kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Jacob Jordaens

Revealing x-ray "The Ferry-Boat" by Jacob Jordaens at Statens Museum for Kunst

Zuid-Nederlands barok schilder en tekenaar, geboren 20 mei 1593 Antwerpen – overleden 18 oktober 1678 aldaar

Jordaens schilderde vooral grote historiestukken, maar ook genrestukken en portretten, en hij was ontwerper van wandtapijten.
Na Peter Paul Rubens en Antoon Van Dyck is hij de belangrijkste Zuid-Nederlandse historieschilder.

Biografie
Zoon van de lijnwaadverkoper Jacob Jordaens en Barbara Wolschaten, woonde en werkte zijn hele leven in Antwerpen.

Jordaens werd in 1607 leerling bij Adam van Noort.

In 1615 werd hij vrijmeester in het St.-Lucasgilde van zijn geboortestad. Het jaar daarop huwde hij Van Noorts dochter.

Van zijn werk van vóór 1619 zijn slechts enkele dateringen bekend: een H. Familie met herders (1616; verz. A. de Groot, New York), De dochters van Cecrops (1617; Kon. Mus. voor Schone Kunsten, Antwerpen) en H. Familie met herders (1618; Nationalmuseum, Stockholm). Rond deze stukken heeft men een aantal werken kunnen situeren dat met de genoemde een maniëristische inslag gemeen heeft, maar toch reeds ten dele door het vroege Antwerpse oeuvre van Rubens, het caravaggisme en Jacopo Bassano werd beïnvloed.

De opzet wordt eenvoudiger, de lichtvoering beslister en de behandeling van de stoffen gedifferentieerder. In de jaren 20 neemt de invloed van de Italianen verder toe.

Tussen 1619 en 1627 creëerde Jordaens zijn specifieke stijl: een weldoordachte, beheerste opbouw van de compositie en een virtuoos spel van schitterende lokaalkleuren. In de solide, sterk plastisch geconcipieerde figuren werd het inspirerende voorbeeld van Rubens herschapen in Jordaens' meer aardsgebonden trant.

Vanaf 1628 overstelpten officiële opdrachten en bestellingen de kunstenaar, wiens atelier steeds drukker door leerlingen werd bezocht. Hij kreeg belangrijke opdrachten voor altaarstukken zoals: De aanbidding der Wijzen voor de St.-Niklaaskerk te Diksmuide, Jezus onder de schriftgeleerden voor de St.-Walburgakerk te Veurne. Hierna volgde belangrijke opdrachten zoals: in 1635 enkele doeken voor de decoraties van de Blijde Intrede van de kardinaal-infant in Antwerpen en van 1637 to 1638 de Torre de la Parada van Filips IV te Madrid. In deze jaren wordt Jordaens ook bekend als ontwerper van kartons voor tapijten.
Ook in het buitenland groeide de interesse in zijn werk en in 1639 werd onderhandeld over een opdracht van de Engelse koningin.

In tegenstelling tot Van Dyck en Rubens was Jordaens nooit hofschilder. Hij was een trotse burger maar geen intellectueel. Wel kreeg hij in de jaren '40, na de dood van zijn rivalen, steeds meer (vorstelijke) opdrachten uit het buitenland. In 1648 contracteerde Christina van Zweden Jordaens. In 1649 was hij een van de schilders die werd gekozen voor het versieren van het Huis ten Bosch te 's-Gravenhage.

Omstreeks 1650 werd hij calvinist.

De sterk door Veronese beïnvloede late stijl van Jordaens ging steeds meer tekenen van verval vertonen: haastige, soms slordige afwerking, een steeds meer naar het grauwachtige neigend palet en een vaak weinig overzichtelijke compositieopbouw. De medewerking van leerlingen zal daaraan niet geheel vreemd zijn geweest. In sommige latere werken met moraliserende inslag heeft Jordaens wellicht zijn calvinistische geloofsovertuiging blootgegeven.

In 1661 voerde hij een Claudius Civilis uit voor het stadhuis van Amsterdam.

Jordaens was een welvarend man en tot op hoge leeftijd productief. Hij stierf in 1678 in dezelfde nacht als zijn oudste dochter aan een epidemie.

Zie Lexicon Rijksmuseum Amsterdam


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1637.