kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Istvan Orosz

Hongaarse graficus,

Escher specialisten kennen het werk van de Hongaarse graficus Istvan Orosz al langer. Net als Escher ontwerpt hij onmogelijke structuren die er zeer bestaanbaar uitzien. Net als Escher houdt Orosz zich bezig met de waarneming en diens illusie.


Dürer in the Forest, 1987

De Anamorfose
Hij is niet alleen gefascineerd door het centraal perspectief, maar hij gebruikt ook Arcimbolo's manier van werken en ontwerpt anamorfoses. Geïnspireerd door de dubbele beelden van de eerste, zoals gezichten die zijn samengesteld uit boeken, of fruit zijn, laat Orosz het hoofd van Albrecht Dürer uit een groot bos opduiken. Een van zijn varianten op de anamorfose is een geëtst labyrint met in het midden een spiegel piramide. In het spiegelbeeld is de kop van de Minotaurus zichtbaar. Zonder de weerkaatsing is deze onzichtbaar.

Escher in Het Paleis Van 25-9 t/m 9-1-2005
In het kader van de manifestatie 'Hongarije aan Zee' krijgt Istvan Orosz een tentoonstelling op de tweede verdieping van Escher in het Paleis. Orosz heeft speciaal voor deze expositie nieuwe prenten gemaakt en een driedimensionaal object: "Trap" dat in de entree wordt geplaatst. Het is een grote trap waarop mensen zowel naar boven, als ook tegelijkertijd naar beneden lijken te lopen. Dit werk is ook een anamorfose, een mathematische beeldconstructie die alleen vanuit een speciale hoek is te herkennen. De trap wordt een spectaculair begin van de tentoonstelling.


An "impossible" cylinder, poster design

In Hongarije is Orosz mede bekend door zijn posters en films op basis van foto's tekeningen en gefilmd materiaal. Bij Escher in Het Paleis laat hij een overzicht van zijn grafische werk zien. Ruim 60 bladen die de kijker vaak op het verkeerde been zullen zetten. Alle beeldende kunst bestaat bij de gratie van de visuele illusie, een systeem van herkenningspunten die het platte vlak leesbaar maakt als driedimensionale constructie.

Deze uitgebreide kennismaking met het werk van Istvan Orosz zal een breed publiek aanspreken door de vernuftige beeldconstructies, de speelse anamorfoses en de raadselachtige dubbelbeelden. 'Orosz bij Escher' wordt een grafische verrassing voor kenners en leken.

In de klassieke opleiding was de visuele illusie een bijzondere specialiteit, tegenwoordig is deze mogelijkheid gedeeltelijk overgenomen door gemanipuleerde foto's. De eerste kennismaking met het werk van de graficus Istvan Orosz is dan ook een wonderlijke ervaring.
Er spreekt een zekere nostalgie uit, het gevoel van een wereld die voorbij is met klassieke ruïnes, negentiende-eeuwse huizen, kerkinterieurs of een tempelachtig gebouw met een dubbele zonnewijzer. Hij citeert oude meesters zoals Van Eyck en Velazques, of bekende film stills zoals de beroemde trap in Odessa die Eisenstein voor zijn film 'De Pantserkruiser Potemkin' gebruikte. Altijd gebeurt er iets vreemds in deze werken, zoals bij 'Terras' waar een dame (die veel op de echtgenote van Orosz lijkt) en een heer (die grote gelijkenis met de graficus vertoont) op het terras van een met klimop begroeid huis zitten. Ons standpunt verandert niet en toch kijken we vanuit de tuin naar boven om haar te zien, terwijl we op hem, vanuit een hoger raam van een buurhuis, neer kijken. Het omslagpunt ligt ergens in het midden van het terras waar de buitenhoek van de muur (van onderen gezien) tegelijkertijd binnenhoek wordt (van boven gezien).

István Orosz - Amazing Art


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 337.

Tweets by kunstbus