellen. Een van de hoofdlijnen in haar werk is de geschiedenis van de representatie.
In haar werken met de collectie van het Universiteitsmuseum heeft ze verschillende kwesties bestudeerd en onderzocht die in verband staan met manieren van observatie en representatie en de historische instrumenten die werden gebruikt om verschillende aspecten van de realiteit te zien, te ordenen en over te brengen. Voor de tentoonstelling in de Appel heeft ze als uitgangspunt een diorama (kijkkast) genomen, een manier van tentoonstellen die vaak wordt gebruikt in natuurhistorische musea. De schoonheid van de landschappen die in het diorama worden afgebeeld komt voort uit de wens een ver verwijderd landschap te begrijpen en het vervolgens in een model vast te leggen, zodat we het kunnen bezitten en ernaar kunnen kijken in onze eigen musea. Inherent aan deze diorama's is de belofte dat het onbegrijpelijke begrepen kan worden. 'Latitude' is een drieluik waarin, door middel van verschillende representatiemethoden, het concept landschap wordt onderzocht en de wens een denkbeeldig en ver verwijderd gebied te bekijken en te bezitten.

Websites: www.uqbarfoundation.org, www.rijksakademie.nl/jaarverslag_2005/3-rr-Kopelman.htm


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1119.