kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

James Beckett

Zuid-Afrikaanse kunstenaar, maar geboren in 1977 te Harare, Zimbabwe. Woont en werkt in Amsterdam,

James Beckett is kunstenaar in zeer universele zin, maar houdt zich vooral bezig met klinkende kunst (geluidsinstallaties) en met fotografie.

James Beckett groeide op in Pietermaritzburg en Durban in Zuid-Afrika. Hij studeerde aan de Technikon Natal in Durban, trok als kunstenaar naar Berlijn en vervolgens in 2001 naar Amsterdam toen hij werd toegelaten op de Rijksacademie. In 2003 won hij de Prix de Rome.

Bijna al het werk van James Beckett is te zien op Concert Munttoren Amsterdam door James Beckett & Gideon Bodden, de klokken van de Munt met allerhande akoestische effecten.
Beckett heeft oog voor de bijzonderheid van de schijnbaar eentonige alledaagsheid. Zijn blik op het tegenwoordige Muntplein, de waanzin van de krioelende mensenmassa's, het onverstoorbare auto- en tramverkeer, de verkeerslichten die bij nader inzien bescheurenswaardig zijn en per slot van rekening het haast wezensvreemde geluid van de 13 Hemony klokken in de Munttoren, die zich welwillend voegen in het circus, verschafte James Beckett inspiratie voor het maken van een bijzonder klank-schilderij. Welbeschouwd zijn de bellende trams en de bellende beiaardier voortdurend met elkaar in debat. En deze redenaars worden ondersteund door de verkeerslichten die al choreograferend stand houden.
De Munttoren zal, daartoe uitgenodigd door James Becket, hierover haar zegje eens doen.

2003 - Museumnacht in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi),
James Beckett verzorgt performances waarin hij het geluid van zes verschillende merken haarföhns tot muziek omzet.

2003 - James Beckett wint Prix de Rome voor Kunst in de Openbare Ruimte. Hij won deze oudste en grootste aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars onder andere door Schönbergs opus 37 te laten spelen in een parkeergarage.

2007 De Appel - ''A tor Alibi''
James Beckett
"Rabbit to Score", 2007, in samenwerking met Koen Nutters, Courtesy BüroFriedrich, Berlijn
"Untitled Plattings", Courtesy BüroFriedrich, Berlijn
Geluid speelt een belangrijke rol in het werk van James Beckett: het is de basis van onderzoek dat resulteert in radio documentaires, namaak etnische bandjes, en museale presentaties die de culturele en fysiologische effecten van geluid documenteren.
Zijn werk "Rabbit to Score" is een vertaling van informatie vergaard uit vroege experimenten met dieren naar een muzikale expressie. De lijnen die het gedrag van een dier door de tijd heen representeren, heeft Beckett beschouwd op hun muzikale potentieel en vervolgens vertaald naar een partituur die kan worden uitgevoerd door allerlei instrumentatie, ditmaal gearrangeerd voor contra bas en twee bas gitaristen. Beckett vond het bronmateriaal in een zogenaamde overgangssectie van het Universiteitsmuseum Utrecht, een ruimte waar zich het materiaal bevindt dat nog geïdentificeerd en geplaatst moet worden.

"Beckett-Beaumont"
Stropdas
Oorspronkelijk diende de Schotse ruit ter aanduiding van een clan, familie of district. Hier is de spatiëring, kleur en dikte van de lijnen afgeleid van experimenten met de spijsvertering door William Beaumont "Father of Gastric Physiology" (1785-1853). Beaumont kon onderzoek doen in de binnenkant van een levend persoon toen de soldaat Alexis St. Martin was neergeschoten in de abdomen, wat een gat in de maag eroorzaakte. Door dit gat kon hij stukjes voedsel direct in de maagsappen plaatsen om de duur van spijsvertering te testen.
De kleuren van de lijnen refereren aan het koken, de dikte van de lijnen aan de duur van de spijsvertering en de positie van de das verwijst naar het voedsel dat is verteerd. Sinds haar registratie eind 2006 is de "BeckettBeaumont" een officiële Schotse ruit.
De kunstenaar bedankt: BüroFriedrich, Berlijn; T293, Napels

Websites: tubelight.nl/Articles/view/120/James_Beckett, www.vhdg.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 315.